TB303 langzamer laten lopen

Enzo.F

vrijwillig lid
Ik vind acid echt lekker en de historie die acid draagt is in mijn ogen zeker van belang in het Dance-music spectrum.

Voor mijn komende project wil ik graag de TB303 een keer zo langzaam laten lopen. Hoe kan ik 'm zo programmeren of aansturen (nu dinsync vanuit de Cirklon) dat ie gewoon langzamer loopt?

Any idea's are welcome!
Thanks!

Ik heb geen circlon maar vermoed dat je vanzelf de 303 ipv 16 stapjes per bar, slechts 8 / 4 of zelfs 1 stap per bar kan laten maken, dan heb je op de 4 tellen minder noten.

ipv kick 303 303 kick 303 303 krijg je dan kick 303 kick 303 kick 303 of zelfs kick kick 303 kick kick

stom voorbeeld maar zou je toch moeten snappen :)

Je kan ook wat meer patterns gebruiken met minder noten in per pattern

Thanks voor je reply!
Ik heb helaas geen cv/gate in op m'n 303.
Zo werkt het dus niet. De Cirklon stuurt 24 ppqn (pulse per quarter note) uit.

Kan je de scale van je 303 niet anders zetten?

From firstpr@ozemail.com.au Thu Mar 6 09:13:59 1997
6 Mar 97 12:12:19 -0500
4 Mar 97 23:50:03 -0500
Comments: Authenticated sender is <firstpr@mail.ozemail.com.au>
From: "Robin Whittle" <firstpr@ozemail.com.au>
Date: Wed, 5 Mar 1997 15:33:54 +0000
MIME-Version: 1.0
Content-type: text/plain; charset=US-ASCII
Content-transfer-encoding: 7BIT
Subject: TB-303 pattern lengths
Priority: normal
X-mailer: Pegasus Mail for Windows (v2.23)

In the Analogue Heaven mailing list, Bror Gundersen asked how to set
the pattern length of a TB-303.

Patterns can be from 1 to 16 steps long. After you clear the
pattern, it is 16 steps long.

You can set the length as you wish by holding the FUNCTION button (to
the right of the RUN/STOP button) down, and pressing the "STEP" button
(the one numbered "9") as many times as you want steps.

This will clear the timing information in the pattern, but not the
pitches or the accents and slides which you have programmed with those
pitches. You will have to re-enter the notes, continuations and rests
after changing the number of steps.

Curiously the pitch, accent and slide memory of each pattern seems to
be 48 steps long - but only the first 16 steps can have notes assigned
to them. I have not got to the bottom of this. I don't know how to
make them musically useable.

There is a related function, which controls the division of clocks
into steps. Roland DIN Sync is 24 pulses per quarter note - or 6 per
sixteenth note. There is a "triplet" mode in the TB-303, which makes
that pattern divide the clocks differently to play three steps in a
quarter note rather than four. Thus it takes 8 clock pulses to make a
step.

To set a pattern to this mode, hold the FUNCTION button and press the
Triplet button (with the 3 1/8 note symbols, and numbered "0"). This
sets the pre-scale for that pattern, and normally there is no way of
setting it back without clearing the pattern.

Here are some additional details of the triplet pre-scale function. If
the number of steps in the pattern when you set it was greater than
12, then the number of steps is changed to 12. Subsequently, you can
set the step number to anything between 1 and 15. A 15 step pattern
in triplet pre-scale mode takes 5 quarter notes to play.

If you set the number of steps to 16, then this turns off the triplet
pre-scale mode. This can be used as a way of reverting to ordinary
pre-scale mode without clearing the pattern. On the other hand,
clearing the pattern does not get rid of the notes (or accents or
slides) so it is probably easier to clear the pattern anyway.

Another related function is the ability to chain patterns together in
manual play or in track write mode. 2, 3 or 4 patterns can be chained
together simply by pressing simultaneously the lowest and highest
pattern switches - with the following restrictions:

12
123
1234
23
234
34
56
567
5678
67
678
78

Since each pattern can have any length from 1 to 16, and have a
normal pre-scale (4 steps per quarter note) or the triplet pre-scale
(3 steps per quarter note), now that you have read all this, there is
no excuse for being restricted to straight four-on-the-floor TB-303
patterns any more.

Its time for the Waltz and various new rhythms which are more
challenging to dance to.

- Robin

>>>> See my http://www.ozemail.com.au/~firstpr/dfish for <<<<
>>>> details of my Devil Fish modifications to the TB-303 <<<<

met de korg kms30 zou het denk ik wel kunnen. zelf nooit gedaan.

De Cirklon kan 24 en 48 niet minder....je kan wel je normale tempo dubbelen en de helft sequencen van je andere spullen. Maar wat ik eerder typte is denk ik een optie om je 303 op een halve scale te zetten, kon met de 808, weet niet meer of de 303 dit ook koan.

Lange mail, maar een TB-303 is ook echt wel een doosje die graag bediend wordt qua programmering :Z Net zoals zijn vriend de MC-202 die nog erger is..
Dit filmpje heeft mij direct veel wijzer gemaakt dan het manual

https://www.youtube.com/watch?v=aSKs9dbmMRE&spfreload=10

Maar ik denk eerder dat de TS vraagt hoe je hem trager laat lopen zonder de Clock te wijzigen, niet hoe de noten op zich in een pattern staan.. (Op zich is 16 noten al het traagst tov 4 welke dan al 4x herhaald is tov 1 maal het pattern met 16 notes).

Tenzij je iets anders hebt die clock uitzendt en dit trager laat lopen (bvb de helft van het master tempo)
Ver gezocht maarja..

Hij vraagt of de din sync op een Cirklon langzamer kan, en dat kan niet....wel 2 keer zo snel maar niet de helft zo langzaam.

Dus tijd voor een beatstep?

Je heb een clock-divider nodig.
Deze is oa verkrijgbaar als modulair en voor de diy is dit ook goed te maken.

"Programmeren" dat hij lijkt alsof hij langzaam loopt spreekt voor zich, tenminste als je beseft dat je "lange" noten kan maken mbv tie (raar maar waar, veel mensen met een 303 beseffen dit niet.. rtfm)

stel dat je bvb een "trage" pattern van 64 stappen wil maken, ga naar pattern edit, chain patterns 1 t.e.m. 4 (1 inhouden en dan de 4), ga na Pitch Mode, voer alle noten in. Dan nog de time mode.. je kan dit manueel doen (ga naar Time Mode, gebruik de toetsen met gevuld bolletje [step] en open bolletje [tie] en streepje [rest], en dit 64x) of veel makkelijker: in realtime (tap mode).. Hoe: druk op play zodat de pattern loopt en dan op pattern clear.. een metronoom geluid zal klinken en met de write/next kan je de noten uit pitchmode "inkloppen" .. Hier is het handig om "step1" = c toets in te houden (trucje uit de handleiding). Op eind van de 64 stappen zal de metronoom stoppen.

Een andere truc voor trage patterns dat ik veel gebruik is gewoon meerdere korte (3 tot 5 steps) patterns maken met 1 of 2 noten (eventueel met slide). Dan van via transpose en track modus zo als het ware lange patterns maken.. Het is echt wel een gevalletje van think outside the box dit, maar werkt voor mij veel handiger.

Een andere optie is de 303 aansturen via clockpulses, dan kan je doen wat je wil. Dit kan met een DC coupled geluidskaart (met Sync Unit DC), of via een drumcomputer met trig outs.

Ik ben wel benieuwd hoe je een 303 via drumtriggers aanstuurt? Het lijkt mij te gek maar waar stop je de triggers in?

Ik ben wel benieuwd hoe je een 303 via drumtriggers aanstuurt? Het lijkt mij te gek maar waar stop je de triggers in?

dinsync is TTL (5V) bestaat uit 2 signalen, run en clock
De clock is standaard een square wave (50/50 p2p), echter veel midi naar dinsync converters maken hier een pulse stroom van, met pulse lengte tussen 2 en 5ms (afhankelijk van fabrikant, instelling)
Run is gewoon constant "aan" of uit (=stop)

als je dus je een doosje of splitter kabel maakt waar je het klok signaal kan vervangen door een drum trigger, zal dat werken
uh, wel OPLETTEN , meet eerst hoeveel volt je trigger signaal is, of je zou wel eens rook kunnen zien uit je 303 komen. Moet tussen de 2,5 en 5 volt zijn, maar sommige trigger outs van gear is tussen 16 en 25V !!!

op zich is dit allemaal heel simpel, mits een beetje gezond verstand ;)

Ah, dus geen over het hoofd geziene clock ingang zoals op de 101 of Jupiter 6. Jammer, het leek zo leuk. Ik ga deze info wel ergens opslaan maar laat het voor nu even links liggen. Hoedanook, dank!

Ik heb voor mijn modular een kabel gemaakt met een din kabel aan 1 kant en twee mini jacks aan de andere kant die ik op een 5 V source kan zet en de andere jack aan een gate. Zo kan ik alle din sync dozen op het tempo laten lopen wat ik wil en starten en stoppen wanneer ik wil.... Din sync is leuk.

Ik heb voor mijn modular een kabel gemaakt met een din kabel aan 1 kant en twee mini jacks aan de andere kant die ik op een 5 V source kan zet en de andere jack aan een gate. Zo kan ik alle din sync dozen op het tempo laten lopen wat ik wil en starten en stoppen wanneer ik wil.... Din sync is leuk.

Zoiets heb ik ook gedaan; din in/out met een schakelaar voor Jack-in, dit alles gemonteerd in een stroopblik. Zo kan ik switchen tussen de originele clock en clock van bv sampler(blockgolf).

Dank voor de vele ideeën!

Thanks Rvooh!:
Waar ik me over verbaas is dat het chainen van meerdere patterns op voorhand gebeurt en dat dus het inspelen van n x 16 steps bied door het chainen van n patterns.

Thanks Dre!:
KMS30 kan alleen switchen tussen 24 (roland standaard) en 48 ppqn (pulse per quarter note). Dus een keer zo snel.

Thanks brz!:
Goeie mail met voor mij nog hidden features als FUNCTION + TRIPLET button, ga het proberen!

Thanks BIAM!:
Heb je PM teruggestuurd over de divider waarover je het had. Zou gaaf zijn als zo'n divider middels CV (bijvoorbeeld) de divide-rate in te stellen zou zijn. Dan kan je modular en on the fly de snelheid aanpassen middels in de CV sequencer.

Thanks Richard2000!:
Denk dat het het zelfde principe is als BIAM het over heeft.

Veel ideeën waarmee ik verder kan! Thanks for all replies!

Back