hoe ableton te openen en sluiten zonder scherm?

Draakje

Stamgast
Hoi,
Ik ben bezig met het maken van een muziekmachine/instrument voor op scholen. Het is een soort van lade kast waarmee je muziek kunt maken door lades open en dicht te schuiven, denk aan bv een schuif-trombone. In feite is de lade-kast gewoon een midicontroller die ableton live aanstuurt. In de kast zit dus een mini-PC met windows7 met daarop Ableton 9.
Deze installatie/kast gaat door scholen gehuurd worden en moet zo eenvoudig mogelijk werken.
De desbetreffende docent moet dus alleen op de powerknop drukken om de machine aan te zetten en nog een keer drukken om de machine weer uit te zetten, dus zonder muis of scherm.

Het probleem is echter dat wanneer Ableton op deze manier wordt afgesloten, het bij de volgende opstart vraagt om je project te recoveren, en een crash report te versturen. Daar blijft hij bij de opstart dus op hangen en zo lukt het niet om ableton te openen zonder muis of scherm.
Mij lijkt dat dit eenvoudig op te lossen, of te omzeilen moet zijn maar mij lukt het niet. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken?
Bij voorbaat dank!!!

Zover ik weet heeft Ableton geen support voor command line vlaggen dus je enige kans is vrees ik die recovery ergens in de settings uit zetten. Of dat mogelijk is weet ik niet uit mijn hoofd.

je zou kunnen een kopie nemen van alle relevante settings/data en tekens je het systeem inschakelt deze kopie restoren. het zal hooguit enkele files zijn neem ik aan, geen idee waar deze staan op windows.

zo zal ableton dus nooit weten dat het de vorige keer onjuist afgesloten is, en ben je zeker dat het altijd perfect zal spelen.

Je kunt Ableton opstarten als de computer aan gaat door het programma in start-up te zetten. Door de juiste default file te laden heb je alles opgezet. Da's iets wat je al gelukt is, dus neem ik aan dat dat gewoon goed gaat.

Wat je voor het afsluiten wil is eigenlijk iets als http://support.microsoft.com/kb/176391 - maar Ableton kennende heb je dan ook iets nodig om op "don't save" te klikken. Wil je dit eenvoudiger maken, dan lijkt me de simpelste optie om een macro op te nemen. Je neemt dan 2 muisklikken op - 1 die op "close window" klikt en de andere die op "don't save" klikt.

http://stackoverflow.com/questions/101647/how-to-schedule-a-task-to-run-when-shutting-down-windows - hiermee moet je dan de macro aan kunnen sturen.

Dan heb je geen gedoe met batch-files, VB scripts en crash reports, als je tenminste kan garanderen dat het venster altijd gemaximaliseerd wordt geopend zodat de macro nooit misklikt :)

Een alternatief is om geen muis-macro op te nemen, maar een toetsencombinatie.

https://www.ableton.com/en/manual/live-keyboard-shortcuts/

Ctrl+Q voor te sluiten, 1 keer op de cursor naar rechts om "Don't save" te kiezen, en 1 keer op Enter om te bevestigen.

Er zijn 3 bestanden: preferences.cfg, template.als en undo.cfg

Als je die telkens van een backup kopieert naar de preferences directory van Live vlak voor het starten van Live zou hij geen recovery vraag moeten stellen.

1. verwijder alle bestanden die op .cfg eindigen (in de ableton user profile dir)
2. . open de "Local Group Policy Editor"
navigeer naar "Computer Configuration" --> "Administrative Templates" --> "System" --> "Shutdown Options". Double-click "Turn off automatic termination of applications that block or cancel shutdown" oen zet deze op "Enabled".
3. sleep de Ableton shortcut naar het "startup" menu

Nu kun je de computer met de powerknop aan en uitzetten en ableton zal gewoon opstarten (ook met juiste configuratie) zonder die "recover project" prompt

Bedankt voor alle antwoorden. Ondanx dat ik er vandaag de hele dag en avond mee bezig ben geweest is het me nog steeds niet gelukt. Ik zal morgen opnieuw beginnen en alle opties bekijken.

Het is me wel gelukt een .bat bestand in de opstartfolder te plaatsen, en ik zie heel ff snel een zwart DOS schermpje tijdens het opstarten maar niet het gewenste resultaat. Ik heb als voorbeeld een Live 8 versie gehad en ik gebruik 9, misschien zit het um daarin.

Yoozer had 3 mooie tips/links. De eerste snap ik niet, te ingewikkeld.
De tweede en derde tip gaan over het creëren van Macro's en dat heeft eigenlijk wel mijn voorkeur want dan simuleer je als het ware alsof een persoon Ableton afsluit zonder te saven.
Hiermee ben ik redelijk ver gekomen, ik heb een .exe bestand gemaakt en als ik daarop klik dan sluit Ableton vanzelf af zonder te saven, werkt goed! Alleen ik weet nog niet hoe ik deze .exe moet activeren als ik de powerknop indruk om af te sluiten. Er bestaat helaas niet zo iets als een Afsluit map.

De tips van flyweight waren ook erg bemoedigend alleen helaas niet het beoogde resultaat.

2. . open de "Local Group Policy Editor"
navigeer naar "Computer Configuration" --> "Administrative Templates" --> "System" --> "Shutdown Options". Double-click "Turn off automatic termination of applications that block or cancel shutdown" oen zet deze op "Enabled".

Ik heb deze op enabled en op disabled gehad en in beide gevallen wil Ableton niet vanzelf afsluiten wanneer ik de PC afsluit dmv de powerknop.

Tips zijn nog steeds hartsikke welkom en ik hoop dat een nieuwe dag meer licht gaat brengen, want ik wordt hier wel erg vervelend van.
Groeten,
Roel

Eigenlijk kun je deze vraag het beste even op Tweakers.net stellen - met de dingen die je al geprobeerd hebt er bij. Dit is eigenlijk niks anders dan een sysadmin taak, en op Tweakers zitten meer sysadmins en andere IT-mensen :)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/10 hier ergens? Tijd geleden dat ik zelf met zo'n vraag zat, anders daar even een modje aanklampen en vragen waar je probleem het beste past.

Anders http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/11 - omdat het feit dat je Ableton gebruikt uiteindelijk niet uitmaakt, het zou net zo goed Photoshop kunnen zijn, wat je wil is de functionaliteit in Windows gebruiken om gedaan te krijgen wat je wil.

Mijn eerste link houdt in dat je Visual Studio installeert, da's wellicht inderdaad iets te veel van 't goede :)

Ik heb heel wat tentoonstellingen en interactieve installaties gebouwd voor musea etc. en ik zou auto hotkey gebruiken in combinatie met een usb naar keyboardconverter, dan kun je elke toets gebruiken zoals jij wilt,ook handig voor meer features in je muziekmachine..je zult wel een script moeten maken dan met autohotkey maar dat is niet erg moeilijk.De scripts kunnen ook programma's uitvoeren,macro's opnemen en uitvoeren, windows taken uitvoeren..etc..etc.. je kunt dan elke knop gebruiken ook b.v een slagknop of een sensor.

http://www.autohotkey.com/

http://www.arcadewinkel.nl/ultimarc/ipac2_interface

succes!

Bij het afsluiten van apparaat moet live gewoon netjes afgesloten worden, zoals het hoort. Het is misschien wat 'amateuristisch': een batch script laten runnen bij het afsluiten: TASKKILL /IM live.exe. Dan krijg je dus een dialog/messagebox met de vraag of je wilt opslaan e.d. Met een programmaatje als Buzof kan je dan instellen dat ie automatisch ja of nee moet doen, zodat live netjes afsluit. (.bat kan geen antwoord geven op een dialogbox). Maar een mooi scriptje in vbscript zou wel het mooiste zijn, maar dit moet ook prima werken. VNC idd sowieso handig voor eventuele onverwachte problemen.

Heb je op PC niet zoiets als iDisplay en dan met een ipad doen via wifi (als die PC wifi heeft uiteraard)

Op OSX kan je met automator scripts werken dan record je gewoon eenmalig wat muisklikken en beweging en dat speelt ie dan eleke keer bij opstarten af als je wilt.

Is het niet zo simpel als de schijfrechten weg te halen van de gebruiker waarmee Live gestart wordt?

Eventueel alleen rechten op de cache en de recording map.

Of maak een windows 7 boot USB stick of CD. Of een PXE boot die een image laadt.

Mmm toch wel moeilijker dan ik dacht,

Zoals RednoiZ aangeeft; Autohotkey is idd ook wel een optie.

CTRL + Q daarna n sluit ableton af zonder te saven.

Daar kun je dus een hotkey voor maken.

Verder Ableton en Autohotkey met windows automatisch laten starten

Verder wel raar dat optie 2 niet werkt . open de "Local Group Policy Editor"

Heb je windows wel opnieuw gestart?

Joepie, na nog een volle dag hebben lopen klooien is het toch gelukt!!!

Eerst heb ik, zoals beschreven, een Autohotkey gemaakt die Ableton afsluit zonder te saven. In dit geval de toetsenbord toets 'x' . Vervolgens heb ik mbv de link in deze thread, een autohotkey gemaakt die midi note G2 omzet in toets x.
Van beide autohotkeys een exe bestand gemaakt en samen met ableton in de opstartmap van windows geplaatst.
Als ik de computer opstart laad die mooi de ableton templaat, en de 2 autohotkeys, lekker met de laadjes en ableton spelen. Zodra je het afsluit knopje indrukt, speelt die midinote G2 en wordt alles in een keer netjes afgesloten. En daarna hoef je alleen maar weer op de powerknop te drukken om weer leekr te kunnen spelen....Het klinkt zo simpel... en eigenlijk is het dat ook wel.

Bedankt voor alle antwoorden, zeer fijn al die hints in zo'n speurtocht! :okdan:

enhe @ flyweight; ik heb volgens mij niet windows opnieuw opgestart na die Local Group Policy Edit beetje stom misschien maar ben totaal geen programmeur oid en heb het gevoel dat ik heel basic dingen mis wanneer ik al die info lees.

:doei:

Back