Polysix 1 octaaf out of tune

matrixxx

Ouwe rot
Ik zit met een gek probleem bij het kalibreren van een Polysix. Ik weet dat elke voice wel iets verschild met de ander en dat ze zweven maar ik krijg bij deze polysix het laagste octaaf ( stand 16") niet in tune, hij zweeft bij de laagste C van 27 tot 46 hz en bij C1 van 58 tot 67 hz , de rest en van af daar gaat het helemaal prima met de tune.

Als ik de Tune knop op de synth zelf in het laagste octaaf op 5 uur zet dan zit ie er wel strak op.

Iemand enig idee

Wat in ieder geval van belang is, is de afregelprocedure vanaf het begin te volgen zoals het in de service manual staat beschreven. De footnote switch dient in '8 te staan als ik het me goed herinner.

Het probleem zit niet in het voice-board maar in het processorboard waar de D/A converter zit.
De footnoot switch wordt gescand door de CPU en die neemt afhankelijk van stand een software maatregel op die naar buiten komt via de D/A.

Er zit een test switch op het CPU board die aangesproken moet worden om de testprocedure in gang te zetten.

In mijn geval gaat het verhaal van het CPU board niet op gezien ik er een KIWI in heb zitten.

Ik ben er 3 x aan gestart met deze Polysix te Kaliberen van af punt 1 en heb de synth minimaal anderhalf uur van te voren aan gezet.

@ Mike waarom vervang jij de condensators, ik snap best dat het de condensators enigszins op raken maar ik zie het verband met mijn probleem niet. Ik ben wel benieuwd naar jou ervaring.

Ik weet niet of je de afregelprocedure exact doet zoals de service manual het stelt. Ik niet. Daar waar men stelt dat een frequentieteller ingeschakeld moet worden, gebruik ik een digitale stemgenerator en gebruik die om de zweving tussen een noot uit de polysix gelijk te trimmen. Het kunnen horen ervan vind ik directer dan wat er op de frequentieteller uit te lezen valt.
Vr10, Vr11 en Vr15 op KLM 366 zijn cruxiaal voor de stemming van de laagste tot en met de hoogste toets. En dan heb je die Low,Mid en High afregelpunten ook nog eens per voice. Het is niet de meest makkelijkste afregeling.

In mijn geval gaat het verhaal van het CPU board niet op gezien ik er een KIWI in heb zitten.

Ik ben er 3 x aan gestart met deze Polysix te Kaliberen van af punt 1 en heb de synth minimaal anderhalf uur van te voren aan gezet.

@ Mike waarom vervang jij de condensators, ik snap best dat het de condensators enigszins op raken maar ik zie het verband met mijn probleem niet. Ik ben wel benieuwd naar jou ervaring.

is dat een groene kiwi of een gele/ gouden?
want dat wil nog wel eens uitmaken.

Mensen sorry voor mijn late reactie maar ik probeer aankomende week de procedure nog eens na te lopen met de tips die ik vandaag van Marc heb gekregen.

@Leo rode kiwi's :P

Ik heb vandaag weer eens de draad opgepakt om mijn Polysix fatsoenlijk te kalibreren. Ik denk dat ik het probleem heb gevonden maar weet nog niet hoe ik dat ga oplossen.

Bij procedure 6 van het KLM366 board moet ik de KBRD Track (VR5) op +1.6V zien op CN05-6 maar bij mij blijft deze continu op -5.08V staan. Ik heb natuurlijk ook bij de potmeter zelf gemeten en daar meet ik ook -5.08V. Potmeter is goed die heb ik nagekeken.

Waar zou dit probleem vandaan komen?

Even rekening houden dat ik een Kiwi Board er in heb zitten IPV de KLM367

Alle psu voedingsspanningen zijn wel in orde?
Enkele verbetering ook na het vervangen van de opto oupler?
Op yahoo polysix groep lopen nu ook diverse discussie's mbt voiceboard problemen...

Voeding is standaard als eerste wat nagekeken word en die is spat strak.

opto coupler heb ik niet vervangen gezien ik niet de link zie tussen mijn probleem het het opto onderdeel

Als die -5.08 V op het testmeetpunt (CN05-6) precies gelijk is aan de voedingspanning gemeten op het voedingsboard is er vermoedelijk ergens een onbedoeld contact of spanningsdoorslag. Ik heb begrepen dat tantaal condensatoren door kunnen slaan (verbinden) als ze defect raken, wellicht kun je die eens doormeten in de buurt van het testpunt ?

No point in recapping the voice board...check the opto coupler..

Ik heb CN-05 losgekoppeld en nog steeds geen goede voltage.

Vanaf VCA Level Adjustment krijg de eerste 4 voices ook niet gekalibreerd omdat deze niets weergeven op de scoop alleen 5 + 6

opto coupler is vervangen maar daar ligt het probleem niet, de voltage op pin 7 van IC18 is - 6,83.

Het is vrijwel zeker dat het niet aan het KIWI Board ligt gezien ik een vervangend board er in heb gezet en die geeft het zelfde aan.

Niemand een suggestie want ik meet me een slag in de ronde maar zie niet waar het probleem zit.

Back