Ergonomie

steffie268

Stamgast
Hoi,

Ik ben op zoek naar de ideale verhouding tussen de diameter vd controls en hun tussenafstand...
Dit zal misschien met persoonlijke voorkeur te maken hebben, dus wie zijn mening geeft, graag ook een woordje uitleg over het waarom van je voorkeur...
En in hoeverre zou de hoogte van een knop een invloed hebben op de verhouding tussen diameter en tussenafstand?
En hebben jullie de rijen liefst recht boven en naast elkaar, of eerder "geschraagd" (bijv. op de even rijen pots op plaatsen 1,3,5...en op de oneven rijen pots op de plaatsen 2,4,6...)?
Zou hier eigenlijk ooit onderzoek naar zijn gedaan? (links welkom)
Frontpanelen zijn niet goedkoop, dus ik probeer graag de valkuilen en evt. "typische beginnersfouten" te vermijden, vandaar dus mijn vragen...

...nog altijd geen reacties? zijn dit zo'n domme vragen dan? dit moet alleszins de eerste keer zijn in de geschiedenis van het internet dat mensen géén mening willen geven, zelfs al vraag je erom...lol

Ik probeer te weten te komen of er zoiets bestaat als "de ideale knob" qua afmetingen en wat evt de ideale afstand tussen de knobs zou zijn...

Er zijn zo veel variaties gebruikt, van heel kleine knopjes tot kerkklokken van knoppen, vlakbij elkaar tot heel ver uit elkaar...De enige richtlijnen die ik kan geven:

-ik zou minimaal de diameter van typische mengpaneelknoppen nemen. Dunner (bv die van de MS2000) vind ik niet handig werken.

-Hoogte: zo hoog dat je ze met je vingers vast kan nemen zonder dat je het frontpaneel raakt

-Tussenafstand: ik vind het altijd wel handig als er meer dan een vinger tussenruimte is, zodat je met het draaien van de ene knop de andere niet meeneemt.

-Minstens even belangrijk vind ik de visuele indeling zodat je geen woud van knoppen hebt maar meteen de knop die je zoekt kan vinden

Maar het hangt ook van de toepassing af. Een modulaire quad ADSR module gaat natuurlijk de knopjes dicht bij elkaar hebben om niet al teveel real estate in te nemen. Een synth met keyboard heeft meer ruimte beschikbaar, dan zou ik het een stuk ruimer opzetten.

Nouuuuu, zo'n rare gedachten is het niet maarrrr; het heeft veel te maken met de omvang van je handen, dikte en lengte van je vingers. EN, niet te vergeten: hoe is je motoriek van je handen/vingers. Ben je een rouwdouwer of fijnzinnig met je handen?

Voor mijzelf heb ik bij zelfbouw altijd eerst de knoppen die ik wilde gebruiken op mijn ontwerptekening gelegd en dan uitgeprobeert of de toegang voor mijn gevoel OK was (op papier dus).

Mijn minimale afstand tussen wipschakelaars is 2.5 cm. Tussen draaiknoppen van pots 3 cm. Tussen minischuifpots met een klein palletje slechts 12,5 mm. Maar ja, dat geldt voor mij met middelgrote handen waar lange vingers aan zitten en fintjes bewegen.

Kijk naar een ouwe MOOG: grote knoppen op een grote afstand van elkaar --> vinden veel mensen fijn.

Nouuuuu, zo'n rare gedachten is het niet maarrrr; het heeft veel te maken met de omvang van je handen, dikte en lengte van je vingers. EN, niet te vergeten: hoe is je motoriek van je handen/vingers. Ben je een rouwdouwer of fijnzinnig met je handen?

Voor mijzelf heb ik bij zelfbouw altijd eerst de knoppen die ik wilde gebruiken op mijn ontwerptekening gelegd en dan uitgeprobeert of de toegang voor mijn gevoel OK was (op papier dus).

Mijn minimale afstand tussen wipschakelaars is 2.5 cm. Tussen draaiknoppen van pots 3 cm. Tussen minischuifpots met een klein palletje slechts 12,5 mm. Maar ja, dat geldt voor mij met middelgrote handen waar lange vingers aan zitten en fintjes bewegen.

Kijk naar een ouwe MOOG: grote knoppen op een grote afstand van elkaar --> vinden veel mensen fijn.

Inderdaad.
En ook, bij de minimoog bv, daar is het makkelijker om heel precies een knop te draaien (bv de OSC freq). komt puur door de grote diameter.
Kleine frunnik knopjes, mja kan ook (TR-808 heeft ook van die priegel knopjes).

Volgens mij is er niet een "algemene" standaard knop grootte.

Maar het hangt ook van de toepassing af.

Helemaal mee eens.

Wat losse ideeen:

Mijn ideaal voor een modulair die ik nooit heb afgebouwd was een grid van 4x4cm met 2cm knoppen,
dat was fijn voor mijn vingers/handen, maar het werd veel te groot...

Bij mijn kleine midi-bouwsels (bv MIdrum) is de afstand nog maar 1cm: 9mm pots en faders direct naast elkaar, zonder knoppen of kappen, eigenlijk iets te klein, maar lekker compact op m'n masterkeyboard

Een effect pedaal heeft met 15mm knoppen aan 2cm afstand voldoende

Bij een synth met veel knoppen wil ik dat knoppen die ik vaker gebruik groter zijn en/of meer ruimte hebben, vooral niet uniform verdeeld over een grid, maar gegroepeerd, wel strak.
Novation Nova / KS vind ik erg overzichtelijk.

De oorspronkelijk standaard layout van Anushri is verwarrend, de latere hogere smallere gekleurde knoppen voor de Eurorack conversie waren heel wat makkelijker duidelijker.

Ik ben blij met de layout van m'n Akai Rhythm Wolf: 3cm grid, al hadden de knoppen meer rubberachtig gemogen.

Bij kleine synths klinkt een Shruthi wel geweldig, maar 4 knoppen is wel weinig, dan is de P6 van Audiothingies heel wat fijner.
Al zijn de 4 knoppen van een Shruthi al heel wat beter dan de Mopho, waar ik echt niet mee overweg kon. Het licht dus ook aan de software achter de knoppen...

Ik ben benieuwd naar andere ideeen.

Voor mij is het ook heel belangrijk wat de knop doet. Zo vind ik de cutoff op een MS-20 (niet mini) erg prettig maar niet elke knop hoeft zo groot te zijn. Gek wel, als je zo redeneert, dat de tune knoppen dan vrij klein zijn maar de waveform schakelaars weer erg groot. Zal wel met esthetiek te maken hebben..

In mijn DIY modules zijn attenuator knoppen erg klein, dit scheelt ruimte en deze freak je toch minder vaak dan bovengenoemde, maar voor een tune wil ik toch minimaal 16mm.
De afstand tussen knoppen heeft uiteraard ook veel met je vingers te maken, als je worstvingers hebt zul je mijn gemiddelde module wel een gepriegel vinden...

Bedankt voor jullie meningen - heel leerzaam - hopelijk volgen er nog meer...

Door wat knoppen door sliders te vervangen begint mijn ontwerp er al iets overzichtelijker uit te zien, maar uit het groeperen van de knoppen ben ik nog niet uit...(diagonalen? concentrische cirkels?)

Met voor elke functie een aparte control (het "menu" is 0 levels diep lol) moeten er zo'n 36 stuks een plaatsje krijgen plus een patchbay...ben ik nog wel even zoet mee lol...

Ik denk dat het wat groeperen betreft handig is als je kijkt naar functie en wat logisch is en bij elkaar hoort zoals bv Cutoff en Res; het is niet logisch(en handig) als die een meter uit elkaar zitten.

ik weet niet wat je aan het maken bent maar als t kan kijk dan naar soortgelijke bestaande apparaten en lift daar uit wat je handig enz vind aan de interface.

Door wat knoppen door sliders te vervangen begint mijn ontwerp er al iets overzichtelijker uit te zien

Da's goed, maar sliders hebben ook weer tradeoffs; stof kan in de gehele lengte van het pad komen, bij knoppen is dat wat beperkter.

maar uit het groeperen van de knoppen ben ik nog niet uit...(diagonalen? concentrische cirkels?)

Dat hangt er van af wat je maakt. De meest verwarrende layout is waar alle knoppen op gelijke afstand zitten in een grid (zie Vermona); voor mij is de beste optie om dingen die bij elkaar horen bij elkaar neer te zetten. Kijk naar een Juno-60 - de 4 sliders van ADSR zitten even ver van elkaar af. Er zijn groepjes/clusters van sliders gemaakt die bij elkaar horende taken opknappen.

Dat gaat echter wel ten koste van het beschikbare oppervlak, omdat je in feite loze ruimte hebt. Het doet echter wel een hoop goed.

Beter: plaats je ontwerptekening hier, en vraag om feedback.

Als er functies zijn die niet zomaar mogen verspringen , zou ik die knoppen een stuk kleiner maken: stoot je er niet zomaar tegenaan. Daar tegenover staat, dat als je 't apparaat meer in live situaties gaat gebruiken, je mogelijk meerdere controls wil kunnen aansturen met één hand. Dan is 't fijn dat je in één beweging bijv. de ADSR kan verzetten of bijv. de cutoff en res tegelijk wil bedienen met je vingers en de zijkant van je vingers/hand. Hoop dat je je hier 'n voorstelling van kan maken... :bekdicht:

Dan nog lijkt het me een goed idee om de groepen verder te accentueren door ruimere tussenafstand tussen groepen knoppen te maken. Anders blijft het onder bepaalde lichtomstandigheden een uniform woud van knoppen.

Ik ben met je eens, dat er hoe dan ook een onderscheidt dient te zijn tussen het een en het ander. Voor de een zal het anders zijn dan voor de ander. Dat is natuurlijk het boeiende aan het zelf bouwen --> kan je het helemaal zelf bepalen en een vinger opsteken naar iedereen die het niks vindt terwijl jij jezelf in een walhalla waant.

Leuk, alweer een paar dingen opgestoken van de bijgekomen reacties...

Die sliders zijn idd wat riskanter qua stof, dom dat ik daar zelf niet aan gedacht had - thx Yoozer...

De knoppen die je zeker niet "per ongeluk" wil verzetten maak ik idd kleiner en ik probeer ze strategisch te plaatsen (weg van vaak getweakte knoppen)...

Ik zal ns uitzoeken hoe ik het moet aanpakken om mijn ontwerp hier te posten dan wordt het allemaal wat concreter...

"De meest verwarrende layout is waar alle knoppen op gelijke afstand zitten in een grid."
Dit is te ondervangen door met kleur te werken - verschillende kleuren knoppen en verschillende kleurtjes hoesjes op de schakelaars.

Visueel wel, qua muscle memory niet :)

Inderdaad - muscle memory :) als je met meerdere dingen tegelijk bezig moet zijn is het wel zo handig als je dingen blindelings kunt "pakken"...

Helaas krijg ik mijn ontwerp niet geupload - maar ik ken dan ook geen hol van computers lol... front panel designer van schaeffer is wat ik gebruik en ik ben als volgt tewerk gegaan: file printen, dan kiezen "save als pdf" en dat lukt, maar dan is de file-extensie pdf.prn en dat pakt deze site niet aan, en ik weet niet hoe ik die .prn eraf krijg zodat het een gewone pdf wordt... Zal het één dezer bij mijn moeder printen en weer inscannen en dan moet het zeker lukken om het te uploaden...

Back