DIY Eurorack Case: materialen

Luctae

syncopaat
Ik ben de klos... het euro virus heeft me te pakken en ik vind het nog leuk ook. Ik heb nu een RackBrute 6u en die begint te klein te worden, dus ik wil upgraden. Omdat prijzen voor dit soort cases serieus kunnen oplopen, heb ik me voorgenomen om zelf te gaan bouwen. Ik ben niet onhandig, heb een fijne bovenfrees en eventueel een stationaire zaagtafel + afkortzaag. Nu heb ik dit nog niet eerder gedaan en nog steeds aan het ontdekken in de eurorack wereld. Ik stel mezelf een aantal vragen en ben benieuwd of er tips zijn vanuit de community voor het bouwen, of misschien wel goede bronnen.

- Mijn idee is om een 3x 3u 104hp rack te bouwen, maar overweeg om er een 1u bij te stoppen. Is dit raadzaam? Mijn eerste inschatting is dat het ruimte/mogelijkheden biedt voor (onvoorziene) uitbreiding.
- Volgens de berekeningen van Modular Grid (geschatte invulling van het rack) kom ik uit op een gevraagd vermogen van: Power Consumption: 2120 mA +12V | 1148 mA -12V | 0 mA 5V | Als ik naar voeding + busboards zoek kom ik bij: Eurorack Power kit (Mean Well RT65B) uit met 3 bus boards. Eurorack Power KIT, Modular Synthesizer Power KIT- ModularSynthLab Is dat voldoende (volgens mijn inschatting wel)?
- Ik wil mooi hout kopen, een mal maken van MDF en van daaruit de zijkanten freezen met een kopieerfrees. De onderkant/achterkant haaks zagen en blind monteren. Verder zou ik frames kopen met rail, die ook weer blind gemonteerd kunne worden, zodat er zo min mogelijk schroeven aan de buitenkant zichtbaar zijn. Daarna de boel mooie beitsen. 3U Eurorack Rails Set, 84-196HP, SILVER - ModularSynthLab

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Waar kan ik nog meer rekening mee houden?

Attachments

• 1733699997376.png
    1733699997376.png
    1,6 MB · Bekeken: 326
Vet! Ik zou er persoonlijk 2 keer een 1u rij inzetten als je het toch zelf maakt. Handig voor utilities, maar volgens mij zijn er ook veel leuke modules voor te krijgen. Verder kan ik je niet echt adviseren helaas, tof project in ieder geval :)

Die eerste voeding lijkt niet voldoende.

• 12V DC / 2800mA – 3500mA
  • -12V DC / 500mA – 1000mA
  • 5V DC / 5000mA – 8000mA
Wellicht kun je er 2 nemen en die 1U skippen en nog een 3U toevoegen ?

Zie ook mijn draadje: Eurorack case bouwen - Welke voeding

Er zijn meerdere manieren om de voeding te doen. Je kunt gebruik maken van de Mean Well RT-65B, maar die heeft een beperkte capaciteit op de -12VDC (volgens datasheet 500mA, maar kan ook 1000mA leveren als je de andere voedingen niet volledig gebruikt).

Ikzelf wil gebruik maken van losse voedingen. Eentje voor de +12Vdc, eentje voor de -12Vdc en eentje voor de 5Vdc. Maar het is ook afhankelijk van de grootte van de kast die je wil bouwen. Jij zou ook gebruik kunnen maken van 2 RT-65B's.

Mijn tempo is vrij laag met het bouwen van de kast, dus mogelijk ben jij sneller. Ik ga dit draadje ook volgen om te kijken wat jou ervaringen zijn.

@flyweight Wat betreft die -12V las ik bij de beschrijving het volgende:
  • PSU-rated power: 64.6W
  • 12V DC / 2800mA – 3500mA
  • -12V DC / 500mA – 1000mA
  • 5V DC / 5000mA – 8000mA
  • Each output can work within the full current range. But total output power can’t exceed rated output power.
Mijn beredenering hierin was dat wanneer ik maar niet boven de 64.6W uitkomen het zou moeten kunnen? Maar ik daar twijfel ik over. Ik ben geen (elektro-)techneut.

@Mark E. Thx, dat van die 1000mA wist ik niet als je de andere voedingen niet gebruikt. Geen idee hoe ik dat praktisch moet vorm geven dan. Hout snap ik wel, elektronica iets minder😇

Die Meanwell voedingen lijken leuk maar ze zijn onbetrouwbaar en leveren alles verkeerd
nouja, de +12volt gaat nog wel maar de -12 is te weinig en 5volt is veel en veel te veel.

Neem gewoon 3 verschillende desktopvoedingen.

Kies maar hoeveel sju je wilt hebben

2x stuk 12volt

en 1 kleintje 5volt

een stekkerblokje is wel bij de Action te krijgen denk ik en anders hebben ze die daar ook wel.

En deze

Die Meanwell voedingen lijken leuk maar ze zijn onbetrouwbaar en leveren alles verkeerd
nouja, de +12volt gaat nog wel maar de -12 is te weinig en 5volt is veel en veel te veel.

Neem gewoon 3 verschillende desktopvoedingen.
En hoe gaat dat dan vervolgens in zijn werk? Hoe moet dat naar een busboard toe? Ik ben niet zo thuis in de materie...

Hoe werkt dat dan?
Je stuurt wat je nodig hebt via de mail en hij maakt er een prijs voor?
Op zijn website staat niet heel veel.
Dat vroeg ik mij ook af. Komt een beetje vreemd over zo'n website.... Wellicht dat het voor bekenden van hem prima werkt, maar dit nodigt niet echt uit.

Ik denk dat ik overigens voor frames wil gaan, dan heb ik zo min mogelijk schroefgaten aan de buitenkant van het rack.

Hoe moet dat naar een busboard toe
Knip alle stekkertjes af

van de 2 12volt voedingen knoop je de plus van de ene en de min van de andere aan elkaar
dat wordt dan de nul aan het busboard
de overblijvende plus is dan +12
de overblijvende min is dan -12

wil je ook 5volt dan de min van die 5volt voeding aan de nul van het busboard
de overblijvende pluspool is dan logischerwijs de +5volt die je ook weer aan het busboard knoopt

Knip alle stekkertjes af

van de 2 12volt voedingen knoop je de plus van de ene en de min van de andere aan elkaar
dat wordt dan de nul aan het busboard
de overblijvende plus is dan +12
de overblijvende min is dan -12

wil je ook 5volt dan de min van die 5volt voeding aan de nul van het busboard
de overblijvende pluspool is dan logischerwijs de +5volt die je ook weer aan het busboard knoopt
Dankjewel voor je uitleg. Dat is dan wel een interessante optie, prijstechnisch gezien. Is dat dan net zo goed als een dure voeding die voor eurorack bedoeld is? En kan ik dan meerder busboards aan elkaar knopen? Of heeft elke busboard een eigen voeding nodig?

Er zijn meerdere manieren om de voeding te doen. Je kunt gebruik maken van de Mean Well RT-65B, maar die heeft een beperkte capaciteit op de -12VDC (volgens datasheet 500mA, maar kan ook 1000mA leveren als je de andere voedingen niet volledig gebruikt).
Als ik dit nodig heb: Power Consumption: 2120 mA +12V | 1148 mA -12V | 0 mA 5V

En dan 2 Meanwell voedingen zou gebruiken:
  • 12V DC / 2800mA – 3500mA = 5600-7000mA
  • -12V DC / 500mA – 1000mA = 1000-2000mA
Zou dat dan betekenen ik voldoende vermogen op de -12V lijn heb, gezien de overcapiciteit op de + 12V?

Dankjewel voor je uitleg. Dat is dan wel een interessante optie, prijstechnisch gezien. Is dat dan net zo goed als een dure voeding die voor eurorack bedoeld is? En kan ik dan meerder busboards aan elkaar knopen? Of heeft elke busboard een eigen voeding nodig?
Het is een goed idee om digitale modules te scheiden van analoge.
je zou dan bv een case met 4 busboards en 2 voedingen kunnen bouwen.

Als ik dit nodig heb: Power Consumption: 2120 mA +12V | 1148 mA -12V | 0 mA 5V

En dan 2 Meanwell voedingen zou gebruiken:
  • 12V DC / 2800mA – 3500mA = 5600-7000mA
  • -12V DC / 500mA – 1000mA = 1000-2000mA
Zou dat dan betekenen ik voldoende vermogen op de -12V lijn heb, gezien de overcapiciteit op de + 12V?
ja, maar dan ben je wel gebruik aan het maken van de RT-65B. Bij sommige werkt die prima, maar bij andere is bekend dat ze er problemen mee hebben. Met name door de ruis die op de -12Vdc zou zitten.

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar ga wel zelf al gebruik maken van andere voedingen.

Hoe werkt dat dan?
Je stuurt wat je nodig hebt via de mail en hij maakt er een prijs voor?
Op zijn website staat niet heel veel.
Stuur een mail en je krijgt een prijslijst. Vervolgens geef je per mail je bestelling door. Wat mij betreft prima spul voor een redelijke prijs. In het verleden regelmatig besteld.

Het is een goed idee om digitale modules te scheiden van analoge.
je zou dan bv een case met 4 busboards en 2 voedingen kunnen bouwen.
Als ik je goed begrijp betekent 2 voedingen dan in praktijk 6 desktop voedingen...?

ja, maar dan ben je wel gebruik aan het maken van de RT-65B. Bij sommige werkt die prima, maar bij andere is bekend dat ze er problemen mee hebben. Met name door de ruis die op de -12Vdc zou zitten.

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar ga wel zelf al gebruik maken van andere voedingen.
Ben wel nieuwsgierig naar welke... (edit: ik lees inmiddels mee in jouw draadje). Moet zeggen dat ik de Benaco optie ook wel interessant vind.

Laatst gewijzigd:
Een optie is zelf te solderen.

Deze bv 2x voor 2x voor 12VDC +- 1.5A.

Heb je uberhaubt wel 5 volt nodig? Ik heb 1 module die 5v wil.

Back