Spirit 328 digtale mixer voeding probleem

R. Koppes

Ouwe rot
Ik heb een prachtige Soundcraft 328 mixer.
De voeding is onstabiel geworden en laat ik repareren door een goede vriend.
Dit is een bekend probleem voor deze voeding.

Wellicht zijn er meer mensen met een voedingsprobleem voor deze mixer ??

Dan kunnen we wellicht een mooi prijsje maken met zijn allen.. (kost mij nu 100,-)
Hij is het iig waard vind ik :-) Om weer jaren mee te kunnen.

Zou je kunnen aangeven wat de symptomen zijn van een onstabiel geworden voeding, anders dan gewoon dienst weigeren?
Alvast bedankt.

De mixer reset zichzelf zo af en toe, en soms komt ie niet door de boot heen.
Een probleem met de condensators, die na jaren dienst doen minder goed werken..
Vooral bij koude omgeving wordt dit probleem erger..

niet toevallig corrosie op flat insteek kabels? heb een steinberg Houston met dezelfde opstart en reset problemen gefixed door de platte kabels schoon te maken. De Houston komt dacht ik ook van soundcraft af en is uit de zelfde tijd. ik dacht eerst ook aan condensatoren.

De mixer reset zichzelf zo af en toe, en soms komt ie niet door de boot heen.
Een probleem met de condensators, die na jaren dienst doen minder goed werken..
Vooral bij koude omgeving wordt dit probleem erger..

Heb hetzelfde gehad met mijn Spirit Studio voeding. Idd versleten condensatoren, maar waarschijnlijk ook een connector issue waardoor het in de winter (met kou) merkbaar werd (ik heb zelf gewoon de waarschijnlijke condensatoren vervangen en daarnaast wat verdachte soldeerpuntjes opnieuw gedaan en werkte weer :)

Ook zijn de voedingen van de Spirits eigenlijk zonder uitzondering underpowered, weet niet precies hoe dat met de digitale mixers zit. Hier zijn wel mods voor.

100 euro om dit te laten doen vind ik wel wat veel trouwens. zoveel werk is het niet.

Ja zou kunnen, maar ik laat het grondig en in een keer goed doen....
alle elco's gaan eruit.(stuks of 20? + 2 speciale lage types) en voordat je er knap bij kunt eerst alle torren ontkoppelen (stuks of 8) dus tis gewoon wel wat werk ja..
Dus ik laat hem compleet doormeten, dus niet zomaar ff wat vervangen :-)
En voor dat bedrag ben ik dan weer jaren zoet ..
Oja had zelf ook al wat vervangen laatste keer (3jaar geleden) maar toen ook niet alles en zo zie je maar :-)

goh wat een dus-sen in de tekst ... bedoel het gewoon chil hoor.. haha

haha. ok

dus... 20 eelcos. bij mij waren het maar 4.. idd wat meer werk dan. Sowieso, als je deze hele voeding wil vervangen kost dat je al snel 150 - 200 euro (waarom die krengen zo duur zijn, who knows).

en ZEKER met een digitale mixer wil je wel wat stabiel stoompje erin hebben. Check aners gearslutz even, misschien dat er iemand daar een mod voor je voeding heeft, wel zo handig om gelijk mee te nemen als je dan toch bezig bent.

Dat de voeding (PSU) een essentieel onderdeel is van ieder apparaat kunnen we denk ik wel allemaal met elkaar eens zijn maar, vergeet ook de bedrading niet van de PSU naar de units niet.
Een verrot contact is eenvoudig op te sporen. Een matig of instabiel contact is al wat moeilijker.

Dat de voeding (PSU) een essentieel onderdeel is van ieder apparaat kunnen we denk ik wel allemaal met elkaar eens zijn maar, vergeet ook de bedrading niet van de PSU naar de units niet.
Een verrot contact is eenvoudig op te sporen. Een matig of instabiel contact is al wat moeilijker.

Ja en precies dit bedoel ik eigenlijk, alle respect voor nomore, maar een analoge spirit tafel en zijn bijbehorende voeding heeft helemaal 0,0 gelijkenis met de digitale spirit mixer waarvan zijn software niet op gang komt.

als ik het begin verhaaltje lees weet ik bijna zeker dat het aan de bekabeling ligt. Vaak niet opstarten en eenmaal wel opstarten maar dan spontaan resetten en weer opnieuw opstarten klinkt niet echt als een voeding met wat foute condensators, dan was het wel meer consequent geweest en start hij na verloop van tijd helemaal niet meer op als wat condensators het begeven.

Ik zou echt even de ribbon kabels en de sockets die het moederbord en andere printplaten onderling verbinden schoonmaken en dan verder kijken. Dat kan je zelf doen en is gratis, mocht het dan aan de voeding liggen kan je altijd nog de reparatie uitvoeren.

Laatst gewijzigd:
Jawel hoor alles werkt weer naar behoren.
Alle elco's vervangen en nog wat fet's/diodes..

Draait als een zonnetje, mocht iemand eenzelfde probleem hebben hoor ik het graag..

Jazeker alles doorgelicht van begin tot eind via het schema...
Het komt toch eigenlijk neer op alle elco's vervangen door hele goede..... :-)
Ik twijfelde eerst aan de hoge toon in de hoogfrequent trafo's....maar die zijn wel goed..

Vervangen kan men ook zelf doen natuurlijk, maar bij zulke complexe schakelingen laat ik dat liever doen ....
Tis namelijk een hoogfrequent voeding met hoge stromen en veel onderdelen..

Even opmerking .... bij koud weer hebben de oudere condensatoren meer last om hun waarde te 'behouden'... ligt dus niet echt aan een connector dat los zit.. Maar idd altijd de connectoren nalopen..

Back