Externe hardware synth aansturen met midi help!

Timon

Nieuwkomer
Ten eerste alvast mijn excuses want ik weet zeker dat dit niet de eerste keer is dat dit onderwerp naar voren komt maar ik ben nu al een week aan het kloten om mijn moog LP aan te sturen met midi om vervolgens de audio weer op te nemen. En telkens als ik na een tutorial denk dat ik het snap lukt het nog niet. En ik ben echt een drama met computers dus ik zou deze post ook niet plaatsen als ik niet ten einde raad was

Dus nu mijn vraag:

Ik gebruik logic pro x met een m-audio geluidskaart. Ik heb een midi kabel van usb naar midi of van midi in naar midi out. Wat me op valt bij alle tutorials is dat de externe synth als midi destination wordt herkent en bij mij herkent hij alleen de geluidskaart. Ik ben al bezig geweest met een external synth midi track en dan audio proberen op te nemen maar ik krijg alleen maar ruis of niks. Waarschijnlijk zie ik iets heel stoms over het hoofd of sluit ik iets verkeerd aan.

Ik krijg trouwens de LP wel aan het werk als midi keyboard voor een software instrument dat is het probleem niet maar het routen dus wel

alvast bedankt

vermoedelijk moet er nog een kabel van je synth (jack) naar de audio interface, usb is vaak midi only en dus niet 't geluid.
Je neemt de midi uit op je audio interface en prikt dat naar de midi i op je synth. Of was dat met usb opgelost?

Ik gebruik logic pro x met een m-audio geluidskaart. Ik heb een midi kabel van usb naar midi of van midi in naar midi out. Wat me op valt bij alle tutorials is dat de externe synth als midi destination wordt herkent en bij mij herkent hij alleen de geluidskaart.

Eerste tip: als er op je USB-MIDI kabel "MIDI OUT" staat moet die niet in de MIDI OUT van je Little Phatty.

Onthoud:
MIDI gaat UIT de computer IN je synth.
MIDI gaat UIT je synth IN je computer.

Is het een LP II waarbij er USB op zit? Zo ja, niet moeilijk doen en gewoon via USB aansluiten. De audio gaat dan via de audio outputs van de LP naar de audio inputs van je geluidskaart.

"Een M-Audio geluidskaart" is net zo iets als "een beige printer" - zonder model en typenummer heb je er niks aan :)

MIDI is primitief. Het is uit 1983. Een synthesizer met alleen MIDI gaat je computer nooit vertellen dat 't dat-en-dat merk is. Zelfs bij synths met een USB-aansluiting staat er vaak iets als "Class-compliant USB MIDI device", omdat dat in de meeste gevallen het makkelijkst werkt (je hoeft als fabrikant dan geen eigen drivers te schrijven).

1 ding tegelijk proberen op te lossen: probeer eens eerst Logic zo ver te krijgen dat 'ie uberhaupt het geluid van de Phatty op kan nemen. Als dat lukt: maak eens zowel een audio- als een MIDI track aan. Zet de inputs van de audio-track op de inputs waarop je de LP hebt aangesloten. Neem op de MIDI-track de noten op, bewerk ze indien nodig (quantizing etc.), en speel dan de MIDI-track weer af terwijl de audio-track op aan 't nemen is.

En ja - klinkske heeft helemaal gelijk: het aantal synthesizers dat de audio ook via USB uit stuurt is in de minderheid en vrijwel altijd digitaal. Vaak is het dan ook zo dat de synthesizer zich als een geluidskaart installeert ipv alleen een MIDI-controller. MIDI staat tot audio als bladmuziek tot een CD; het eerste vertelt welke noten je moet spelen, maar niet hoe het klinkt; het tweede vertelt je hoe het klinkt, maar niet wat je moet spelen.

vermoedelijk moet er nog een kabel van je synth (jack) naar de audio interface, usb is vaak midi only en dus niet 't geluid.
Je neemt de midi uit op je audio interface en prikt dat naar de midi i op je synth. Of was dat met usb opgelost?

Precies dit heb ik gedaan. Midi out van de M-Audio Fasttrack pro naar midi in van de Moog LP stage 2. En dan een jack weer via de output van de phatty naar input van de m-audio maar zonder succes dus.

Maar als ik het nu goed begrijp kan ik het dus makkelijker oplossen door het gewoon via usb te fixen alleen daar zit ook een probleem. Sinds ik ooit de factory settings heb hersteld in de moog lijkt het alsof de usb niet veel meer uithaalt. Als ik bijvoorbeeld banks in wil laden via sysex (werkte daarvoor altijd prima) dan herkent sysex mijn moog niet meer. Eerst stond hij altijd in het destination balkje. Dus ik heb het gevoel dat de moog niet meer correspondeert met de computer.

Bedankt trouwens voor de hulp zover. Het enige waar ik mijn synths op aan sluit normaal is gitaarpedalen en versterkers dus ondanks dat ik snap dat midi geen audio signaal is maar meer data transfer is mijn computer en aansluit kennis marginaal

Ow wat er trouwens wel gebeurd is dat de instellingen van de moog random om de zoveel tijd veranderen hij krijgt dus wel iets binnen maar daar zit ik natuurlijk helemaal niet op te wachten

Als je een factory reset doet verwijder je ook de gegevens ivm midi kanalen, zou het dat kunnen zijn? Het midi kanaal in je DAW moet corresponderen met het kanaal van je synth.

Wat je ook kunt doen is bvb een koptelefoon aansluiten op de LP, als daar geluid uitkomt terwijl je het met midi aanstuurt ligt het misschien aan je audio routing.

Shit ik dacht net ik sluit mijn microkorg aan om te kijken of het aan de moog ligt en alles werkt meteen perfect het probleem zit hem dus in de usb aansluiting van de moog mijn computer herkent hem niet meer. Maar ik heb echt geen idee hoe ik dat op kan gaan lossen want ik wil al een tijdje weer sounds inladen via sysex maar dat correspondeert dus niet met elkaar

En bij mijn Roland JX3P doet hij het weer niet. Waarschijnlijk moet ik een keer een wizzkid langs laten komen die me een pedagogische tik geeft als hij er achter komt dat ik de midi kabel of iets dergelijks verkeerd om heb aangesloten. Ik kan in ieder geval verder werken met de microkorg al is dat natuurlijk nogal karig ten opzichte van de analoge beestjes

Check je midikanaal. Oude synth is vermoedelijk midi 1
De moog en via usb en midi geeft mss probleem. Als ik midi aansluit op mijn edirol (roland) keyboard en voeding (spanning) via usb tegelijk, werkt ie niet op de midi. Heel stom.
Ik denk dus resetvd moog en midi kanaal checken.

Ik heb de Roland 3XJP aan de gang zat achter een knopje memory project die stond op programmer en moest ik naar Midi bus zetten. Nu alleen de moog nog maar het feit dat hij sysex dus ook niet meer herkent is dan waarschijnlijk het probleem daar maar eens mee aan de slag

Welk midi kanaal staat je moog om te ontvangen?
Is dit hetzelfde midi kanaal waarop je vanuit je DAW midi data naar je moog stuurt?
Zo niet zet deze gelijk.
Kan je dit confirmeren?

Succes.

Back