DIY Eurorack Case: materialen

Ik ben wel wat in de war met de lastermaat. Het lijkt erop dat een 1.27mm rastermaat kabel past op een 2.54mm connector. Klopt dat?

Screenshot_20250120_194852_Chrome.jpg

Ja, dat komt door de dubbele rij contacten in de connector

Inmiddels mijn rack af... De frames/rails heb ik bij modularsynthlab gekocht, de Befaco Trolleybus voeding blijkt een relatief betaalbare voeding te zijn met veel vermogen in vergelijking met concurrenten. In praktijk ben ik mijn milde storing op de lijn van mijn vorige rack volledig kwijt. Nice! Het hout is toch van het goedkope soort geworden. 1. omdat echt mooi hout ook écht duur is en 2. omdat ik eerst maar eens een dergelijk project wilde doen om van te leren. Het resultaat is OK, maar ben niet enorm enthousiast. Ik heb het hout gespoten en vanwege de stank heb ik dat buiten gedaan. Blijkt dat rond de nul graden niet goed werkt. Daarnaast ben ik erachter dat wat dikker hout beter werkt. Ondanks de zelfborende schroeven is niet alles mooi vlak gebleven (wel voorgeboord). Stevig is het in ieder geval wel geworden...

Nog wat pic's om het af te maken:

IMG_5768.JPG

IMG_5792.JPG
IMG_5794.JPG
IMG_5833.JPG
IMG_5834.JPG
IMG_5836.JPG

Knip alle stekkertjes af

van de 2 12volt voedingen knoop je de plus van de ene en de min van de andere aan elkaar
dat wordt dan de nul aan het busboard
de overblijvende plus is dan +12
de overblijvende min is dan -12

Als electrabeet heb ik ook met deze tip lopen experimenteren! Mooi en simpel als je dit normaal vanuit 1 voeding moet doen heb je namelijk eerst 24v nodig om een -12 + 12 rail te krijgen.

Als electrabeet heb ik ook met deze tip lopen experimenteren! Mooi en simpel als je dit normaal vanuit 1 voeding moet doen heb je namelijk eerst 24v nodig om een -12 + 12 rail te krijgen.
Werkt prima, onlangs ook toegepast op mijn eigen diy kast. Niet vergeten de nul aan de aarde te hangen.

Ik kwam deze tegen: https://www.etsy.com/nl/shop/TeianShop

Zelf geen ervaring mee maar reviews zijn positief en de prijzen volgens mij wel scherp. Zou wel iets zijn om te overwegen als ik nu een case zou moeten bouwen.

Ik heb zelf geen slechte ervaringen met de meanwell bakken. Meerdere digitale modules kunnen soms wel wat ruis gaan introduceren maar heb dat vaak wel kunnen oplossen door ze anders te plaatsen ten opzichte van elkaar. Een probleem dat ik ook bij andere voedingen wel heb ervaren.

Kijk wel goed uit met meanwell want je gaat dan Wel met 220 ,dus lethal spanningen,je case in. Je geeft aan dat je er niet heel erg in thuis bent dus wees daar extra voorzichtig mee want 1 draadje dat los komt te zitten en je staat onder stroom.

De veiligere optie is dan wel een externe transformer. Maar 3 verschillende voor +/- 12 en +5 lijkt mij wat omslachtig en onbetrouwbaar. In mijn ervaring worden modules niet zo blij als ze b.v. Alleen +12 krijgen en die kans loop je als 1 van die voedingen faalt.

2 meanwells kunnen behoorlijk blazen, maar als je geen hoge spanning wil zou ik niet bezuinigen op je Psu (heb zelf nu Knstant lab in m’n ginko case), en ook even kijken naar bv ikocase op Etsy. Mijn ervaring is dat je soms even duur uit bent als iemand anders het voor je maakt, met een hoop minder gepuzzel/hoofdpijn. Hij sluit de meanwells dan ook al aan op een veilige wijze, zodat bv de 220 draden ge-shield zijn.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Ook prima ervaringen met meanwell voedingen. Ze kunnen wel een beetje “rippelen” op de uitgangen, maar kun je oplossen door wat extra elco’s te plaatsen alvorens je modules te voeden. Er zijn tegenwoordig (zelf via Etsy gehaald) best nette busboards te krijgen die dit er extra op hebben gebouwd. Een beetje filtering zeg maar.

Inmiddels mijn rack af... De frames/rails heb ik bij modularsynthlab gekocht, de Befaco Trolleybus voeding blijkt een relatief betaalbare voeding te zijn met veel vermogen in vergelijking met concurrenten. In praktijk ben ik mijn milde storing op de lijn van mijn vorige rack volledig kwijt. Nice! Het hout is toch van het goedkope soort geworden. 1. omdat echt mooi hout ook écht duur is en 2. omdat ik eerst maar eens een dergelijk project wilde doen om van te leren. Het resultaat is OK, maar ben niet enorm enthousiast. Ik heb het hout gespoten en vanwege de stank heb ik dat buiten gedaan. Blijkt dat rond de nul graden niet goed werkt. Daarnaast ben ik erachter dat wat dikker hout beter werkt. Ondanks de zelfborende schroeven is niet alles mooi vlak gebleven (wel voorgeboord). Stevig is het in ieder geval wel geworden...

Nog wat pic's om het af te maken:
Dikke prima toch. Staat prima in de cave!
Ik snap dat een meubelmaker dit niet zou verkopen, maar je muziek zal er niet slechter door klinken en je hebt weer wat ervaring erbij.
Mijn home studio staat vol met zelfbouw en in mindere (cosmetische) staat dan dit.
Maar wel precies op mijn maat gemaakt en nagenoeg gratis (ik gebruik hout wat ik over heb van andere projecten)

Het 'vlakke' kun je met het meeste plaatmateriaal wel vergeten. Daar gebruik ik altijd extra latten voor aan de binnenkant die de platen geforceerd recht trekken.
Dan heb je direct een goede plek om in te schroeven, want schroeven in de 'kopse kant' van plaatmateriaal is niet aan te raden.
Er zit weinig kracht in de verlijmde delen.
Kan goed gaan hoor, maar sterk is het niet.

(mss al lang bekend, beschouw het dan maar als niet getypt :) )

+12 volt en -12 volt kan je niet uit 24 volt halen, daar heb je minimaal zo'n 28 a 30 volt voor nodig door spanningsverlies in de serie regelingen.

Deze zijn mooi maar duur en vangen voltages op en zorgen voor -12 of 12v

Deze heb ik in elkaar gezet :

Deze mode converteert m’n lineair power 12v mooi naar de rail en kan t/m 18v input hebben.
IMG_6512.png

Laatst gewijzigd:
Back