Vreemd probleem Juno 106

matrixxx

Ouwe rot
Ik heb redelijk wat Juno 106 synthesizers in handen gehad maar ik stuit nu op een probleem waar ik geen raad mee weet.

De Juno 106 geeft geen geluid, wat ik als eerste heb gedaan is de spanning in de voeding nagekeken en het viel mij op dat de 5V naar het module board verzaakt. De voeding zelf is prima ( zonder stekkers doorgemeten en dan geeft de voeding wel de juist waardes aan)

Eenmaal de stekker weer aangesloten op het module board is de 5V weer verdwenen. Waarom de 5V opeens verzaakt op het module board is niet 123 te bepalen dus de Scoop er aan.

In het verleden heb ik wel eens gehad dat er een Voice stuk was en kon dat snel traceren doordat de voice bloed heet was.

IC 29 de CPU werkt prima, ik krijg de juist signalen, weerstanden RA6 en 7 zijn prima.

IC 28 input 5 geen goed signaal, voor de zekerheid vervangen geen resultaat.

IC 30, 31, 32 vervangen ook geen resultaat.

Wat nu overblijft is RA3, op een of andere manier komen er niet de zelfde waardes uit op de scoop.

Ik heb hier de luxe dat ik 2 Juno 106 heb staan waarmee ik makkelijk kan vergelijken.

Als ik RA3 doormeet met de Ohm meter lijkt die de zelfde waardes te geven als 2 andere module boards.

iemand enig idee waarom ik geen 5V heb en waar het de fout in gaat?

Attachments

• Screen Shot 2014-12-31 at 14.18.08.jpg
    Screen Shot 2014-12-31 at 14.18.08.jpg
    72,1 KB · Bekeken: 152
Als je een board inplugt en de voeding stort in zou ik zelf als eerste kijken bij de ontkoppel caps. Zéker als daar tantalen tussen zitten (ik weet niet wat C88 en C89 zijn?). Ik ben al menig compleet dode synth tegengekomen waar een ontkoppel-tantaaltje dat sluiting maakte de oorzaak was.

Dat je verschillen meet lijkt me logisch als het ene board wel 5V heeft en het andere niet. De CPU heeft z'n eigen 5V voeding dus die zal het dan inderdaad wel doen. Ik zou zelf pas componenten gaan meten nadat de 5V gefixt is.

Ja dat klopt Etaoin dat de 5v eerst opgelost moet worden maar het gaat hier om de 5.0 Volt die rechtstreeks naar IC30 gaat, deze komt bij pin30 binnen. Het is zeker dat het niet van de voeding komt.

zie de schema

Attachments

• Screen Shot 2014-12-31 at 15.10.37.png
    Screen Shot 2014-12-31 at 15.10.37.png
    47,9 KB · Bekeken: 128
C64 is vervangen

Met verzaken bedoel ik dat als ik de stekker aansluit op het module board dat alles stroom van de voeding netjes binnen komen alleen die 5.0 Volt op pin 30. ( zie geeft geen vaste waarde aan zakt in)

Dus als ik de stekker er uit haal dan meet ik op de stekker die naar pin 30 gaat 5V maar eenmaal aangesloten dan zakt ie in.

Ik vermoede namelijk dat er een onderdeel ergens in die buurt zit die defect is en de 5V laat zakken vandaar dat ik deze onderdelen heb vervangen.

Ok. Kan nog steeds aan de voeding zelf liggen dat ie onbelast wel werkt maar belast niet. Heb ik met een JU-60 ooit gehad. Kun je eventueel checken door de losse voeding te meten met een andere belasting (even een weerstandje er overheen ofzo).

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom het aan de voeding zou moeten liggen. Van af die 5V word deze gesplitst naar 4 punten ( 22, 31, 13 en 8) en als ik elke stekker apart er in stekker en de punten meet krijg in netjes 5V tot dat ik de stekker van de Module board (22) aansluit dan ben ik alles kwijt. overigens heb ik de M5231L al vervangen.

Maar misschien kan je me uitleggen wat je bedoeld met een weerstand er overheen leggen, alles is mogelijk natuurlijk.

Attachments

• Screen Shot 2014-12-31 at 15.42.54.png
    Screen Shot 2014-12-31 at 15.42.54.png
    34,8 KB · Bekeken: 121
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom het aan de voeding zou moeten liggen.

Bij die JU60 die ik had ging de beveiliging van de regulator er veel te vroeg in. Daar had ik precies hetzelfde. Alles deed het prima totdat het voice board erbij kwam. Maar dat lag niet specifiek aan het voice board, maar puur doordat de regulator veel te vroeg uitschakelde (bij enkele tientallen mA al).

Maar als die al vervangen is dan is dat het waarschijnlijk niet.

Wat ik bedoel met die weerstand is dat je een weerstand zet over die +5.0V naar ground zodat je een belasting creëert. Om te kijken of de voeding instort vanaf een bepaalde belasting (en het dus puur aan de voeding ligt).

Wat ik me afvraag is wat die R3 voor functie heeft want bij pin 5 van IC28 krijg ik geen goed signaal op de scoop maar alles wat uit de CPU IC29 komt is prima.

Ik heb wel wat info op het net gevonden maar begrijp niet helemaal waar die R3 voor staat.

wel ff vertalen::::: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1296557.html

https://translate.google.nl/transla...rtvforum/topic1296557.html&edit-text=&act=url

Ik neem aan dat je RA3 bedoelt? Dat is een R/2R netwerk oftewel een D/A converter. Vandaar ook de aperte (stabielere) voeding.

Ik heb er een weerstand overheen gelegd en de voeding blijft stabiel.

Ja klopt ik bedoel de RA3 R/2R

Nog een foto van wat ik meet op de scoop op Pin 5 IC 28. Bovenste is van de defecte Juno en de onderste van een goede Juno, De CPU ic29 geeft beide de zelfde signalen.

Attachments

• Foto 31-12-14 16 52 38.jpg
    Foto 31-12-14 16 52 38.jpg
    45,8 KB · Bekeken: 126
Ga eens met een ohmmeter over de +5V en GND op het voiceboard zonder dat ie aan de PSU hangt en de zaak uit staat.
Ook de 7805 vervangen is een idee. Die kunnen slijten op een wijze dat boven een bepaalde stroom (die minder dan is dan zou moeten) inklapt.

dat lijkt mij helemaal goed.
en hoeveel meet je dan op de ic 30-31 en 32?

:mega:

Daar meet ik juist niets op, de 5.0Volt gaat via de connector direct langs C64 naar IC 30 en zo door naar 31 en 32. Dit was voor mij ook een reden om deze chips te vervangen maar zonder resultaat.

Ook als ik de chips er uit haal dan meet ik geen Voltage dus ik kan uitsluiten dat het probleem niet in IC 30, 31 en 32 zit.

Een aantal Juno's geleden had ik eenzelfde probleem.
Heb me destijds een slag in de rondte gezocht.
Wat bleek uiteindelijk: Op het CPU-board zitten twee dezelfde connectoren die door een voorganger van mij met elkaar verwisseld waren.
Heel verwarrend als je dat niet verwacht,...
Ik kan nu niet zo 1 2 3 vertellen om welke beide connectoren het gaat.

was dat geen jx3p?...:D

maar in die richting zat ik wel te denken, misschien een rotte/losse connector.

wat gebeurt er als je even 5 volt direct naar ic 30-31 en 32 hard wire?
( het is dacht ik dezelfde 5 volt als op de cpu)

Verrek

Verrek

was dat geen jx3p?...:D

maar in die richting zat ik wel te denken, misschien een rotte/losse connector.

wat gebeurt er als je even 5 volt direct naar ic 30-31 en 32 hard wire?
( het is dacht ik dezelfde 5 volt als op de cpu)

Ja, dat waren zelfs twee JX-3P's. Ik heb me toen ook in de rondte gezocht.
Dus Batman, kijk eens even goed naar de connectoren ;)

Allemaal een goed uiteinde en tel je vingers straks na.

Back