Nord Modular doet niet wat ik wil...

Tom Thomas

Oude club klinkt nog steeds het best
Elke keer als ik controler opdrachten in SX naar m'n Modular wil sturen doet hij niets.
Ik moet dan eerst m'n Modular software opstartten, de patch induiken en controlers toewijzen aan de onderdelen.
Dit is bij elke patch steeds opnieuw.
Zijn al die patches nou zonder ingestelde controlers gemaakt? Ik kan me haast niet voorstellen!

Nog wat.
Voorheen had ik een PIII met Win'98SE. Ging allemaal prima.
Nu met m'n nieuwe P4 Win XP krijg ik de midipoorten voor communicatie
met de Modular niet meer geopend.
Ik sluit de midikabels gewoon aan tussen m'n midi Delta 1010 en de Modular pc in en out (zoals voorheen met m'n andere pc). maar zodra ik in set up de midiport in en out aan de mididelta toewijs geeft hij melding dat ze niet 'open' zijn?
Kabels omdraaien (wil ook nog weleens het geval zijn) zelfde melding.

Iemand een idee?

gr. Tom:confused:

controler's:

Er is een zeer beperkt aantal cc's toegewezen. De rest is moet je zelf doen, dit is uiteraard éénmalig wanneer je de patch opslaat.

Re: Nord Modular doet niet wat ik wil...

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Zijn al die patches nou zonder ingestelde controlers gemaakt? Ik kan me haast niet voorstellen!

Je wil me toch niet gaan vertellen dat je een Modular koopt om presets te gebruiken??? Daar kan ik dus erg verdrietig van worden. ;{

Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp. Sorry voor deze OT oprisping.

Begrijp me niet verkeerd Pim maar als je éénmaal een patch hebt of hebt gemaakt wil je ook wel een keertje daadwerkelijk muziek gaan produceren neem ik aan ?!?

Origineel geplaatst door mario
Begrijp me niet verkeerd Pim maar als je éénmaal een patch hebt of hebt gemaakt wil je ook wel een keertje daadwerkelijk muziek gaan produceren neem ik aan ?!?

Dan heb je toch eerst zelf je patch gemaakt en weet je hoe je controllers zijn ingesteld. ;)

Re: Re: Nord Modular doet niet wat ik wil...

Origineel geplaatst door Pim
Je wil me toch niet gaan vertellen dat je een Modular koopt om presets te gebruiken??? Daar kan ik dus erg verdrietig van worden. ;{

Ja Pim,
dat is precies de reden dat ik een Nord Modular heb aangeschafd.
Ik ben producer. Ik heb niet de tijd om drie dagen bezig te zijn om een geluid te maken.
Ik pak een preset die er het dichtst bijkomt en waar ik hooguit misschien nog wat aan moet veranderen om het gewenste resultaat te krijgen.
Voor de Nord Modular zijn 10.000 patches te krijgen op internet, de grootste geluidsmodule die er bestaat.

Om de zoveel tijd kom ik hier threads tegen die op één of andere manier uitlopen op een 'gevecht' over het wel of niet maken van je eigen patches. Het komt er dan volgens 'sommigen' op neer dat je niet 'echt' bent als je je eigen sounds niet maakt.
Ik vind dat grote onzin.
Er zijn mensen die het heerlijk vinden om (nieuwe) sounds te maken. Die moeten dat vooral doen. Ik vind het knap als mensen van scratch een sound kunnen creeren die ze willen.
Ik merk ook dat veel van deze mensen niet produceren of het misschien wel proberen maar er niet echt goed in zijn.
Dat is niet erg, ieder z'n specialiteit.

Ik ben goed in produceren, en ik vind het fantastisch als ik gebruik kan maken van sounds die door bovengenoemde mensen gecreerd zijn.
Ik zou best ook diep in de soundmaterie willen duiken, ik ben gek op geluid.
Helaas heeft een week maar 7 dagen. Ik ben niet in een paar dagen klaar met een productie zodat ik nog wat tijd over heb om geluiden te gaan maken. Een goede productie from scratch kost (bij mij) weken.
Dan moet je keuzes maken want je kan niet alles tegelijk en ook nog eens goed doen.

Met vragen over produceren kunnen mensen bij mij terecht.
Als ik vragen heb over sounds of een verregaand midiprobleem dan vraag ik dat aan mensen die daar goed in zijn.

Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag over mijn pc-Nord Modular midiport error...

gr. Tom;)

Origineel geplaatst door Pim

Ik heb er ook even over nagedacht, en 't is dat Tom zelf al antwoord heeft gegeven: maar wat heeft een preset voor een Nord Modular nog eigenlijk voor een betekenis als er al zoveel duizenden mogelijkheden zijn onderzocht? Ik heb die tienduizenden patches twee keer op m'n PC staan - op auteur en op type gerangschikt. Heerlijk, het laat je ook de meer obscure dingen gelijk zien zonder dat je vruchteloos een paar uur aan het klooien bent. Die je dan weer als basis kan gebruiken voor iets radicaal nieuws met alleen dat stukje - en dat doet toch in mijn ogen meer recht aan de machine dan "tweak maar een klein beetje aan de knopjes". Hoeveel muzikanten uit de 70's en 80's gebruikten gewoon factory presets - en zijn ze er 'minder' om? Of erger, ze hadden een of andere studiotechnicus die dat soort dingen voor hun maakte.

Het is bijvoorbeeld verdomd lastig om van scratch een goede line-in preset te maken (vooral bij de vocoder vind ik dat jammer - er moet een zeker bedrag aan preprocessing en filtering gedaan worden wil je een zinnig signaal eruit krijgen. Ook vreet dat kreng gelijk 50% op m'n Micro, dus kan ik nog niet eens mooie akkoordjes maken tenzij ik er meer carriers in jaag). Koop je een Warp 11 van MAM waar dat allemaal al in zit en je alleen met een paar parameters mag gaan klooien, dan ben je eigenlijk minder origineel bezig, maar daar hoor je dan niemand over ;).

Geluiden die ik echter wel zelf helemaal tot in de puntjes in orde wil hebben (en dat heeft ook met de bedienbaarheid te maken) maak ik wel van scratch af. Maar er is zoveel om uit te vinden, en dan heb je nog niet eens de 'hacks' meegerekend - LFO als oscillator, stepsequencer op audio-frequentie als verkapte wavetable (ga -dan- maar eens met morph groups spelen *bibber*), feedback door het signaal weer terug te jagen in de mixer na de bewerking, Karplus physical modelling, of het hele direct-vertaald-van-de-DX-7-naar-de-Nord FM for Xmas verhaal. En dan heb je meneer Hordijk's verhalen ook nog niet gehad, en de logische modules nog niet aangeraakt.

Kort gezegd : het komt er op neer dat 't m'n favo speelgoed is van dit moment. Als ik aan het editen ben zit ik wel met de controller direct op de Nord - ik doe al het sounddesign apart van het sequencen.

Op Nordsynth (http://nordsynth.zevv.nl/010_NordModular/018_FAQ/) staat wel een tip voor de oudere Cubase waar MMESetup.exe nog in zit - disable de midi-poorten want Cubase pikt ze bij default allemaal zelf in. Ik weet even niet hoe dat in SX is geregeld (ik moet me schamen want ik heb de handleiding hier liggen maar ik weet even niet waar ik op moet zoeken).

Ik hoop alleen dat de G2 backwards compatible is met de bestaande patches, dan heb je de ultieme basis (er is dan geen reden meer om *niet* op een nieuwe over te stappen en de oude te verlaten).

Maar okee, daar ging het niet over. Hoop dat je toch nog wat kunt met het Cubase-pikt-alles-in verhaal ;).

Re: Nord Modular doet niet wat ik wil...

Nog wat.
Voorheen had ik een PIII met Win'98SE. Ging allemaal prima.
Nu met m'n nieuwe P4 Win XP krijg ik de midipoorten voor communicatie
met de Modular niet meer geopend.
Ik sluit de midikabels gewoon aan tussen m'n midi Delta 1010 en de Modular pc in en out (zoals voorheen met m'n andere pc). maar zodra ik in set up de midiport in en out aan de mididelta toewijs geeft hij melding dat ze niet 'open' zijn?
Kabels omdraaien (wil ook nog weleens het geval zijn) zelfde melding.

Iemand een idee?

gr. Tom:confused:

[ontopic]

Mogguh Tom!

Ik heb een beetje een kater dus misschien is het antwoord al gegeven (te brak om goed te lezen:D), maarrr:

Heeft je sequencer programma de midi poorten in gebruik die je voor de nord wilt gebruiken? Ik heb hetzelfde euvel namelijk gehad met cakewalk.
Cakewalk 'pikte' de poorten in en dan werkte de nord modular editor niet.
Heb je meerdere midi poorten op de delta 1010? Wat ik met mijn mt4 midi interface tegenkwam is dat de modular echt op de 1e midi poort moet.

Staat je modular niet op write protect? dat kun je uitzoeken door de system knop te beroeren en met de navigator toetsen het synth menu door te spitten. Als laatste optie staat dr MEMORY PROTECT ON / OFF.
Staat de knob mode op immediate of op hook? Immediate is dat ie meteen de controllerwaarde van de knop oppikt als je eraan draait, hook is dat je moet draaien tot je de stand van de knob te pakken hebt. Dan gaat ie pas reageren. Vergelijk het met een cijferslot van een brandkast waarmee je ook de juiste waarde moet instellen voor ie open gaat. :maffia:

Voor zover ben ik even door mijn truukjes heen.

[/ontopic]

-C-

Veel NM gebruikers hadden dezelfde frustratie en daarom is er wat software ontwikkeld, helaas bijn alle PS ('95-'98-2000) Ze zijn te vinden op
http://nordsynth.zevv.nl/010_NordModular/016_Miscellaneous/AddSoft/
Vaak werken ze met een voorbeeld patch, waarvan de CC's gekopiëerd worden. Wel even saven. Je werkt dan met je eigen standaard opzet.

Toch gaat het niet geheel over rozen, want de NM is natuurlijk een 'vrij' systeem. Voorbeeld: in de guide patch zal CC 7 de output regelen, maar er zijn patches gemaakt die meer outputs hebben, dus CC 7 draait er maar eentje dicht... Gewoon alle outputs naar een morph en die op CC 7 zetten.

Een andere optie is dat producers zich eens gaan onthaasten :-)

Wout

Nou Yoozer, daar ga je...

De Nord Modular en Micro Modular patches zijn NIET compatible met de G2.
Wel kan je ze gaan nabouwen, maar er is geen verzekering dat ze dan gelijk klinken, al zal het verschil minimaal zijn. Er is gewoon teveel veranderd.

Waarom niet getreurd? De G2 is dan wel gebaseerd op de Nord Modular, het is beslist niet de opvolger. Het betreft hier een totaal andere synthesizer, met heel speciale eigenschappen en vooral veel meer op het performance deel gericht.
Er zullen ook andere gebruikers zijn. Naast de groep, waartoe een aantal van ons behoren, de Patchers of Sound Designers, die met beide synths totaal uit hun dak gaan, komen de Presetters veel meer in beeld. Zij, die leuke patches laden om op te treden. En op het podium kan de G2 erg veel!

Een ander punt is, dat die meer dan 25.000 patches op www.zevv.nl voor het grote publiek volledig onbruikbaar zijn. Wie gaat daar nou in rondmodderen? 9.000 FM patches zijn al onmogelijk. Verder, wie wil er nou gaan zoeken en studeren (Hordijk en Clark), als je eigenlijk wil spelen? M-Works maakt er wel reclame mee, met die user knowledge base, maar werkt het ook?

Conclusie: doe nooit je Nord Modular weg, en wel voor 25.000 redenen.
Raad: de G2 wordt een totaal ander gebeuren en maak dat mee vanaf het begin. Ik voorspel dat het apparaat een hoge vlucht gaat nemen, al zal de grote klapper na ongeveer anderhalf jaar zijn, maar het wordt de synthesizer van de toekomst. Het vanaf het begin meemaken is erg leuk, want dat is mijn belangrijkste NM ervaring. Ik heb inderdaad alle 25.000 patches gehoord...

Wout

Bedankt voor die link naar de controller software Wout.

Ik heb alles geprobeerd wat je schreef Robin maar het werkt nog steeds niet.
Ik denk dat het met Win XP te maken heeft want met 98SE had ik geen problemen.
Gatveredarrie, weer zoiets waarvan je niet weet waar je het moet zoeken.
Zo wordt m'n Modular voorlopig waardeloos als ik geen patches meer kan laden...

gr. Tom:frons:

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Had je deze al geprobeerd?

http://nordsynth.zevv.nl/010_NordModular/018_FAQ/

'Windows XP:
Right-click on the Modular Editor icon and select Properties->Compatibility->Win 98
See the 'General' paragraph above...'

Wout

Wout, waar ben je!? IK GA JE KUSSEN! HIJ DOET'T WEER!!
Raar maar waar. Met die Windows 98 compabiliteit instelling werkt het wel!

Bedankt, dit scheelt mij weer een hoop tijd en frustratie.
En dat 'onthaasten' daar ben ik de laatste 2 maanden al hard mee bezig,
daar wordt je een stuk gelukkiger van....

gr. Tom:dubbel: :okdan:

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Nou Yoozer, daar ga je...

De Nord Modular en Micro Modular patches zijn NIET compatible met de G2.
Wel kan je ze gaan nabouwen, maar er is geen verzekering dat ze dan gelijk klinken, al zal het verschil minimaal zijn. Er is gewoon teveel veranderd.

Van wat ik zag van hoe een .pch'tje eruit zag was dat nog allemaal vrij simpele ascii (en dan laat je de editor het vuile wer opknappen). Ik weet niet of de G2 uiteindelijk ook zoiets naarbuiten spuugt, het maakt het wel handig om die DX-patches weer snel opnieuw te bouwen. Een hele hoop in FM wordt gewoon stukken leuker als je aan de knoppen kan en dat kun je bij vrij weinig FM-synths.

Waarom niet getreurd? De G2 is dan wel gebaseerd op de Nord Modular, het is beslist niet de opvolger. Het betreft hier een totaal andere synthesizer, met heel speciale eigenschappen en vooral veel meer op het performance deel gericht.
Er zullen ook andere gebruikers zijn. Naast de groep, waartoe een aantal van ons behoren, de Patchers of Sound Designers, die met beide synths totaal uit hun dak gaan, komen de Presetters veel meer in beeld. Zij, die leuke patches laden om op te treden. En op het podium kan de G2 erg veel!

Wat dus inhoudt dat de white-lab-coat-mensen, willen ze hun patches toegepast zien, zich voor een groot deel op de controls moeten richten, zodat dit vloeiend loopt.

Een ander punt is, dat die meer dan 25.000 patches op www.zevv.nl voor het grote publiek volledig onbruikbaar zijn. Wie gaat daar nou in rondmodderen? 9.000 FM patches zijn al onmogelijk. Verder, wie wil er nou gaan zoeken en studeren (Hordijk en Clark), als je eigenlijk wil spelen?

Ik! Ik! Ik! :D

M-Works maakt er wel reclame mee, met die user knowledge base, maar werkt het ook?

Daar heb je 'n goed punt te pakken. Die users moeten inderdaad toevallig -wel- willen wat een potentiele koper uitkomt. Ik denk niet dat het perfect emuleren van een 303 slide met 20 logische modules daarbij hoort.

Conclusie: doe nooit je Nord Modular weg, en wel voor 25.000 redenen.

De kleine rooie rakker zal misschien plaats moeten maken voor z'n oudere broer, maar als de G2rack ooit binnen bereik komt zal hij gewoon blijven staan (ik zit hier eigenlijk met iets teveel VA's).

Raad: de G2 wordt een totaal ander gebeuren en maak dat mee vanaf het begin. Ik voorspel dat het apparaat een hoge vlucht gaat nemen, al zal de grote klapper na ongeveer anderhalf jaar zijn, maar het wordt de synthesizer van de toekomst. Het vanaf het begin meemaken is erg leuk, want dat is mijn belangrijkste NM ervaring. Ik heb inderdaad alle 25.000 patches gehoord...

Whoa.

Wout, waar ben je!? IK GA JE KUSSEN! HIJ DOET'T WEER!!
Raar maar waar. Met die Windows 98 compabiliteit instelling werkt het wel!
Bedankt, dit scheelt mij weer een hoop tijd en frustratie.

Thuis, met alle ramen en deuren gesloten, de honden paraat bevonden, 1-1-2 binnen bereik, want ik realiseer me dat m'n adres bij mijn 'afzender' staat. What the ****. Nooit aan gedacht dat ik nog eens door een oversekste producer belaagd zou worden ;-)

Maar als je echt je dank zou willen tonen: stuur eens een CDtje of een CD-ROMmetje naar nevenstaand adres met wat geluid/muziek voorbeelden gemaakt met de Modular. Daar heb ik interesse in, gezien ik al een behoorlijk eind op weg ben de geschiedenis van het synth-tje te schrijven.

Ik heb het nooit geprobeerd (Never change a good running system!), maar misschien werken die tools van www.zevv.nl ook op deze compatibiliteit wijze. Kan die oplossing ook in XP gebruikt worden. Als het werkt, laat dat dan even weten.

Wout

Origineel geplaatst door Yoozer
Van wat ik zag van hoe een .pch'tje eruit zag was dat nog allemaal vrij simpele ascii (en dan laat je de editor het vuile wer opknappen). Ik weet niet of de G2 uiteindelijk ook zoiets naarbuiten spuugt, het maakt het wel handig om die DX-patches weer snel opnieuw te bouwen. Een hele hoop in FM wordt gewoon stukken leuker als je aan de knoppen kan en dat kun je bij vrij weinig FM-synths.

Heb je het nu over de Nord Modular Patches of die van de G2? Deze laatste zijn op een totaal andere wijze opgebouwd, wat de Format betreft.

Wat dus inhoudt dat de white-lab-coat-mensen, willen ze hun patches toegepast zien, zich voor een groot deel op de controls moeten richten, zodat dit vloeiend loopt.

Er zal inderdaad een 'protocol' moeten komen hoe de knoppen en drukkertjes worden toegewezen. Voor een performer is dat noodzaak. Alle 120 toewijsbare knoppen zijn door middel van twee drukjes op een knopje te bereiken. Eén oefen sessie en je hebt het door.

Daar heb je 'n goed punt te pakken. Die users moeten inderdaad toevallig -wel- willen wat een potentiele koper uitkomt. Ik denk niet dat het perfect emuleren van een 303 slide met 20 logische modules daarbij hoort.

Ik zou niet weten waarom niet. De user groep is natuurlijk niet verantwoordelijk voor de verkoop argumenten :-) Wat was de grootste handicap van de Nord Modular in de winkel? Dat de verkoper hem ook niet begreep en dus altijd zei: "Hier ik iets wat veel beter bij U past." De G2 zal dit toch anders gaan aanpakken. No need to look under the hood to know how to drive! Gewoon gaan! En als een goed effect met 20 logische moduultjes wordt gemaakt, dat hoeft de koper toch niet te weten? Als-ie maar kan tweaken en draaien en drukken en sliden, etc. Wil die het wel weten, dan mag de manual gelezen worden :-)

Er komen weer boeken ook, hoor...

Wout

Ik heb gisteren zitten rotzooien met de instellingen van mijn Modular.
Alles deed het prima, maar na dat gerotzooi doet de editor erg vreemd. Normaal als ik de editor aan zet krijg ik alleen het slot dat ik heb gekozen, maar nu krijg ik alle 4 de slots op het scherm, waarna als ik aan een knopje draai hij de lost midi boodschap geeft.
Wat heb ik in godsnaam gedaan en hoe krijg ik het weer normaal?

Het is zowiezo niet zo slim om te gaan zitten klooien als alles goed werkt

Back