Waarom klinken oude albums warmer dan moderne cd's?

De doeldelzak The white stripes cd klinkt super shit vs hun lp, elke kick lijkt digitaal te clippen.
het ongekeerde kan vast ook.

Je afluisterspul is ook heel bepalend voor je geluid natuulk, ik merkte het met mijn CD speler, die is pas geleden stuk gegaan dus heb nu een andere neer gezet en deze klinkt veel scherper en platter dan mijn vorige, het merk zegt ook niet zoveel want het zijn allebei Philips spelers, alleen was de eerste een "duur" model.
Met vinyl kan je weer versleten platen of naald hebben, op sommige van mijn (veel 2e hands) vinyl hoor je gewoon welke nummers veel zijn gespeeld, die beginnen ook te kraken en/of te vervormen in luidere passages, helemaal als ze met een k*t pick-up zijn afgespeeld, ook is je anti-skating instelling heel belangrijk.

Dan hebben ze dus iets goed fout gedaan op de CD. Spijtige zaak...

Ja, of verkeerde mastering voor CD, of afluistersysteem. Andersom kan ook het geval zijn, vinyl is een beetje een hype, maar echte vinylmastering is natuurlijk ook een kunst die wat verleerd is (al lijkt me bij een band als White Stripes met bijbehoorende budgetten dat niet het geval).

Daarnaast is het ook zo dat vinyl wel vervormd, dit kan dan warmer klinken maar dat hoeft dus niet altijd intentioneel te zijn.

Je afluisterspul is ook heel bepalend voor je geluid natuulk, ik merkte het met mijn CD speler, die is pas geleden stuk gegaan dus heb nu een andere neer gezet en deze klinkt veel scherper en platter dan mijn vorige, het merk zegt ook niet zoveel want het zijn allebei Philips spelers, alleen was de eerste een "duur" model.
Met vinyl kan je weer versleten platen of naald hebben, op sommige van mijn (veel 2e hands) vinyl hoor je gewoon welke nummers veel zijn gespeeld, die beginnen ook te kraken en/of te vervormen in luidere passages, helemaal als ze met een k*t pick-up zijn afgespeeld, ook is je anti-skating instelling heel belangrijk.

Dan vind ik altijd zo vervelend aan 2ehands vinyl: als ik iets hoor vervormen verdenk ik meteen mijn installatie, terwijl het waarschijnlijk gewoon grijsgedraaide LP's zijn.

Vaak is het idd gewoon grijs gedraaid vinyl, het is ook meestal wel te herkennen aan een krakerige vervorming die harder wordt bij luidere passages, mocht het alleen links of rechts zijn dan is het je anti-skating die niet goed staat, en een versleten naald geeft ook een vervorming en is ook nog heel funest voor je vinyl.

Dat is het probleem dus: de meeste fouten in je naald of afstelling zorgen voor gelijkaardige verschijnselen als grijsgedraaid vinyl: vervorming op luidere passages, op de binnenste nummers eerst.

Soms moet ik eens een LP draaien waarvan ik weet dat hij goed is, voordat ik weer vertrouwen in mijn draaitafel heb. :) En dan niet die spankin' nieuwe van Kraftwerk, want die is in de opname reeds overstuurd...

Sound City Official Trailer: http://youtu.be/HQoOfiLz1G4

het unieke en bijna onbetaalbare Rupert Neve console in combinatie met tape hielp erg. maar uiteindelijk zijn het de muzikanten die muziek warmte geven.

er is naar mij idee zat digitaal opgenomen muziek die ook gewoon warm klink. het zit m het meest in de manier van mixen. LPs werden ook niet gemixt voor laptop speakers en kleine koptelefoons : )

bij live muziek die heel warm klonk verbaasd gekeken naar de digitale consoles waar het geluid uit kwam....

Ik heb een LP zonder groef aan 1 kant, echt ideaal om je anti-skating in te stellen, leuk als je die bij k*t spelers opzet, naald vliegt dan meteen je plaat af.

De complete uitleg zou wat ver leiden voor dit draadje, maar als je groefloos je antiskate instelt, is die in theorie iets te laag ingesteld. Er zijn vele methoden van olopende complexiteit om antiskate in te stellen, maar de vuistregel "dezelfde waarde als je VTF" is opmerkelijk correct als je tafel en element goed afgesteld zijn en het over een kwalitatieve arm gaat. Tegenwoordig hou ik het dan ook gewoon daarop op mijn tafel.

Sound City Official Trailer: http://youtu.be/HQoOfiLz1G4

het unieke en bijna onbetaalbare Rupert Neve console in combinatie met tape hielp erg. maar uiteindelijk zijn het de muzikanten die muziek warmte geven.

er is naar mij idee zat digitaal opgenomen muziek die ook gewoon warm klink. het zit m het meest in de manier van mixen. LPs werden ook niet gemixt voor laptop speakers en kleine koptelefoons : )

bij live muziek die heel warm klonk verbaasd gekeken naar de digitale consoles waar het geluid uit kwam....

Ja vette docu, aanradert!

In Sonic Highways gaan ze oa op bezoek bij El Rancho De La Luna. Daar wordt opgenomen met "nogal" gritty oude meuk. De kans dat het kil klinkt is daar klein, de kans dat het neutraal klinkt onbestaande. Maar mits goed gedaan klinkt het wél goed.

Vanuit mijn gevoel (gehoor) en ervaring kan ik de meeste punten hier ook wel onderschrijven.
Vroeger had je geen loudness war.

Ik heb mijn meeste CD's geript en op MP3 voor in de auto. Daar valt gewoon meteen op dat mijn oudste CD's gewoon veel zachter zijn in volume dan de nieuwe/moderne CD's. Daar is het veelal hard, harder, hardst.
Echter betekent dit niet dat een CD niet ook warm en dynamisch ademend en mooi kan klinken. Ik heb ook veel platen die nou niet bepaald audiofiel zijn, en CD's die dat daarentegen zeker wel zijn.

Verder werd er volgens mij vroeger zeker ook wel gemixt voor autoradio's en draagbare radio's. Denk eens aan de Auratome C5 (ook wel horrortones genoemd, heb ik gelezen) monitors. Die waren juist specifiek daarvoor. En ik heb genoeg LP's die juist daarop lijken te zijn gemixt. En CD's die gewoon rechtstreeks daarvan gemasterd zijn en net zo slap klinken als de LP.

Mijns inziens is het dan ook vooral de keuzes die gemaakt worden, de kunde van de engineer en de wensen/eisen van de platenmaatschappij die bepalen hoe iets gaat klinken. Dat heeft volgens mij weinig te maken met het medium waar het op staat, of waarop het is opgenomen.

je mag wat verder graven dan Fleetwood Mac hoor... 60's bvb. "RAUW"!
IMO vind ik demo's van bands beter dan het gemasterde werk...

je mag wat verder graven dan Fleetwood Mac hoor... 60's bvb. "RAUW"!
IMO vind ik demo's van bands beter dan het gemasterde werk...

Enige kanttekening is ook wel op zn plaats. De reden dat veel 60s albums zo rauw klinken is beperkte technologische mogelijkheden met, al dan niet stonede, engineers die ook maar wat deden (wel op gehoor, dat dan weer wel). *D

Back