909 Eprom v4

cuba7000

Ouwe rot
Ik heb een 909 die niet echt strak loop met mij DAW(logic) ik heb eprom versie 1 erin zitten,het schijnt dat dat bij versie 4 niet is,weet iemand waar ik die zou kunnen bestellen of iemand die hem tegen betaling kan branden

sowieso wel nieuwsgierig hoe hier wordt gesynct, ook als ik de 909 gewoon op zijn interne clockje laat lopen ,klinkt hij toch ook lekkerder

Die van mij loopt in slave met een future retro mobius als master. Nooit sync problemen gehad.
Zal mijn versie eens checken.

Ik slave hem hier aan mijn mpc2500... strak en swingend als een mo-fo!

Heb ook v1

Ik heb die eventueel wel liggen, versie 4, getest en wel.
Je moet wel kunnen desolderen en voorzichtig te werk
gaan zonder sporen te vernielen als je naderhand tenminste
nog steeds graag een werkende TR-909 wilt hebben :)

Ik kreeg geen enkel apparaat lekker gesynct aan logic , hier is ook een ander topic over.
Werkelijk alles geprobeerd, andere interface's etc etc...
Ben uiteindelijk overgestapt naar cubase en nu loopt (uiteraard exact dezelfde opstelling) alles prima!!
Ik ben er dan zelf van overtuigd dat het midiclock signaal van logic prut is, heel erg prut! wat eigenlijk heel erg is voor zo'n modern stukje software.
Het sync probleem deed zich bij mij overigens bij bijna alle aparaten voor, zowel oud (808 icm doepfer) en nieuw (arp van Nordrack).
Succes!

sync uit logic is bagger tenzij met sommige midi interfaces (Unitor= Ramp, Motu= Beter)
en ook met goeje midi interface is het nog steeds bagger want sync met een computer is gewoon bagger :engel: :tromroffel:

de 909 is echter ook bagger qua sync. de V1 Eprom heeft bugs, wat in V4 inderdaad opgelost geraakt.
de 909 midi noten input is trouwens bagger in elke Eprom versie. Daarom dat veel mensen eerder een 9090 gebruiken (omdat de midi noten input daar wel deftig werkt)

Tot zover demotiverende praat, alles is 100% waar voor zover ik weet of heb ervaren :) Maar laat dat je zeker niet tegenhouden om muziek te maken

Hier ook geen problemen, loopt strak mee met ableton. En nu we het er toch over hebben, ik stuur midi noten naar de 909 en gebruik de sequencer niet in ableton projecten. Als ik de boel opstart zet ik de 909 op een patern die niet mee loopt met live. Is hier niet een optie voor? Doe deze work arround al sinds ik hem heb en heb me er nooit in verdiept eigenlijk.

Wat bedoel je precies met op een pattern zetten die niet meeloopt met live? Je kunt de 909 toch gewoon als sound module gebruiken zodat alleen de instrumenten getriggerd worden en niet de sequencer.

Hier ook geen problemen, loopt strak mee met ableton. En nu we het er toch over hebben, ik stuur midi noten naar de 909 en gebruik de sequencer niet in ableton projecten. Als ik de boel opstart zet ik de 909 op een patern die niet mee loopt met live. Is hier niet een optie voor? Doe deze work arround al sinds ik hem heb en heb me er nooit in verdiept eigenlijk.

Maar dan mist de swing van de 909 sequencer...
Dat wil hij ook niet, hij wil midi noten sturen.

Net mijn OS versie gecheckt, dat doe je toch door tijdens inschakelen track button 1 ingedrukt te houden? Nou dan heb ik dus versie 1 en nooit iets gemerkt van lag. nu gebruik ik geen DAW als mester maar een future retro mobius, kan dat ;er ok mee t amaken hebben?

de duurtijd tussen "clock start" en de eerste "clock tick" is belangrijk, en dat is net bij sommige masters anders dan bij andere.

als je er geen last van hebt, goed zo,.. het is ook niet altijd, soms kan hij eens een tick "missen" in het begin.. is niet het enige instrument uit die tijd die er last van heeft, gewoon een 2de keer start/stop doen om het goed te krijgen

EDIT/ hehe: http://www.synthfool.com/docs/Roland/Roland_Service_bulletins/Roland_TR-909_100236_02061985.gif

Is dat het enige probleem? Ik heb weleens gehoord dat hij na een tijdje niet meer strak loopt met je master. Dat ie uit of sync gaat lopen na een tijdje. Maar het is dus alleen het start signaal?

Back