External FX in Cubase

Rollie

Stamgast
Als je een externe effects unit hebt en je wil deze integreren in Cubase dan kan dat dmv de External FX tab in de VST connections. Ik heb nog een oude SPX900 van Yamaha en ik dacht: kom laat ik die eens definieren in Cubase. Echter wat ik niet snap, is waarom er een MIDI device gekozen moet worden (associate MIDI device) Waarom?
Ik wil gewoon via mijn saffire geluidskaart een opname maken van bv gitaar met wat galm.
Ik dacht, de galm voeg ik toe via external FX. Dat gaat dus niet zonder die MIDI device koppeling?

Hoe krijg ik dit nu voor mekaar?

Als work around heb ik de gitaar output rechtstreeks op de SPX geprikt en de output van de SPX naar de saffire. Dit werkt prima. Maar dan komt bij mij weer een nieuwe vraag op: Omdat dit prima werkt, waarom dan nog de funcite External FX in Cubase?

Kortom, kan iemand me hierin wat uitleg geven?

Ik denk dat je even de handleiding van cubase moet openslaan.
Daarin staat goed beschreven hoe je een extrenal FX moet integreren in je Cubase mixer.

Het nut ervan:
Je kan bijvoorbeeld de galm in kwestie op meerdere sporen tegelijk gebruiken.
Je kan de output of return automatiseren in je song.
Er zijn best wel een hoop nuttige vormen van gebruik te verzinnen.

Dat heb ik ook precies gedaan. Ik snap alleen niet waarom die MIDI associatie er moet zijn.
Ik heb inmiddels gegoogled hierop en men zegt dat die MIDI associatie niet perse hoeft.

Toch snap ik het niet want in de handleiding van Cubase staat letterlijk dat er voor het gebruik van external FX altijd een MIODIO interface op je PC moet zijn aangesloten.

Ik gebruik ook geen midi associatie.
Wellicht is het handig als er een extern FX is die met midi CC bestuurbaar is en waar een UI voor is geschreven die werkt in Cubase.
Daar kan ik me op zich nog wel wat bij voorstellen, maar heb daar geen ervaring mee in de praktijk.

Ik gebruik ook geen midi associatie.
Wellicht is het handig als er een extern FX is die met midi CC bestuurbaar is en waar een UI voor is geschreven die werkt in Cubase.
Daar kan ik me op zich nog wel wat bij voorstellen, maar heb daar geen ervaring mee in de praktijk.

precies dit. Je kunt dan ook nog de parameters van je fx unit direct editten vanuit Cubase.

Back