Oplossing gezocht: Ipad audio naar Live én midi van Live naar iPad

JJ1975NL

Stamgast
Ik heb me scheel gezocht op dit forum en via Google, maar niks gevonden.

Simpel gezegd: ik wil bekabeld midi vanuit ableton (Mac) via een presonus audiobox naar mijn iPad sturen en ik wil audio (via lightning-->presonus) Live in routen.

Heb allerlei spullen gezien waarmee het een óf het ander goed kan(alesis dock, itrack van Focusrite). Maar niets met een goede audio uit én een goede midi in.

Of heb ik niet goed gekeken? Dank alvast voor de hulp!

Ik heb diezelfde vraag hier ook weleens gesteld en kreeg als tip eens te kijken op de website van iConnectivity. Hun iConnectAudio4+ biedt misschien een oplossing.

Thx. Uit je antwoord leid ik af dat je het zelf niet geprobeerd hebt? Of heb je integratie van je iPad in je workflow gewoon opgegeven?

Thx. Uit je antwoord leid ik af dat je het zelf niet geprobeerd hebt? Of heb je integratie van je iPad in je workflow gewoon opgegeven?

Het apparaat moet nog uitkomen. Ik wacht nog op een 2e hands IO Dock II, als tijdelijke oplossing. Ik vind het ook onzin om digitale audio uit je iPad om te zetten naar analoog, om het vervolgens weer digitaal te gaan maken.

Sowieso staat er e.e.a. te gebeuren omdat straks ook Android met lage latency kan werken. Wie heeft er dan nog een iPad nodig?

Volgens mij is nagenoeg iedere class compliant midi/audio interface mogelijk. Gebruik zelf een NI complete 6, enige nadeel is de benodigde extra gevoede USB hub omdat de Ipad begrenst is boven een gegeven mA. Verder zelden problemen. Ik vindt het heerlijk zo'n soort externe VST met Touch screen.

Hoe krijg je vanaf je NI dan midi in je ipad en hoe stuur je de audio dan uit je ipad naar je NI?

Huh? Hoop dat ik de vraag goed begrijp. Je MAC/PC met DAW moet een in of externe interface hebben met audio in/uit (presonus bv) en midi in/uit EN je ipad moet een externe interface hebben met dezelfde opties. 2 interfaces dus waarbij je de ipad dus gaat aansluiten net als je met een hardware synth zou doen. Midi uit van MAC/pc naar midi in van je Ipad. Kanaal op elkaar afstemmen en klaar. Audio op de zelfde wijze maar dan omgekeerd: Audio out L/R van de interface verbonden met je Ipad naar de Audio In bussen van je Presonus. Wat rest blijft natuurlijk de vraag welke app je naar midi wil laten luisteren, niet alle apps ondersteunen midi en sommige luisteren bv alleen naar Kanaal 1 of drum apps die alleen naar 10 willen luisteren. Succes

Huh? Hoop dat ik de vraag goed begrijp. Je MAC/PC met DAW moet een in of externe interface hebben met audio in/uit (presonus bv) en midi in/uit EN je ipad moet een externe interface hebben met dezelfde opties. 2 interfaces dus waarbij je de ipad dus gaat aansluiten net als je met een hardware synth zou doen. Midi uit van MAC/pc naar midi in van je Ipad. Kanaal op elkaar afstemmen en klaar. Audio op de zelfde wijze maar dan omgekeerd: Audio out L/R van de interface verbonden met je Ipad naar de Audio In bussen van je Presonus. Wat rest blijft natuurlijk de vraag welke app je naar midi wil laten luisteren, niet alle apps ondersteunen midi en sommige luisteren bv alleen naar Kanaal 1 of drum apps die alleen naar 10 willen luisteren. Succes

Ja, prima begrepen hoor! Veel dank.

Midi sturen vanaf mijn presonus en audio in via mijn presonus zijn geen probleem, natuurlijk.

Maar midi in op je iPad, hoe doe je dat dan? Via een wfi-netwerk vind ik het niet zo stabiel. Bestaan er bijvoorbeeld midi naar lightning connectoren? (ik heb een nieuwe iPad mini zonder 30-pins aansluiting).

In mijn ideaalwereld zou ik een usb-kabel met mijn iPad eraan in mijn mac willen pluggen en dat er dan gewoon audio en midi tussen mijn ipad en mijn DAW wordt uitgewisseld.

Waarom kan dat eigenlijk niet?

Die docks, camera connection kits en andere producten voelen als een omslachtige workaround. En je moet dus een digitaal signaal vanuit je iPad eerst omzetten naar analoog om het in je presonus te krijgen en daarna weer converteren naar digitaal. Slaat ook nergens op. Om over de noise die daardoor meekomt maar te zwijgen.

Thx. Maar dat is dus alleen weer midi, en geen goede combo met audio...... =(

De Alesis IO2 heeft s/dpif uit. Dit zou betekenen dat je de ipad met lighting to USB connector aan de Alesis kan hangen en de oorspronkelijke digitale audio rechtstreeks in de s/dpif ingang van je MAC audiointerface kan koppelen. weet niet of De Presonus een digitale audio in heeft. Dit zou De oplossing zijn gezien de Alesis ook midi in en uit heeft.

Blijft hoe dan ook omslachtig en ronduit irritant, leuke producten maarja als je je bedrijf Appeltje noemt mis je op sommige vlakken toch wel iets.

Zo http://www.alesis.com/io2 kom ik daarbij, klopt dat niet?
hier staat toch echt:
24-bit, 48 kHz operation with high-end A/D and D/A conversion through integrated USB audio interface
2 XLR mic inputs with 48V phantom power plus 2 1/4" balanced line inputs that can accept guitar level signals
1/4" balanced main outputs
1/4" TRS inserts on input channels
1/4" TRS headphone output
Dedicated four segment signal/clip LED meter on both channels
Zero-latency hardware monitoring
24-bit S/PDIF I/O for direct digital recording
MIDI Input/Output
USB powered—no external AC power supply necessary
Low power usage for minimal laptop battery drain
Bundled with Steinberg Cubase LE software
This product is class compliant; it does not require drivers

Een focusrite itrack dock met een simpele USB midi interface doet het bij mij. Ik gebruik een edirol midi interface die ik in de USB poort van de itrack stop. Dit werkt

Een focusrite itrack dock met een simpele USB midi interface doet het bij mij. Ik gebruik een edirol midi interface die ik in de USB poort van de itrack stop. Dit werkt

Oke, en die edirol zit vervolgens aan de andere kant in je computer en communiceert met je DAW? (ik heb Ableton). Of is die interface weer aangesloten op je externe geluidskaart?

In mijn ideaalwereld zou ik een usb-kabel met mijn iPad eraan in mijn mac willen pluggen en dat er dan gewoon audio en midi tussen mijn ipad en mijn DAW wordt uitgewisseld.

Waarom kan dat eigenlijk niet?

Maar dit kan toch met de iConnectMIDI?

http://iconnectivity.com/products/midi/iConnectMIDI2plus

Verder zijn er meerdere usb interfaces met zowel audio als midi die met een iPad werken, zoals de Roland Duo-Capture EX. Deze kan zelfs op batterijen werken als je bijvoorbeeld op locatie wil opnemen.

http://nl.rolandce.com/products/duo-capture_ex

In OSX maak je bij de audio instellingen een samengesteld apparaat aan (aggregate audio device). Hiermee combineer je de drivers van je bestaande geluidskaart met die van de iconnect. De driver die hieruit ontstaat selecteer je dan weer in je DAW. Nu kun je alle poorten tegelijk gebruiken.

Bij de PC weet ik niet hoe dit werkt, zal waarschijnlijk iets soortgelijks zijn.

Back