mini midi controller? (met gewone midi out)

SlaveoftheWave

Ouwe rot
voor bij mijn mpc1000 zou ik een kleine midi controller willen om iets meer tweak mogelijkheden te hebben voor live spelen.

en zelf bouwen is geen probleem (vandaar in dit forum:p)

liefst 4-8 draaiknoppenom het overzichtelijk te houden, en midi out

iemand een suggestie?kan zelf via google niet hememaal vinden wat ik zoek (of het is absurd duur)

Beatstep?
Tweedehandse faderfox? veel modellen...

PIC chips zijn nog goedkoper.
Zoek eerst eens op hoe je MIDI verzend, en aansluit,
bekijk daarna hoe je via de ADC een potje aansluit.
( andersom is makkelijker )

Als je dan een potje + knopje 1,50 rekend, + chippie 1 euro = samen 7 euro voor een 4 knoppen midi controller.
Arduino klinkt als veelste veel rommel wat je in huis haalt.

Omdat hun beter promoten kopieert ieredeen dat : zo van gebruik maar arduino.

PIC chips zijn nog goedkoper.
Zoek eerst eens op hoe je MIDI verzend, en aansluit,
bekijk daarna hoe je via de ADC een potje aansluit.
( andersom is makkelijker )

Als je dan een potje + knopje 1,50 rekend, + chippie 1 euro = samen 7 euro voor een 4 knoppen midi controller.
Arduino klinkt als veelste veel rommel wat je in huis haalt.

Omdat hun beter promoten kopieert ieredeen dat : zo van gebruik maar arduino.

Je hebt natuurlijk een punt maar Arduino is natuurlijk wel vrij 'fool proof'.
Bovendien staan er super veel erg uitgebreide tutorials online over hoe je Arduino projecten in elkaar fietst.

die met 4 pots is een prima begin,
gewoon 1 keer bouwen, niet teveel over nadenken,
pots mogen vanalles zijn ergens tussen 5k en 100k, wat je maar kunt vinden

welke Arduino je gebruikt maakt voor dit project (de eerste keer) wel uit:
wel: uno, nano, mini
niet: due, leonardo, micro (deze hebben namelijk een andere usb-serial chip)

daarna wil je meer :D

Indien gewenst kan ik je zelfs de arduino + componenten opsturen
Of kom maar buurten in het zuiden

Arduino nano v3.0 is goedkoop (10 euro) en heeft usb (in tegenstelling tot de pro mini)
Heeft 8 analoge i/o

Denk dat ik daar maar voor ga

Gentleg bedankt voor de tips!

Als je de componenten hebt liggen/ze kwijt moet wil ik ze ook wel van je overnemen. Stuur anders even een pb met de prijs

Ps voerendaal is niet echt om de hoek van Nijmegen af ;)

ardunino nano v3.0
de boel aangesloten (4 pots variant als in link eerder gepost)
en er knippert een heel klein ledje als ik aan een pot draai (ook te zien op seriele monitor: gekke tekentjes).
pots en midi poort aangesloten op de 5v i/o en voeding via usb

maar geen midi signaal op de pc te zien vooralsnog. tip van een vriend was dat de seriele poortmogelijk door de usb aansluiting wordt ingepikt. uitzetten van de seriele poort op de computer maakte geen verschil.

even verder puzzelen

Bij de nano en de mini wordt de enige USB port inderdaad 'ingepikt' door de USB aansluiting als je die ingeprikt hebt. Daarmee is debuggen wat lastiger omdat je steeds moet loskoppelen. Langs de andere kant, je kan de te verzenden MIDI data ook eerst op het schrem van de computer laten verschijnen om te kijken of je programma correct werkt en dan de USB loskoppelen (en een reset). Dan hangt die seriƫle poort correct aan je MIDI interface.

Dus als de nano aan de computer hangt met usb kan ie geen data verzenden vanuit de tx poort?

Of is er een manier om dit te omzeilen? (bv andere code of usb van telefoonlader ipv computer)
Kan er niets over vinden op google, maar misschien zoek ik als leek met de verkeerde termen

Of is de enige oplossing power niet via usb te doen?

Er worden op het scherm in de serial monitor iig wel data verzonden als ik aan een potmeter draai.

Gevonden:
The ATmega168 and ATmega328 provide UART TTL (5V) serial communication, which is available on digital pins 0 (RX) and 1 (TX). An FTDI FT232RL on the board channels this serial communication over USB and the FTDI drivers (included with the Arduino software) provide a virtual com port to software on the computer. The Arduino software includes a serial monitor which allows simple textual data to be sent to and from the Arduino board. The RX and TX LEDs on the board will flash when data is being transmitted via the FTDI chip and USB connection to the computer (but not for serial communication on pins 0 and 1).

Laatst gewijzigd:
als je de nano wilt voeden over usb kun je gewoon de tx en rx blijven gebruiken
vertel eens preciezer je setup en wat het probleem is, dan kunnen we helpen

De Arduino's hebben een bootloader die ziet wanneer die aan een USB poort hangt van de computer.
Er geschiedt dan communicatie tussen de Arduino en de computer.
Dit kan storend werken op de outgoing MIDI communicatie die immers ook over de Tx loopt.
Het hoeft niet per-se dat met het relatief eenvoudige programma om pots/sliders uit te lezen en CC data te versturen. Tijdens de opstart komt wel onbedoeld data op de MIDI poort. Dus het kan zijn dat je de MIDI kabel pas moet aansluiten als je programmeer setup met Arduino is opgestart. Ook als je nieuwe code compileert en deze ge-upload moet worden naar de Arduino krijg je hier mee te maken.

@Designer
De kosten zullen het niet zijn
Met een Arduino Nano is gewoon makkelijk en direct - zeker voor beginners.
Er zijn overal voorbeelden en fora erover - dus dat is ook voor een beginner makkelijk.

Back