Welke harware sequencer voor liveset?

Maurice_1983

S Y N T H L O V E
Beste forummers,

Ik heb jarenlang met plezier "live" techno/house kunnen maken met de electribes van Korg. Wat mij op een gegevens moment echter stoorde was de afwezigheid van de mogelijkheid om polyfone dingen te doen. Zowel moet de interne klanken, maar ook om andere synths aan te sturen. Ik zou zo graag met electribes blijven werken vanwege de directheid van het "componeren", maar dan polyfoon.

Welke alternatieven zijn er beschikbaar? Ik zat zelf te denken aan een RM1x, want goedkoop, en heeft leuke midi-fx binnen handbereik, maarja, kan volgens mij niet on-the-fly nieuwe noten/chords opnemen en direct afspelen. Is de MPC2000 serie iets voor mij? Ik ga waarschijnlijk de sampler niet gebruiken. Dat is weer zonde. :stupid

Gebruik zelf een Spectralis, prima ding! :okdan:

In alfabetische volgorde:

Cirklon
Elektron
MPC

MPC 500 + midi thu box gebruik ik.

maar dat zaquencer ziet er ook wel goed en buget uit.
en ja die nieuwe beatstep pro

Ik heb zelf de mpc 2000xl, en die heeft een hele handige modus voor live optreden, waarin je de eerste 64 geprogrammeerde sequences toe kunt wijzen aan de 4x16 pads. Zo kun je alles voorprogrammeren wat je wilt, en hoef je het alleen maar te toggelen door op volgende of op de daarvoor bestemde pad te drukken.

Ik heb zelf de mpc 2000xl, en die heeft een hele handige modus voor live optreden, waarin je de eerste 64 geprogrammeerde sequences toe kunt wijzen aan de 4x16 pads. Zo kun je alles voorprogrammeren wat je wilt, en hoef je het alleen maar te toggelen door op volgende of op de daarvoor bestemde pad te drukken.

De MPC2000 is uiteraard jarenlang de standaard geweest voor (techno) live optredens.
Degelijk, metaal, STRAK, geen gedoe met verblindende LEDS enzo.. etc etec..
Jammer dat er niet altijd vooruitgang is in HW...........

Omdat je aan 32 stappen tegelijk kan, ipv 16. :biertje:

Je kan toch maar aan 2 knoppen tegelijk draaien?
Met de Bar knop kan je erg simpel tussen de bars door skippen, hands on genoeg lijkt mij.
Zeker als je ipv 32 steps sequences wat vrijer wilt zijn en 128 steps sequences wilt maken:)

Ik heb 11 jaar MPC's gehad en ik vind het supertoffe machines :)

Als je een MPC hebt, gebruik ZEKER de interne sampler voor drums.Wat voor mij van belang was in de 2500 ten opzichte van de 2000xl:

128MB sample memory ten opzichte van 32MB
4 realtime controllers (2 draaiknoppen, 2 schuiven) ten opzichte van 1 schuif
meer en betere filters
standaard 8 outputs
groter scherm
mogelijkheid om via USB je samples op de MPC te zetten. Hij verschijnt in USB mode als extra schijfstation op je computer
er is een tooltje, bluebox, daarmee kun je je programs op je computer maken. Het enige wat je op de MPC moet doen is de outputs toewijzen. Ik gebruikte hem op 8 kanalen van mn mixer en had alle sounds gescheiden (kick, hihats, clap, snare, cow/rim/sticks, toms en de laatste twee kanalen waren wat flexibeler.

De 2500 ziet er ook beter uit dan een 2000xl (maar dat is smaak).

even denken... je hebt per sequence 64 sporen. Dus je kunt de interne sample programs op sporen zetten maar ook 1 van de 4 midi poorten gebruiken zodat je tot 64 midi kanalen aan kunt sturen.

De MPC2500 was in mijn setup mn main sequencer, de computer is om de stereo mix op te nemen.
Als je je masterkeys op een midi in zet, kun je ook polyfoon midi inspelen en al je externe gear er mee aansturen.

Al met al, als je er tijd en energie in steekt kan je met een MPC absoluut een goeie hardware only setup bouwen en er lekker tracks mee maken.
De 2500 is ook ideaal voor live :) Ik heb er een aantal livesets mee gedaan :) super betrouwbaar en de timing is echt strak.

-C-

Yamaha RS7000. Heb ik jarenlang gebruikt, en heeft als enorme voordeel dat je meteen een redelijke sampler en rompler hebt, en in tegenstelling tot de rm1x, kun je on the fly opnemen en weer afspelen zonder de sequencer te stoppen. Ik ben geswitched naar de Cirklon, maar moest voor m'n live sets dus wel ineens de sampler en de rompler opvangen en dat valt nog steeds wat tegen.
Rs7000 heeft wel nadelen:

-max 64 mb geheugen,
-standaard geen output expansion (en 2e hands zeer lastig te vinden)
-laden vanaf smart media: zeldzaam media type en gaat traag (ongeveer 6 a 7 mb per minuut)
-laden vanaf scsi (ook niet bepaald snel, schijnt)
-step toetsen geven vaak de geest. Bekend probleem bij de RS7000 en rm1x

Met het meeste valt wel te leven, mijn RS7000 is pas vervangen door de Cirklon toen de toetsen de geest begonnen te geven. Is dus wel nog een jaartje of 7 'on the road' geweest voordat dat gebeurde, en 't is te fixen, liefst met een donor machine.

En wat dacht je van de MPC1000 met jjOs upgrade?
Ik heb hem zelf maar heb de sequencer nooit gebruikt (ik heb hem omdat het de kleinste multitimbrale sampler met 6 outputs is). Maar misschien dat eimand anders daar nog wat over kan zeggen? Ik zie ze nog behoorlijk vaak als sequencer op het podium.

Back