led patch cables

Lijkt me eerder iets voor in de winkel hun spul te slijten, op een modular die te koop staat, nogal duur en op 't randje van fout met een grote F 8o)
Deed me even aan Audi denken met hun led kop (en achterlichten) lampen hype maar dit is mooi(er) en Audi brengt de :duivels: in me naar boven als 't weer eens verblindt.

ik vind ze wel gaaf. wel wat prijzig inderdaad.. 10 euro per kabel.
alsof m'n modular nog niet genoeg een spaceship is... ik heb ook al glow in the dark kabels :)

Wel leuk om ze 'creatief' in te zetten voor de onbedoelde bij-effecten.
Dwz typisch opto-achtige slew. Poor man's vactrol... :D

Ik vraag me af wie dat bepaalt, dat "waarom van het werken met een modular".
De synthpolitie?

Leven en laten leven... :z

ik begrijp je antwoord niet echt?
Die kabels zijn toch juist heel erg communicatief?
ze laten frequentie en polariteit zien..

ja, lijkt mij ook, ze voegen wel degelijk iets toe. hoewel...... ;)

hoe zit het met die buffering? zijn outputs typisch wel of neit gebufferd? alhoewel er weinig echt kritische paden zijn en de voltage drop niet heel spectaculair zal zijn - misschien toch iets om rekening mee te houden?

Ik zou het zeker niet gebruiken voor bijv oscillator pitch cv en dat soort dingen waar je echt 1v/oct verwacht. Voor je het weet zit je met tracking problemen.
Maar voor gate / trigger signalen zal het weinig kwaad kunnen.
Dingen die ertussen in zitten kwa gevoeligheid zijn lfo's en envelopes (die zullen waarschijnlijk een beetje 'afronden' (zie website scope shot) wat ook een grappig bij-effect kan zijn. Evt zal het voltage een beetje inzakken, maar dat is meestal makkelijk te compenseren met een beetje extra amount of gain).
Audio signalen, tja, ik zou het zelf niet doen, maar het kan wel. Het LED effect zal daarbij ook niet zo zinvol zijn.

@Hanz
Je geeft een goed antwoord waarom het meestal niet zo'n goed idee zal zijn.
Los nog van het flauwekulgehalte. En dat heeft niet met een vermeende synthpolitie te maken.
.
Een LFO die geen led-indicatie heeft is overigens ook een flauwekul-LFO. Meteen wegdoen en een echte voor in de plaats zetten.

Een LFO die geen led-indicatie heeft is overigens ook een flauwekul-LFO. Meteen wegdoen en een echte voor in de plaats zetten.

Als dit een grapje is is het misschien handig er iets meer indicaties bij te zetten. B.v. :) of deze ;)

Toen ik, lang lang geleden, alleen maar een mono/poly had (prima synth om als enige te hebben overigens) en de god ganse dag LFO's tempo's op drumcomputers probeerde af te stellen had ik de LED indicators juist afgeplakt.
Lijd veel te veel af van wat ik hoor.

Toegegeven, in alle LFO's die ik heb gebouwt voor mijn modular heb ik ze wel ingebouwd. Gevoelsmatig hoort het er toch een beetje bij..

flauwekul nader bekeken.

flauwekul nader bekeken.

PWM, het was geen grapje. Aardig van je voor het advies van de emoticons maar, het was bewust wat sterk gesteld. Wellicht had ik er een :D bij kunnen plaatsen maar zou het effect ervan tegenwerken. D.w.z. dat ik die uitspraak deed met redenen zonder een heel verhaal te moeten gaan houden. Natuurlijk is een mening persoonlijk. Echter, ik ben er niet de persoon naar om alsmaar 'mijn inziens', 'naar mijn mening' of 'ik vind' te moeten melden. Dat lijkt me namelijk evident.

Wat jij meldt over de irritaties die dat LED gewiebel kan geven in bepaalde situaties kan ik onderschrijven. Toch zeg je ook dat je LFO modulars altijd met een indicatie-LED hebt uitgevoerd. Dat is natuurlijk niet voor niets. Als die indicatie ook nog eens gedaan wordt met een actief circuit die de golfvorm kan representeren in sterkte en in kleur is dat zeker waardevol.

Die patchkabels met LED's er in kan bij het ontbreken van LFO modules met een LED-indicatie zeker een aanvulling zijn. Op de website van de fabrikant laten ze zelf zien dat het signaal er door vervormt wordt. Dit heeft alles met de uitgangsimpedantie van de module te maken in samenhang met de impedantie van de 'LED-kabel'. Zij pogen dat iets positiefs te geven als zijnde een 'Slope-effect 'maar, dat zie ik nou als je reinste flauwekul. Als je een Slope wilt bij een modular gebruikt je een module waar dat gecontroleert mee kan. Man oh man: al die moeite om een LFO circuit met een mooie driehoek of sinus te bouwen en dan dat signaal laten verkrachten door een LED-kabel.

Omdat die LED met weerstand in die kabel een impedantie heeft die afhangt van het voltage wordt dat in combinatie met de uitgangsweerstand van een module een soort van waveform shaper. Sluit met zo'n kabel een V/OCT aan en een nieuwe toonladder wordt geboren ;) Ook als er geen serieweerstand in de V/OCT uitgang is openomen.

Kortom: flauwekul :D

Ach maar sommige mensen zijn nu eenmaal toondoof en dan maakt ' t krek niks uit.
Er zijn hele volksstammen die werken met unbuffered multiples en ook geen verschil bemerken.
Agge moar leut et , niewà?

Maar dat is dan weer jouw mening, natuurlijk ;)

Back