wie kan mijn tr-909 een beurt geven?

jes303

DIY brain mods
en dan bedoel ik niet een verkrachting van voor of van achter, maar een servicebeurt cq upgrade:

1. de volumpotmeters van de toms en nog 1 of 2 sounds kraken nogal
2. de clap staat relatief veel te hard, ook als ik het volume heel zacht draai (lijkt te oversturen)
3. de bassdrum attack pot heeft nauwelijks effect
4. ik zou meer bereik in tune, decay en punch (= attack) op de bassdrum willen

ik kan natuurlijk naar music house gaan, maar hoe aardig ik ze ook vind en daar al 3 producten heb gekocht, ik vind ze nu wel erg commercieel worden (oftewel hun prijzen zijn wel erg hoog)...

niet zo serieus mode \

onze medeforummer en modderator hiero ><i wil je 909 heus wel een beurt heven!!! daar staat hij
bekend om en is er berucht om :D

niet zo serieus mode /

seirus mode : music house in utrecht kan dat meen ik !

oeps ehehe idd inet gelezen whehehe

Zo te lezen kan je zelf al 2 van de 4 dingen zelf oplossen:

Het gekraak en (vermoedelijk) slecht werkende volume van je pots is simpel op te lossen door met contactspray in de weer ta gaan. Ikzelf had net m'n 909 via een man uit amersfoort, back in '98, die helemaal dichtgeslipt was.
Waarschijnlijk dus ook nooit meer gebruikt in de laatste 10 jaar, te zien aan de staat waar hij in was en nog steeds is (geen verkleuringen, egaal crème wit nog steeds).

Als je de dopjes van 909 potmeters afhaalt zie je een in de verte je printplaat, met de potmeter.
Spuit aan de bovenkant van de pots (waar daar zat 'n opening, even uit het hoofd) wat spray, en draaien eens een paar keer, goed maar met beleid, de potmeter van de eene uiterste stand naar de andere.
Het is veel makkelijker om dit te doen als je de buitenkast hebt losgemaakt, maar sommige mensen vinden dit een te groot risico voor zo'n waardevol apparaat.

Spray alle potmeters en kijk wat er allemaal beter klinkt, het heeft hier heel veel geholpen, ook voor de klank gek genoeg.

Verdere dingen m.b.t. je bd klinken als dat je 909 één van de eerst serienummers is.
Ik had hetzelfde probleem en heb in Music House utrecht (ja sorry, kan er niks aan doen) relatief goedkoop de tune laten verhogen (door condensator c8 te laten vervangen van 0,33 naar 1,00) en daarnaast was de attackfilter ook direkt een stuk meer merkbaar hierna. Verder gelijk de decay ook laten verlengen :P

Ik hoop dat je hier iets aan hebt ... groeten Niel

Origineel geplaatst door mono-poly
contactspray is echt rommel niet doen!!
Mee eens. Denk aan de lange termijn, niet aan de korte..

Op ebay staat vaak een setje nieuwe 909 volumepots, rond de $49 'buy-it-now'. Lid chipforbrains dacht ik.

Origineel geplaatst door Niel
Rommel ? waarmee wil je anders potmeters intern schoonmaken dan ?

Jullie laten het klinken alsof ik m'n auto met zoutzuur was =(

Als je contactspray gebruikt dan verbeter je op de korte duur maar het probleem komt veel sneller terug dus op een gegeven moment blijf je contactspray spuiten en helpt niets meer.

Ik zou ff hier op het forum moeten zoeken voor een alternatief voor contactspray.

Origineel geplaatst door Niel
Rommel ? waarmee wil je anders potmeters intern schoonmaken dan ?

Jullie laten het klinken alsof ik m'n auto met zoutzuur was =(
Een 909 is een duur apparaat en dan is het toch niet erg om er 50 euro aan te besteden om hem weer te repareren. Er zijn voorbeelden genoeg van synths (dus misschien geen 909, maar andere potmeters) die helemaal verneukt zijn door contactspray.
In eerste instantie is er niets aan de hand en klinken de pots weer als vanouds, na een x aantal jaren begint het opeens weer te kraken en dan is het niet met contactspray op te lossen, maar dan kun je een nieuwe print erin proppen.

Apparaten die nog een jaar of 10 mee moeten gaan, zou ik persoonlijk niet met agressief spul behandelen. En alcohol... dat is uitgevonden om te drinken.. ;)

Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten.

Ik heb een beetje een pijnstiller achtig gevoel hierbij.. Als je pijn in je arm hebt dan kun je pijnstillers slikken en gewoon doorgaan met stenen sjouwen.

Ik zou als ik jou was naar de music house bellen (in Utrecht) best wel beetje enge boys,
maar ze zijn wel goed. . .:walker:

Re: wie kan mijn tr-909 een beurt geven?

Origineel geplaatst door jes303

1. de volumpotmeters van de toms en nog 1 of 2 sounds kraken nogal
2. de clap staat relatief veel te hard, ook als ik het volume heel zacht draai (lijkt te oversturen)
3. de bassdrum attack pot heeft nauwelijks effect
4. ik zou meer bereik in tune, decay en punch (= attack) op de bassdrum willen

1 probeer eens een tijdje achterelkaar te draaien aan de potmeters en het probleem wil zich dan wel eens verhelpen wat gekraak betreft

2 ??? kan de potmeter zijn 1ste instantie die niet reageerd alleen als hij uitstaat anders wil ik best ff in de schema's kijken voor je

3 het antwoord is waarschijnlijk al gegeven hierboven door het vervangen van een condensator waarodoor punt 4 ook beter klinkt (of niet)

wat handig is om even het serie nr hier te melden en kan je misschien zien als deze 909 al eens open is geweest of ooit een servicebeurt heeft gehad (al zal dat moeilijk zijn)

kom je er niet uit bel me maar even dan kan ik je een duw geven in de goede richting naar de juiste reperateurs
je 303 doet het toch ook weer perfect;)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
In eerste instantie is er niets aan de hand en klinken de pots weer als vanouds, na een x aantal jaren begint het opeens weer te kraken en dan is het niet met contactspray op te lossen, maar dan kun je een nieuwe print erin proppen.

Na jaren? Was het maar waar. Vaak al na weken, vervolgens na dagen en voor je het weet sta je elke dag te spuiten.

Probleem is ook dat de spray vaak over het vuil heen gespoten wordt, tja... dan krijg je zeg maar een soort van modder. De spray verdamp en je houdt harde klei over. Je hebt dan weer meer en meer spray nodig om die klei weer soppig te krijgen. ;)

Heb het vroeger één keer gebruikt bij zo'n flut DJ-mixertje van Alecto. Vandaar de bovenstaande ervaring.

ik heb gemerkt dat je met een redelijk mini compressortje/gate (a eur 50 2e hands) je 909 kick lekker kan bewerken, zo kun je bijv ook je attack helemaal opkrikken. (btw, als ik een lange decay wil zet ik lekker een 808 kick eronder, wat ben ik toch een verwend mannetje zeg ;))

volgens mij wil het qua potmetertjes ook wel helpen om er een beetje lucht uit een spuitbusje dooheen te jagen, dat wil ik althans binnenkort gaan proberen.

ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat je potjes los kan halen en een nachtje in alcohol laten weken. weet iemand hier meer van?

Origineel geplaatst door endonyx
niet zo serieus mode \

onze medeforummer en modderator hiero ><i wil je 909 heus wel een beurt heven!!! daar staat hij
bekend om en is er berucht om :D

niet zo serieus mode /

ghehehehe...

maar forumlid matrixxx kan het ook

Back