Synth / oude toetsenmuseum

Synth / oude toetsenmuseum

• Totaal aantal stemmers
    23
  • Enquete gesloten .

VL7

Al vintage van mijzelf
Kortgeleden ben ik benaderd door iemand uit de regio die een museum voor oude toetsen wil starten. Aangezien ik namens een stichting veel ruimte verhuur voor kunst en cultuur kwam de vraag bij mij.
Het lijkt mij enorm gaaf om daar plaats aan te bieden. Binnenkort gaan we eens met elkaar overleggen:koffie:
Nu vraag ik mij af of er behoefte aan is. De Synthmeeting is altijd goed bezocht maar dat is ook omdat je overal aan mag zitten:D

Ik heb hierboven een aantal vragen:

Laatst gewijzigd:
optie -> Er zijn er al teveel in Nederland ??? geen een toch?

leuk idee! Maakt niet zoveel uit waar het is denk ik toch...misschien een paar wassen beelden erbij van nederlandse synthesizer grootheden...zoals Ad Visser en natuurlijk Phochos :D

Het gemeente museum in Den Haag had vroeger tot circa 2001 ofzo een gedeelte met ouwe synthesizers, Stonden mooie Moogs, Arp 2600, EMS, Korg MS-series, DX7, Nords en wat al niet meer maar dat werd toen door de gemene nieuwe directeur allemaal in de kelder gezet omdat die synthesizers stom vond ofzoiets toch (Wout Blommers weet er meer van)

Hey Smackos!
Thanks, naast de enquete wil ik ook graag de discussie op gang brengen om te kijken naar suggesties enzo dus go ahead!
En Wout, kom maar binnen met je knecht ( o nee, dat mag niet meer).

misschien een paar wassen beelden erbij van nederlandse synthesizer grootheden...zoals Ad Visser en natuurlijk Phochos :D
Goed plan, maar dan mag een speciale afdeling gewijd aan de figuur van jouw profielfoto ook niet ontbreken... :P

leuk idee zeg

Als er synths in het museum staan waar je aan mag zitten dan wil ik er wel voor reizen en eens langskomen.
Mag je er niet aan zitten, dan denk ik niet dat ik langskom, of er moeten interessante demo's worden gegeven.

Maar zelfs, stel, je mag er niet aanzitten en ieder actief lid op het forum komt 1x langs, zowiezo zal het in het begin drukker zijn, dan kalft het af, en uiteindelijk komt er niemand meer, ik denk dat er meer moet zijn dan kijken naar een boel oude synths. Dat trekt toch maar een beperkt publiek schat ik zo in.

In Oostenrijk is een heel uitgebreid synthmuseum waar je mag spelen op de synths. Just sayin'.

Of je schuift wat meer geld op tafel en je gaat naar één van de vintage synth studio's waar je niet alleen mag spelen maar nog opnemen ook, maar dat kost je natuurlijk studiotijd tarieven.

In Tilburg leeft het idee een muziekinstrumenten museum op te zetten.
Kessels is een bekende muziekinstrumenten fabriek geweest in Tilburg.
Deze bestaat al lange tijd niet meer.
Nazaten hebben nog een grote collectie en willen die ten toon stellen in de vorm van een museum.
Zwijsen muziek is een winkel die nog steeds bestaat.
Hier is een ingang te vinden.
Misschien is het leuk hen te benaderen en eventueel een samenwerking op te zetten.

http://www.muziekzwijsen.nl/

Ik dacht jaren geleden al: jammer dat er alleen in Oostenrijk dat synthmuseum is, da's zo ver weg... Maar nu ik zelf meer spulletjes heb is de behoefte om naar 'n museum te gaan (waar je aan de synths mag zitten) wel flink afgenomen. Dit zal voor meer mensen gelden denk ik.

Ik denk dat de markt voor iets dergelijks erg klein is en dat de meeste geinteresseerden al hier op 't forum zitten en dus al genoeg mogelijkheden hebben om dergelijke spullen te zien/voelen. Je museum moet wel verdomd veel aparte spullen hebben staan waar je aan mag zitten als je ook mensen van buiten Nederland wil trekken.

Het is bij opstarten van zoiets ook lastig te peilen. Stel dat iedereen die ooit naar zo'n museum toe had gewild (zeg in de laatste 30 jaar) zou langskomen in het eerste bestaansjaar, hoeveel mensen komen er daarna nog per jaar langs? Ofwel: hoeveel synthfreaks worden er elk jaar in de benelux geboren?

ik geloof dat er in Nederland/belgie meer (pseudo) synth musea zijn dat verder in de rest van de wereld. helaas niet te bezoeken.

optie -> Er zijn er al teveel in Nederland ??? geen een toch?
Als leden van het forum hun deuren voor publiek open zouden stellen denk ik dat we er heel veel zouden hebben ;)

Het gemeente museum in Den Haag had vroeger tot circa 2001 ofzo een gedeelte met ouwe synthesizers, Stonden mooie Moogs, Arp 2600, EMS, Korg MS-series, DX7, Nords en wat al niet meer maar dat werd toen door de gemene nieuwe directeur allemaal in de kelder gezet omdat die synthesizers stom vond ofzoiets toch (Wout Blommers weet er meer van)

Het Gemeentemuseum is de reden dat ik nu synthesizer speel! Als klein jongentje vond ik dat het gaafste deel van het museum - dat en de potvis :)

Wat betreft de vraag, als je erop mag spelen, is het wel een gaaf idee. Met wat informatie erbij over bijvoorbeeld bekende artiesten die de synths ook hebben gebruikt. Alleen kijken lijkt me echter niet zo interessant.
Voor mij trouwens de optie: veel te ver weg...

Leuk idee, maar hands-on zou wel het gaafst zijn ... een synth achter glas is ook niet zo spannend. Maar dan moet het weer hufter/vandaalproof en helaas zijn veel mensen niet zo zuinig op spulletjes die niet van hun zijn.

Overigens is er in Duitsland ook een club die oude synths tentoonstelt, die waren op de Messe dit jaar met veel moois. En daar mocht je ook aanzitten.

Hoi,
Ja, het hands on verhaal is zeker belangrijk maar dan krijg je ook situaties als" je ziet nu al vier uur aan de Prophet V te draaien, mag ik ook eens?"
Anyway, de collectie zal het punt niet zijn. Maar goed er zijn wel wat mogelijkheden dus we knutselen verder aan een plan.

Het zou wel intressant zijn als ook de geschiedenis van electronische instrumenten te zien zijn, dus vanaf bv het telharmonium naar bv novachord en eerste Moog modulair en alles er tussen in, maar ja dan wordt een beetje moeilijk en ongelofelijk kostbaar om die bakken in huis te halen.
En die moet je dan wel achter glas zetten wat dan ook weer minder aantrekkelijk wordt voor bezoekers, denk dat het een beetje verloren zaak is....

Hoi,
Ja, het hands on verhaal is zeker belangrijk maar dan krijg je ook situaties als" je ziet nu al vier uur aan de Prophet V te draaien, mag ik ook eens?"
Anyway, de collectie zal het punt niet zijn. Maar goed er zijn wel wat mogelijkheden dus we knutselen verder aan een plan.

En zoiets als Worm doet? Dus dan kan je je opgeven om de studio te huren, als je een goed verhaal hebt qua muziekmaken/nieuw concept/experimenteren?

Ik vind naar een synth kijken niet echt veel toegevoegde waarde hebben eerlijk gezegd. Daar is youtube al museum genoeg voor...

Ja, kijken alleen is misschien niet ideaal. De geschiedenis is zeker de bedoeling heb ik ook begrepen.
In ieder geval flink nadenken en laat de ideetjes maar komen!
Overigens is alles op niet commerciele basis.

Back