Akai S900 Problem

Sensi

Stamgast
Hello and thanks for reading,

Im stumbling on a problem with my Akai S900 for 2 months now.
It started with not powering on sometimes and I fixed that by replacing a cablestrip from powersupply PCB to the CPU PCB because of a faulty wire connector.

Then the S900 worked for a couple of weeks..

Suddenly on a pitchblack day it didn’t booted at all. Only sign of life was the red led on the Floppy Disk Drive.

I already tried to connect the S900 and send a midi Signal to test if the Sinus test tone is working (to see if its maybe just a display error) but no result either.

I checked the voltages on the two cables from the power supply to the power supply PCB.
Also all other cable points on the power supply PCB and seems all good according the S900 service manual.

Also checked all the fuses and there all working.

All help is welcome because for now im totally stuck..

Cheers

Heb de grootste condensatoren op de power supply / CPU en Voice board vervangen, spanning vanaf power supply is goed. Hoor de relais schakelen wanneer ik de machine aanzet, dus vermoed niet dat die een probleem geven.
Enige teken van leven op het moment is het LED-je wat aanspringt op de FDD wanneer ik de machine weer uitzet.
Uiteraard nog even alle chips nagekeken of ze niet los zaten en alle kabeltjes doorgepiept.

Iemand nog suggesties?

Ik weet niet zeker of de S900 van diskdrive boot.
Maar als dat het geval is zou ik de diskdrive controleren of vervangen.

Ok balen.

Dan zou ik (praktisch als ik ben) eerst proberen alle interne stekkers even los te halen en weer terug te stoppen.
Misschien zijn ze vies.

Verder lijkt het me een lastige klus, vooral omdat je de voeding al goed hebt bekeken.

Heb de complete S900 al helemaal gedemonteerd / alle kabeltjes door gepiept, die zijn ook allemaal in orde.
Printplaat ook nagekeken op slechte contacten. Heb net op internet gelezen dat het ook een corrupte EPROM kan zijn waar de S900 dus vanuit boot. Noooooooo

Dank jullie voor de input voor zover guys !
Heb een gebroken spoor ontdekt onder de PCB en een nieuw lijntje gesoldeerd, nu ook alle condensatoren vervangen op PSU/ PCU en Voice board. De machine gaat nu wel aan maar vraag niet hoe. Geen touw aan vast te knopen.

Bij inschakelen zie ik de 2 relais wel schakelen alleen verschilt het per keer wat er op het display verschijnt.

-De ene keer branden alle leds en geen beeld.
zet ik de machine uit en weer aan,
-lijn met zwarte blokjes geen leds.
Uit /aan : alleen het eerste Ledje
En daarnet zat het beeld vol met alleen maar nullen 00000 !?
Elke keer bij inschakelen dus wat anders.
En hij is 1 keer normaal opgestart dus dat maakt het alleen nog maar vreemder..

Heeft een van jullie misschien kans om tegen een vergoeding een kopie te maken van een boot disk?
Heb namelijk geen floppy disk drive en geschikte floppies.

Alle verdere suggesties zijn meer dan welkom want weet ook niet meer waar ik moet zoeken op het moment.

Bedankt alvast

Hela,

Lastig, maar je maakt wel vorderingen als ik dit zo lees.
Hoe je een bootfloppy moet maken weet ik niet, weet jij dat?
Als ik hierin kan voorzien (ik heb geen computer meer met een diskdrive, dus het moet op de akai zelf kunnen) wil ik er best eentje opsturen.

Verder:
Misschien is het display kapot gegaan?
Ik heb het display van mijn S950 ooit vervangen voor een LED display omdat de backlight kapot was.
De display werkt verder goed.
Die mag je eventueel ook wel hebben zodat je kan uitproberen of het display van jouw S900 kapot is.

Ja klopt, zit een klein beetje progressie in de zaak. Aangezien ik nooit een floppy nodig heb gehad om de S900 op te starten weet ik uit mn hoofd niet hoe een boot disk te maken. Heb de service manual er op nagezien en daar staat ook niks concreets in. Enige kans denk ik is in het menu "disk" de floppy te kopieren naar de S900, nieuwe floppy erin en dan weer laden. Of iemand moet een geheim Akai dingetje weten. Zoals de RAM-test staat ook nergens vermeld zover ik weet. Weet ook zeker dat de heren van AKAI nog specifiekere manuals hebben, ook voor reparaties. Schematische tekeningen van het CPU bord zijn namelijk ook niet aanwezig in de Technische handleiding.

Ik weet niet zeker of het probleem in de display zit, want af en toe zie ik wel het een en ander verschijnen.
Misschien toch de inverter ? Heb het printje nagekeken van de inverter en die ziet er verder goed uit. Ook daarvan de condensator al vervangen trouwens :)

Ik hoop in ieder geval dat we door wat meer informatie online te gooien deze prachtige machines in leven kunnen houden :)

Misschien vind je t een domme vraag maar waarom koop je geen 'nieuwe' tweedehands? Ik zie ze staan voor 100 euro dus repareren is mijns inziens niet de moeite waard en je kunt de oude S900 gebruiken als donorbak...
T is nu eenmaal een feit dat dit soort electronica zo langzaam aan tegen zijn end of life begint te lopen met alle dedicated logica die er in zit.

Klopt zeker heb al een tweedestaan welke nog wel gewoon werkt. Maar graag zie ik deze ook weer goed werken. Daarbij zie ik dat het probleem vaker voorkomt bij s900 / s950 gebruikers. Dus hoop ik dat we de problemen aan deze machines wat gerichter uit kunnen voeren zodat we nog lang van ze kunnen genieten :)

Love for the machine. Altijd goed!

Maar als je nog een goede hebt staan kun je dan niet boards en onderdelen uit de goede overprikken in de slechte?
Lijkt mij een handige route als je verder geen schemas hebt. Met 1 caveat: ik zou wel eerst de voeding van de slechte checken met een multimeter en een scoop om zeker te zijn dat er geen problemen zitten op de voedingsrails...

Had voorzichtig al het cpu bord omgewisseld en dan werkt de machine dus het probleem zit m in het cpu bord. Maar ik vind het te riskant om uit mijn laatste werkende machine, onderdelen te solderen of chips uit te halen. Lijkt me omdat dit probleem vaker voor lijkt te komen dat er iemand moet zijn die me meer kan vertellen, heb ondertussen wel een bootdisk OS4. 0 besteld.

Kun je eens een (grote) foto plaatsen van het CPU board? Waarschijnlijk is dan wel een idee te geven waar de fout waarschijnlijk zit...

Hier een aantal foto's van het cpu bord en verschillende chips:
291cjlk.jpg
2ik3b0j.jpg
1zcoi03.jpg

2zdsl1e.jpg

14myhc.jpg

Zo, kleiner kon ook niet? :P

Hahhah ik zie t ja, heb foto's van me telefoon gestuurd, zal na de kerstdagen wat duidelijkere foto's maken van het bord. Ondertussen zijn alle suggesties nog.meer dan welkom.

Fijne kerstavond allemaal :)

Na alle kerstdrukte heb ik nog wat metingen verricht, en hoop met deze info en jullie kennis het probleem te tackelen.

Heb verschillende configuraties gemeten op mijn Power supply en kwam erachter zodra ik geen van de boards aansluit op de Power supply, de spanningen op zowel de PCU als de Voice uitgang pinnen precies goed zijn. (opzich logisch)

Alleen wanneer ik een van de borden aansluit veranderd er het een en ander, hieronder mijn schema met metingen:

2duatki.png

Volgens mij moet de spanning over de uitgangen hetzelfde blijven zodra je een van de boards aansluit.

Ik denk dat het toch een probleem is op mijn Power supply board, aangezien de voltages veranderen bij het aansluiten van allebei de borden. Lijkt me sterk dat beide boards een probleem geven.

Misschien is het een voltage regulator op de PSU of een van de IC's?
Ik ga verder met de tekeningen checken en voor zover mogelijk nameten aan de hand van de onduidelijke tekeningen :)

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen aan de hand van deze metingen.

Bedankt

Back