TX81Z niet onderschatten

Origineel geplaatst door matrixxx
...als het goed is zie je ook duidelijk op het display van de tx81z de waardes veranderen als je in sounddiver zit te editten
was met de editor op de atari ook zo... de dx-7 doet dit trouwens ook... de displays zijn 'sysex gevoelig' zeg maar...

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: TX81Z niet onderschatten

Re: Re: Re: TX81Z niet onderschatten

Origineel geplaatst door 6 trak
bij een DX7 moet je minimaal 2 OPS gebruiken om een 'timbre' te bouwen, een TX81Z heeft dan maar 4 OPS maar tevens 8 verschillende sinus varianten. in principe kun je dus net zoveel (of nog meer) bereiken met die 2 OPS minder...

Maar wat klinkt gemiddeld beter een TX7 of TX81Z.
Waar zou je voor gaan?

en heeft de DX100 ook verschillende golf-vormen voor de Operator?

nee, de DX-100 (en overeenkomstige modellen 21 en 27) hebben qua waveform alleen sinus...
met de komst van de DX-11 en TX81Z zijn meerdere golfvormen toegevoegd...

dit is ook wel grappig trouwens:

CX5M.jpg

CX5 Music Computer
The CX5 music computer was an FM multi-timbral digital synthesiser controlled by a keyboard and VDU . The synthesiser was edited on the VDU screen using the CX5's proprietary software, programs included composition software for multi-timbral sequencing and notation, FM voicing of the internal synthesizer, DX7 VOICING software for programming and manipulating patches in the DX7 synthesizer and more. Since the CX5M is completely MSX compatible, word processing, spread sheets, games and other general purpose computer programs are possible. At the time the CX5 was the only affordable computer synthesiser on the market.

Laatst gewijzigd:
Mensen, weet je wat een mooie multitimbrale FM-module is? Niet lachen, de Evolution EVS-1...

Als jullie die Yamaha's lekker smerig vinden klinken, moet je die EVS-1 echt eens proberen... Ik heb hem afgelopen weekend bij VL1 opgehaald en heb er de rest van het weekend dikke pret mee gehad! Hij is dan wel niet op de doos zelf te editten, maar wel via sounddiver, of de meegeleverde pc/atari-editor.

let op:

- 31 algoritmes i.p.v. 8, met als extra's zullen we maar zeggen ring modulation en phase modulation.
- 31 pcm golfvormen i.p.v. 8 (te gebruiken als rompler, in FM en PM)
- 16 stemmen i.p.v. 8 (net zoals de tx81z 8 parts multitimbraal)
- veel eenvoudigere editing dan DX-en (zelfs met editor)
- een modulatiematrix met 6 bronnen en vier bestemmingen (bronnen en bestemmingen afhankelijk van het algoritme)
- 2 LFO's met ieders 2 bestemmingen en een stuk of acht golfvormen
- 4 envelopes (6 x rate en level)
- een aantal crappy ass drumgeluiden
- CHEAP!

Misschien is het wel het enthousiasme over een nieuw apparaat dat nu spreekt, maar tot nu toe is dat genoeg!
Ik heb een DX-7 en een DX-21 gehad, en ik vind de EVS-1 echt leuker klinken...

Ik vind hem goed!:okdan:

Nou, het geluid is meer Casio(CZ)-achtig dan de specs volgens mij.
En eerder in deze thread schreef iemand dat je een apparaat van 150 eypo bijna niet te onderschatten is, wat dacht je van 60 eypo?:biertje:

Ik heb 'r (eindelijk) ook een!!! Voor 100 piek inclusief verzendkosten, helemaal netjes en de handleiding zat er ook nog bij! (zo, nu heb ik iedereen wel voldoende jaloers gemaakt.. ;) )

Heel blij met deze module... klinkt fantastisch (nou ja, niet als je op zoek bent naar realistische pianotjes natuurlijk)... hele dikke bassen en leuke pingelgeluidjes (belletjes enzo... heel bruikbaar)

Ook heel wat geluiden waar ik echt geen naam voor zou kunnen bedenken. Dus zoals topicstarter al zei: get one if you can!

niet te geloven wat voor goedkope juweeltjes er soms te vinden zijn!
ben zelf ondertussen op jacht naar een tx81z of fb-01!

misschien is programmeren niet zo handig, maar er zullen wel altijd ergens presets zijn om te beginnen :engel:
en er zitten zekere bruikbare sounds in en lekkere mogelijkheden.
voor dat geld... :okdan:

Origineel geplaatst door Yoozer
Hoe klinken de FM-soundjes van de Nord Modular eigenlijk in vergelijking met die TX/DX-en? Ik neem aan dat de TX/DX wat ranziger is (geen zuivere sinus, D/A converters, andere scaling voor 4-ops), maar ik wil wel weten of het echt dichtbij komt :). Die Latelybass is inderdaad top!

Check deze thread maar eens waar ik dat dx7 rhodes geluid heb nagemaakt op de NM. Ik zit al een jaartje de FM te checken op de nord en ik moet zeggen dat het erg goed klinkt maar het mist die warmte van een echte natuurlijk. Dit kan je kunstmatig toevoegen met wat EQ en noise in de NM patch maar toch. Met de NM kan je veel complexere FM geluiden maken door al die modules en sync-mogelijkheden e.d. heel mooi

btw, onderschat de TX816 (TX802 volgestouwd) ook niet. Dat is een dikke 3U grote 19" rack met maarliefst 8 volledige DX7's erin. Dan kan je idd een 8 kanaals drumcomputer van maken of 1 dikke vette string-patch waarbij elke net ff wat anders klinkt en langer opkomt e.d. schitterrend

Dit is de Solid/Lately bass (en 7 variaties) op de Modular G2 nagemaakt aan de hand van de originele settings.
Ik weet niet precies hoe het origineel moet klinken aangezien ik geen TX81Z/DX100/DX7 heb
maar ik herken het geluidje zo ook wel. Had de DX100 nou 12 bit outputs en doet dat nog wat voor de sound ?

Attachments

• solidbassg2.mp3
    642,2 KB · Bekeken: 161
Die G2-latelybass klinkt best goed ! :okdan:
Zou deze patch op een micromodular hetzelfde klinken ? (de micro staat nl. al een tijdje op m'n wishlist)

hmm geen idee. Dit voorbeeldje is met de FM bouwstenen van de G2
gemaakt die de G1 niet heeft. Qua power 't moet wel kunnen lijkt me: 4 oscillatoren,
4 envelopes en een mixer heb je nodig.

Okee thnx ! Ik ben in ieder geval al blij dat 't qua power mogelijk is :)

/me is ondertussen op jacht gegaan naar een dx-21.
niet meteen de TX... maar iets wat zeker in de buurt komt en vermoedelijk wel de patches
aankan van de dx100. Er is al een thread van smackos over dat andere juweeltje.

/me wants fm in de setup :)

groetz

wolkie

Heren, heren (en dames misschien ook)

Wat.. vinden jullie e van de software versie van de DX- Familie, FM7 van Native instruments.
Schijnt toch ook wel erg goed te klinken zoals ik hier en daar verneem..

8~ Heeft iemand hier ervaring mee ? :{

Back