Ervaringen met Novation Nova (desktop)

TonL

Ingeburgerd
Hallo,
Wie heeft er ervaringen goed of slechte met de bovenstaande Synth, ik wilde een Alesis Ion cq Micron maar heb nu deze,(toetsen zat), .

Ik heb er 1 gehad, dat is wel 10 jaar geleden..
Wat is de vraag precies?
Het is een leuk ding, maar niet zaligmakend. Strings enzo. prima.

Hallo,
Wie heeft er ervaringen goed of slechte met de bovenstaande Synth, ik wilde een Alesis Ion cq Micron maar heb nu deze,(toetsen zat), .

De engine is geloof ik hetzelfde ( al dan niet qua specs ( stemmen polyfonie etc.) ) als die van de supernova 2.
Persoonlijk vind ik dat 1 van de beste VA synths ooit, Vooral voor bassen en strings vond ik hem erg goed.
De interne fx waren zeer welkom, maar op de lange duur wat saai qua klank.
Maar inderdaad, wat wil je eigenlijk precies weten ?

Ik heb er 1 gehad, dat is wel 10 jaar geleden..
Wat is de vraag precies?
Het is een leuk ding, maar niet zaligmakend. Strings enzo. prima.

Wat is een zaligmakende synth voor jou als ik vragen mag ? Gewoon nieuwsgierig hoor,.

Wat is een zaligmakende synth voor jou als ik vragen mag ? Gewoon nieuwsgierig hoor,.

De klank vond/vind ik wat mager. Voor de strings ed. zoals je ook al zei, prima. Maar voor de rest wat minder leuk. Maar ik denk dat het ook komt doordat ik later leukere synths (analoog) tegen ben gekomen.
Al met al leuke allrounder, maar niet "super".

Ik ben vooral weg van Oberheim sounds zoals de strings, ik kan wel een Oberheim gaan kopen maar ja mn Vriendin vindt dat niet zo leuk, een beetje app. kost toch een hoop centen, en als ik dat kan nabootsen met een Nova is dat perfect natuurlijk.
En dan natuurlijk de betrouwbaarheid, ik heb een Waldorf Profeld gezien nou stevig ding hoor echt staal , maar inside goedkope shit, .

Voor Oberheim sounds had je beter deze kunnen aanschaffen:OPX PRO II is wel software natuurlijk

Nova heeft toch wel zijn eigen filter sound, niks mis mee, vond zelf de sound saai-ig micron kan wel meer maar kan er nog wel bij ;-) denk ik

Ik vond het karakter van de Nova meer Roland-achtig dan Oberheim-achtig. Als de voeding defect raakt is het schijnbaar nogal lastig om er een nieuwe te krijgen.

Als je zegt "ik heb nu deze" - heb je de Nova al of heb je de Ion al? Want die heeft wel een OB-emulatie er in. Voor een meer up-to-date emulatie van Oberheim zou je naar een Korg King Korg moeten kijken.

Aan de andere kant - ja, 't zijn wat centen, maar je hoeft 't ook niet gelijk zo gek te maken als sommige leden hier op de foto's zetten. Kun je 't niet aan je vriendin verkopen als "ja maar 't is een erfstuk, wordt alleen maar meer waard!"? ;)

Ik vind persoonlijk de Nova(tion) sound erg fijn. Ze noemde het ook wel eens liquide analog, daar kan ik mij wel in vinden. Zeker voor bassen en strings, maar je krijgt er ook echt lekkere leads uit. Daarnaast heeft hij veel, makkelijk op te zetten, modulatie routings. Je moet er gewoon even de tijd voor nemen. Je kunt al snel eigen sounds maken, maar soms is het een beetje (onlogische) menu diving.

Check ook even of je de laatste OS hebt, dat levert namelijk een aantal extra stemmen polyfonie op en o.a. de Double Saw wave.

De fast data knob wil nog wel eens kuren krijgen, maar is enorm makkelijk te krijgen via novation. De adapter kan ook nog wel eens problemen opleveren.

Ik ben zeer te spreken over de Nova. Ik heb ooit een aantal tracks gemaakt met enkel de Nova en wat samples (klik, klik, klik en klik). Daar heb ik overwegend positieve reacties op gekregen. Ik vind bv een Virus wel beter maar daar had ik toendertijd geen geld voor, en de Nova was toen meer bang for the buck, en tegenwoordig helemaal als je de 2e hands prijzen ziet.

Er was wel wat gedoe soms met die rotaries en de drukknopjes.. Ik weet niet of het chronisch was alleen.

Qua bouw is het een tankje. En erg veel outputs. Ow ja, de fx zijn ook aardig.

Ow ja, de fx zijn ook aardig.

Op de reverb na dan, die vind ik persoonlijk niet echt aantrekkelijk. Wel weer mooi dat je de effecten onafhankelijk op de parts kunt zetten. Dat zie je dan niet vaak.

Ik heb trouwens mijn A-Station jaren geleden verkocht om een Nova te kopen. Nog nooit een moment spijt van gehad.

Op de reverb na dan, die vind ik persoonlijk niet echt aantrekkelijk. Wel weer mooi dat je de effecten onafhankelijk op de parts kunt zetten. Dat zie je dan niet vaak.

Ik heb trouwens mijn A-Station jaren geleden verkocht om een Nova te kopen. Nog nooit een moment spijt van gehad.

Mee eens met de reverbs...
Wat ik een erg toffe feature vond van de SN2 was dat je de volgorde van de fx ( op ieder van de 8 parts 7 fx was ook wel erg tof vond ik ) traploos kon veranderen..
Ik weet niet of de nova dat ook kan trouwens.

Had er vroeger 2 nu nog eentje, echt hele mooie klank (3 oscs, beetje wollig) heel erg intieutief
Maar ze zijn wel erg slecht gebouwd, outputs die snel kapot gaan en knopjes die er af vallen enzo...maar dat is vooral wanneer je hem live voor optredens gebruikt, als je hem gewoon thuis hebt staan ofzo denk ik dat het misschien wel minder snel kapot gaat.

Ik zal nog altijd wel een supernova keyboard willen hebben

Nou ik ben er mee bezig geweest en ja hij lijkt me makkelijk te bedienen, zwaarder dan ik dacht en stevig gebouwd,
nu heb ik wel een probleempje puur ontwetendheid denk ik , maar de gewone A/B banken werken gewoon alleen de perform. Bank krijg ik geen geluid ook gaat het Midi led niet aan bij het indrukken van een toets stom misschien ,iemand een idee, ik had me ook beter met mn Drumstel en bas bezig kunnen houden he???.....

Update ,ik merk dat een hoop van de Perf bank geen geluid geven maar zie wel ledjes gaan ,veel doen het er wel ,ik zou het liefst het ding terugzetten naar Fabr. instellingen maar dan raak ik mn Update kwijt denk ik, heb hem wel gedownload maar ja hoe krijg je die er weer op, ik kan beter een Piano nemen geloof ik.........pffffffffffffffffffffffff....

Als je een factory reset geeft, dan blijft de update er volgens mij gewoon opstaan (ik neem aan dat je het OS bedoelt?). En anders kun je deze gewoon via een DAW terugzetten (dus midi daar in en afspelen maar).

Als je een performance afspeelt en je luistert via een hoofdtelefoon, hoor je dan ook niks? Wellicht dat de verschillende parts naar andere uitgangen gaan.

Gewoon moed houden :)

Uiteraard blijft je OS gewoon staan bij een fabrieksupdate. Die kun je idd met midi-ox updaten. Check ook de midikanalen van de performance. Misschien ga ik het speakerje nog een keer los solderen, irritante piep als je een knop indrukt.

Back