TX81Z niet onderschatten

Ik moet ook nog een FM module hebben en ik vroeg mij af: hoe vinden we de TX81z eigenlijk klinken in vergelijking met de TX7 (DX7)? Maakt de 12-bit DAC van de TX81z deze juist lekker ranzig of geeft deze juist te veel noise ten opzichte van de TX7? En hoe zit het met de TX802 (DX7-II), kan ik hiermee alles doen wat de TX81z en DX7 samen kunnen?

De TX802 ken ik helaas verder niet, maar dat is een 6-op bak die alleen met sinussen werkt als ik me niet vergis. De TX81Z is 4-op, maar heeft wel 8 verschillende waveforms tot beschikking.
Al met al zullen ze qua sound wel een stuk anders zijn...

Gewoon euh beide kopen lijkt me?? :)

Voor 6-op zaken kan ik m'n DX-200 gebruiken. Die zijn denk ik ook net wat makkelijker te vinden en meestal voor niet al teveel euri's....het is alleen jammer dat je niet hem niet volledig kan programmeren vanuit de hardware user interface.

en hoe is de tx te vergelijken met de native fm7?
Geluid,bediening,handelbaarheid,mogelijkheden....

Mag ik nog even het lelijk eendje onder de FM synths aanprijzen?
De FB01! Alle sounds van de DX100 (waaronder de befaamde Sol Bass) zijn in dit onoogelijke apparaatje aanwezig. Hij schijnt meer te ruisen dan de rest, maar aangezien ik ruisdoof ben heb ik er geen last van :D
Begin overigens niet over bedieningsgemak, gewoon lekker de presets doorworstelen is al genoeg (sterker er is niet te editten op dit ding zonder extern edit programma).
Mocht iemand interesse tonen in deze afvallige Yamaha, ze komen regelmatig voor zéér lage prijzen voorbij (en néé ik doe die van mij niet weg!).
:biertje:

Origineel geplaatst door 6 trak
HAHAHAHA!!!
jij grapjas incl. lolbroek! :D :D :D

tsja... voor de echte individuele snack neem je een multitrak...

Offtopic: klinkt ie nou het zelfde of niet? Ik hoor tegenstrijdige geluiden steeds....

Offtopicer: nee als je bevestiging zoekt ben je bij mij toch aan het verkeerder adres :D:D

TX81Z is overrated crap !

Als je geen PC met editor in je studio hebt staan om hem te editten ben je de l*l....

heb de mijne weer snel weggedaan ..
kutmenu's!

Ik heb nu een Yamaha PSR 36 en daar kan ik gewoon dezelfde geluiden mee maken! :

Geluid is zwaar okay, maar de menu's zuigen.

Vond het enige zinnige wat ik kon met dat ding in de PC editor op de random knop harken net zolang totdat ik een ultra-vaag geluid had. Maar dat kon lang duren, want die editor deed alleen aan "alles random", dus ook je adsr en volume enzo... heel vaak gaf het dan gewoon GEEN geluid.

Ik kende het geluid van mijn oude MSX met Yamaha modules........... wilde het toch erbij hebben altijd, dat type geluid. Terwijl het editten met de MSX beter te doen was. Bovendien had de MSX de eigenschap in sommige programma's dat geluiden elkaar gingen beinvloeden. Retevet!!
Dat deed de TX81Z helaas niet..... dat ding had geen easter eggs (voor de technici "bugs") die je kon gebruiken... jammer ;)

Als je meer hands-on FM zoekt in deze trant dan beter een dx7 aanschaffen lijkt me.

Origineel geplaatst door Bass
TX81Z is overrated crap !

Als je geen PC met editor in je studio hebt staan om hem te editten ben je de l*l....

heb de mijne weer snel weggedaan ..
kutmenu's!

Ik heb nu een Yamaha PSR 36 en daar kan ik gewoon dezelfde geluiden mee maken! :

Hoe kan een module van 100 euro nou overrated zijn??

zó moeilijk is hij nou toch ook niet om te editen...
gewoon veel knopjes duwen en hopen dat je geen stapje te ver duwt, want dan kan je weer helemaal terug naar het begin.
ik had eerst reviews gelezen en gejammer van dat ie zo moeilijk te programmeren valt, maar dat valt in mijn mijn ogen al bij al dus nog best mee. da's toch net leuk, een beetje vechten om je geluid eruit te krijgen?

Heb hier de DX21, DX100, FB01 en pss 780 van yamaha staan, genoeg fm synthese in huis dus ...
Qua ruis vind ik ze allemaal even crap, vooral met de solbass natuurlijk. Het scherpe randje is er vanaf te halen, maar ik merk weinig verschil tussen de apparaten zelf. De FB01 is in mijn oren het schoonst juist ..... (tov eerder postings)

De DX100 is het makkelijkst te bedienen, handig als je gelijk op toetsen kan rammen op je geluid te testen, ik snap niet dat mensen de rackversies prefereren boven bv een dx100 met een hoger fun/hobby gehalte .... (ja, ok, bij ruimtegebrek)

Origineel geplaatst door Niel
De DX100 is het makkelijkst te bedienen, handig als je gelijk op toetsen kan rammen op je geluid te testen, ik snap niet dat mensen de rackversies prefereren boven bv een dx100 met een hoger fun/hobby gehalte .... (ja, ok, bij ruimtegebrek)

Euhh tja lekker op je reet blijven zitten en alles onder handbereik hebben, dat is ook best een voordeel. Ik kan niet echt om me heen bouwen alleen het buro voor me is plaats. Tja dan wordt het krap hoor.

Dus met sounddiver is het editten van de tx81z een peuleschil begrijp ik? (aangezien ik m'n gare-verroeste dx7 weg heb gegeven aan iemand met een jeugdsentiment voor de dx7, maar ik mis het geluid toch wel)

Origineel geplaatst door Sander02
Dus met sounddiver is het editten van de tx81z een peuleschil begrijp ik? (aangezien ik m'n gare-verroeste dx7 weg heb gegeven aan iemand met een jeugdsentiment voor de dx7, maar ik mis het geluid toch wel)

peuleschil is wat te hard geroepen maar het maakt de tx81z wel aantrekkelijker om te gebruiken en zo je eigen sounds te maken

fb01 is zeker ook de moeite waard om te hebben het geheim van menig producer:engel:

Re: TX81Z niet onderschatten

Origineel geplaatst door matrixxx
waarom open ik deze draad??

ik zie regelmatig voor weinig geld de TX81Z van yamaha te koop staan en dit is echt een bak die je zeker een keer uitgeprobeerd moet hebben in combinatie met sounddiver van emagic
je kan er zoveel geluiden mee maken en ook hele vette geluiden
ik heb al voor de 3de keer een TX81Z gekocht en na lange tijd heb ik hem weer eens uit de kast getrokken en ja dit is het helemaal hij vult goed aan in je tracks

in de eerste instantie zou je denken wat een simpele geluiden tot dat je gaat editten en je weet niet wat je mee maakt als je er wat tijd in steekt

mensen als je er een kan kopen voor weinig DOEN echt een aanrader en zorg dat je sounddiver hebt dat maakt het editten makkenlijk
ik heb er al jaren plezier van van deze module:D

Ik ben altijd in verwarring hierover. Hoe zit het met de TX7/TX7 wat is beter een TX81Z?
Maar die heeft toch maar 4 operatoren en de TX7 6?

Weer te snel geropen. Ik zei het al in een van de antwoorden de TX81Z heeft meerder wave vromen.

Re: Re: TX81Z niet onderschatten

Re: Re: TX81Z niet onderschatten

Origineel geplaatst door Exzit
Ik ben altijd in verwarring hierover. Hoe zit het met de TX7/TX7 wat is beter een TX81Z?
Maar die heeft toch maar 4 operatoren en de TX7 6?
bij een DX7 moet je minimaal 2 OPS gebruiken om een 'timbre' te bouwen, een TX81Z heeft dan maar 4 OPS maar tevens 8 verschillende sinus varianten. in principe kun je dus net zoveel (of nog meer) bereiken met die 2 OPS minder...

Origineel geplaatst door 6 trak
ik heb zelf de TX81Z vaak ge-edit met de Atari, alleen het probleem was soms dat bij te veel versturen van sysex de midi buffer te snel vol zat wat resulteerde in het 'hangen' van het beestje...

zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben?

dat had ik ook opeens met sounddiver in het begin maar dat kwam waarschijnlijk dat ik te veel en te snel alles in een keer wou doen
later na wat rustig klooien heb ik er geen last meer van gehad

als het goed is zie je ook duidelijk op het display van de tx81z de waardes veranderen als je in sounddiver zit te editten

met de atari heb ik het nooit geprobeerd

Back