Type trafo Moog Prodigy?

holysynth

Nieuwkomer
Als mijn Moog Prodigy (vroeg model) na een uurtje warm wordt gaat ie flippen. Na een inspectie aan de binnenkant zag ik dat de trafo redelijk verkoold is en dat er stukjes van af brokkelen: dus het wordt tijd dat ik deze vervang. Wie heeft hier ervaring mee? Welke trafo heb je gebruikt? Ik was al zo ver dat ik er één met 230v in en 24V uit nodig heb maar ik zoek me suf naar een passend en juist model.
Wie helpt me op weg? Bedankt alvast! :okdan:

Een trafo oververhit niet zomaar dus je zou eigenlijk wel even moeten kijken wat de oorzaak daarvan is, voordat je er een nieuwe in zet die gelijk weer de geest gaat geven.

De trafo is trouwens niet een 24V exemplaar maar 2 x 12V. Aangezien hij gezekerd is op 250mA per rail zou elke trafo die daar enigszins boven zit moeten voldoen. Ik zou zelf lekker 2 x 500mA nemen. Flinke marge wordt ie ook niet warm.

De Prodigy heeft twee zekeringen ná de trafo. Ik heb wel eens een exemplaar onder handen gehad waarbij een van die twee zekeringen stuk was (of preciezer: de houder was stuk). Dan werkt de Prodigy wel, maar gaat inderdaad hele gekke dingen doen omdat hij feitelijk te weinig stroom krijgt. Tegelijk kan dat een oorzaak zijn van overbelasting van de trafo. Maar dat is maar een idee.

Lijkt mij handiger als je de synth naar een goede dokter toebrengt
Eens. Vooral als je met netspanning te maken hebt en een Prodigy is veel te leuk / kostbaar om per ongeluk te verprutsen.

Bedankt voor jullie reacties. Verkoold is misschien een beetje overtrokken maar als je 'm vastpakt brokkelen er wel stukjes vanaf. Ik heb vorige week trouwens de zekeringhouders (partijtje originele zekeringhouders opgeduikeld) en meteen de zekeringen vervangen. Sindsdien doet ie het beter (lees: gaat ie pas "flippen" als ie een tijdje aanstaat). Ik zal eerdaags een foto van de trafo posten.

Het begint een ziekte te worden dat mensen zonder toereikende kennis van electronica zelf gaan prutsen aan hun dierbare spullen. Dat is 'penny wise and pound foolish'. Als apparatuur een zekere leeftijd bereikt heeft, dan spelen niet enkel de afzonderlijke ouderdomsverschijnselen op het eerste gezicht een rol maar ook de achter liggende ontwerptechnieken welke een groot scala aan defecten kan genereren. Die staan niet op zich zelf. Dat wil zeggen dat met het bestrijden van een enkel symptoon het apparaat niet meteen als veilig beschouwd kan worden. Het dient als een product van een bepaalde tijd gezien te worden waarbij ouderdomsverschijnselen in de gehele context gezien moeten worden. Tijd voor een volledige check-up zou ik zo zeggen.

Dat is geen inhoudelijk antwoord op mijn vraag Marcmarc maar bedankt voor je reactie, denk ik.

@Holysynth, je kan er zelf nog niet achter komen wat voor een trafo je erin moet plaatsen, denk je dat het dan verstandig is om er zelf iets aan te doen?

Het wordt pas echt gevaarlijk als ik de verkéérde erin plaats ;) Beetje basic kennis is me na dertig jaar synths hebben en houden niet vreemd maar op het daadwerkelijke voedingsgebied heb ik me nog niet verdiept. Maar ik ga er toch maar even de hort mee op, bedankt voor jullie reacties in ieder geval.

Back