TX81Z niet onderschatten

Origineel geplaatst door Musiquence
Ik heb 'r (eindelijk) ook een!!! Voor 100 piek inclusief verzendkosten, helemaal netjes en de handleiding zat er ook nog bij! (zo, nu heb ik iedereen wel voldoende jaloers gemaakt.. ;) )
Hehe, heb die van mij voor 70 eu op de kop getikt, met alles erop en eraan (op de doos na)

Heel blij met deze module... klinkt fantastisch (nou ja, niet als je op zoek bent naar realistische pianotjes natuurlijk)... hele dikke bassen en leuke pingelgeluidjes (belletjes enzo... heel bruikbaar)
Ben het helemaal met je eens, een paar uur achter dit monster en je weet wat je in huis hebt. Er komt gewoon echt goede poep uit, maar ook genoeg crap! Heb via het net iets van 8000 presets voor de dx27, dx100 en tx81z gedownd en dan ben je nog wel ff bezig.

Ook heel wat geluiden waar ik echt geen naam voor zou kunnen bedenken.

Ik hoop dat je hiermee lange knisperende en krakende geluiden bedoeld die twee minuten blijven veranderen. Dit is eigenlijk de reden dat ik deze vriend heb gekocht. Het scheen dat dit soort geluiden (ambient atmospheres) er goed mee te maken waren, maar dat valt toch nog best tegen. Jammergenoeg zitten er erg weinig van dit soort geluiden tussen de presets, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meningen/ervaringen van andere mensen die de TX ook voor vage geluiden gebruiken.

Wie kan mij hier wat over vertellen, of wie heeft er interesse in het ruilen van geluiden/pacthes voor de TX.

Hoe dan ook, this one is a friend for life!

btw: staat er hier in de buurt nog 1 te koop!

btw 2: @falafelbiels: kun je nog wat meer vertellen over de EVS, die kan ik op de kop tikken voor 60 eu, maar ik kan er verder weinig positieve ervaringen over vinden. De meeste gveven aan dat het geluid erg dun is, weinig leeft en dat het apparaat verder weinig boeiends biedt. Kan je me overtuigen van niet?!?

btw 3: Track in m'n signature is oa met de TX gemaakt.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Bass
Als je geen PC met editor in je studio hebt staan om hem te editten ben je de l*l....

heb de mijne weer snel weggedaan ..
kutmenu's!

Nu bijna 4 jaar na dato, wat ouder en wat wijzer te zijn geworden toch weer 1tje gekocht voor FM.

Moet zeggen dat je begint gewoon met presets te verhaspelen totdat er een leuk eigen geluid uitkomt..
Beetje waveforms, frequentiescaling en algorithmes veranderen en horen wat er gebeurd...
En met FM is dat heel makkelijk want bij geringe veranderingen van bepaalde parameters krijg je al snel een
totaal andere sound...

En die menu's... nou ja op zich valt-het-nog-wel-mee achteraf gezien....
Misschien moet je zo'n ding gewoon gehad hebben, weggedaan en paar jaar later weer proberen ofzo :D

Wat nog wel een mooie tip is is om bij zelfgebrouwen geluiden (of een omgekatte lately) de breath controller de envelope diepte te laten moduleren, die bc cc die kun je gewoon vanuit cubase aansturen en die werkt gewoon als een soort vcf env depth, dus dan kun je geluiden heel simpel filteren. Als je dat combineert door ook velocity daar aan toe te wijzen en met fingered porta mono bas- of sololijntjes te maken, dan heb je toch echt iets wat bijna werkt en klinkt als een analoge synth maar toch weer net niet. En dat is nou juist het mooie aan FM :)

Als ik nu de "Headhunter" bas eruit kan krijgen ben ik helemaal happy :D

Origineel geplaatst door Breed
Ik moet ook nog een FM module hebben en ik vroeg mij af: hoe vinden we de TX81z eigenlijk klinken in vergelijking met de TX7 (DX7)? Maakt de 12-bit DAC van de TX81z deze juist lekker ranzig of geeft deze juist te veel noise ten opzichte van de TX7? En hoe zit het met de TX802 (DX7-II), kan ik hiermee alles doen wat de TX81z en DX7 samen kunnen?

Ik heb beide synths naast elkaar gehad. De TX81Z vindt ik zelfs een stuk minder ruis geven als de TX7 om eerlijk te zijn. En tja die extra waveforms daar heb ik nog steeds niet veel voordelen aan gezien. Bij mij is de TX81Z er uit gegaan en de TX7 gebleven.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bikkel
Die Rhodes klinkt wel lekker! Heb je nog wat petsjes in de aanbieding?

De rhodes komt uit de tx7 en er zit dacht ik een behringer minifex achter. had me vertypt :stupid

Origineel geplaatst door manvsmachine
De rhodes komt uit de tx7 en er zit dacht ik een behringer minifex achter. had me vertypt :stupid

Grmbl.

OK.

Grmbl.

OK.

Lijkt me eigenlijk dat je zon rhodes ook wel uit een tx81z kan halen. Zijn ook rhodes patches genoeg voor te vinden. Alhoewel ik die altijd net wat minder vindt klinken als die uit de tx7.

Zie ook hier :

http://www.yamahasynth.com/products/dx/index.html

ik zit het zo eens terug te lezen en ik blijf er nog steeds bij dat Fm cool is en helemaal met een editor er bij, ondertussen is mijn tx81z verkocht en vervangen voor een TX802, ook leuk Fm speelgoed alleen nog weinig gebruikt,..

Ik heb onlangs een Korg DS8 gekocht. Mede beinvloed door de demo´s op deze site
http://www.deepsonic.ch/deep/htm/korg_ds8.php
Ik denk dat hij erg veel lijkt op de yamaha FM bakken.
Vooral in de lage frequenties ruist hij wel wat, maar er zitten best mooie klanken in.

Vind het trouwens opmerkelijk dat er geen filter op zit. Zit dat op de DX7 ook niet?

Origineel geplaatst door Catalunya
Vooral in de lage frequenties ruist hij wel wat, maar er zitten best mooie klanken in.

Vind het trouwens opmerkelijk dat er geen filter op zit. Zit dat op de DX7 ook niet?

Nee ook in de oudere yamaha fm bakken(DX-7,TX81Z,TX7 enz.) zit geen filter.

Origineel geplaatst door Catalunya

filters moet je alleen voor de koffie gebruiken

FM synthese lijkt een soort natuurlijke "limiting" te hebben qua level...
Analoog kan nog wel eens uitschieten daarin...

Hier een stukje waarbij alles behalve de drums uit de TX81Z komt :

Attachments

• tx81z.mp3
    623,7 KB · Bekeken: 131
Origineel geplaatst door manvsmachine
Ik heb beide synths naast elkaar gehad. De TX81Z vindt ik zelfs een stuk minder ruis geven als de TX7 om eerlijk te zijn. En tja die extra waveforms daar heb ik nog steeds niet veel voordelen aan gezien. Bij mij is de TX81Z er uit gegaan en de TX7 gebleven.

Grappig bij mij ook. De lately bass even gesampled voordat die wegging voor mijn sampler. Maar dat was alles.
Ik vond e geludien niet zo bijzonder van dat ding. De Tx7 maakte bij mij nog steeds meer indruk.

Typische tx81z geluiden idd

Het lijkt wel dezelfde preset op een andere manier bespeeld.

OK, lekker synthje voor de maand is op aan het einde van je geld :)
heb de mijne net verkocht ,...voor75.- matsje

had ook eerst een tx802 multimbre dx7 6 op ietsje beter
beter interface ook grotere display ook te scoren voor bv 150.-

Back