Avalon Bassline

vnF3vafZ6WU.jpg

Alweer een 303 clone, jawel! Deze heeft wel wat interessante nieuwe mogelijkheden:

https://www.youtube.com/watch?v=bjxQ...yt-cl=85114404

"Features:
  • The Avalon Bassline synth is an analog monosynth based on the TB-303. It combines a 100% mirror of TB-303 RevD mainboard together with a panel board containing additional analog and digital circuitry.
  • Uses all original spec parts of the original TB-303 (transistors, caps, IC’s, diodes, transformer, etc..) together with a BA6110 VCA with current gain calibrated to match the original BA662.
  • Fully backwards compatible with the original TB-303 (actually works with an original TB-303 CPU).
  • Sub oscillator has saw, sqr, and tri both -1 and -2 oct.
  • The cartridge slot is for filter carts which can be hot-swapped and used in place of the internal TB-303 filter.
  • Additional analog controls include sub/ext level control, filter tracking, accent decay, vca decay (goes full off), AD utility envelope with bi-polar modulation of the VCA and VCF.
  • I/O on back includes CV & Gate In/Out, accent sweep cv out (amplified and normalized to 0-5V), filter cv input. Audio out consists of saw and sqr out (+/-5V), external input, and vca & filter outputs.
  • Sequencer control has TB-303 pitch/time modes as well as a new realtime mode making use of the the step led switches (yes those are switches). Too many features to list – browse the panel to get an idea. patterns can be 64 steps in length with numerous time signature options. There are 448 internal patterns and 56 tracks. These can also be saved and loaded via sysex.
  • Sync modes are internal, MIDI and DIN, and it outputs both MIDI and DIN Sync. Also has USB-MIDI, and synth can be played externally.
  • Extremely high build quality including custom pots, german key switches, and 4-piece steel enclosure.
Official availability and pricing is to be announced."

Minder dan USD$1000 heb ik ergens gelezen.

http://www.synthtopia.com/content/20...e-with-a-twist

Last edited by a moderator:
Leuk, ik zie door de clonen het bos niet meer.

Ook in zwart te krijgen en als ik het goed zie ook in het zilver

imgext.php

Ok, Brian Castro (Check)
en makkelijk te verwijderen/in te steken cartridges met filter (Check)
Hoog op de want list heb staan (Check)

en makkelijk te verwijderen/in te steken cartridges met filter (Check)
Hoog op de want list heb staan (Check)

De verschillende cartridges:
• 12dB svf
• 24dB ladder
• 24dB japan
• 24dB 4075

Vraag me wel af wat die gaan kosten.

Dat er na de release van de Roland TB-3 überhaupt nog bedrijven zijn die het aandurven om nóg een kloon te maken...

Ik verbaas me toch altijd weer over de exorbitante bedragen die je voor dit soort synths neer moet leggen.. staat niet in verhouding tot wat de originele 303 ooit kostte.. zoveel duurder zal zo'n metalen doos qua productie toch niet zijn? (verder niet om dit topic af te branden, want het is wel een vet ding!)..

Ik zou voor een goede 303 kloon toch echt nog wel voor een xoxboxje gaan.. en die tb3 klink ook niet echt slecht hoor (mn xoxje klinkt wel een stuk dikker, maar niets wat niet met mn mixer equalizer op te lossen is)

Je weet dat de 303 toendertijd niet echt een succes was....dus massa productie tov een eenling die een leuk project wilt maken en er wat aan over wilt houden.

En je bronsignaal oplossen met wat eq.......liever niet.

Vanwaar?

Voor "slechts" €299 koop je een TB-3 met vele extra sounds, ingebouwde effecten en een live-bedienbare interface. De duurdere analoge kloons zijn echt niet tig keer identieker aan de TB-303 qua sound. Waarom zou je ook zo veel geld betalen voor zo'n simpele one-trick-pony synth?

Dat is een beetje een rare vergelijking, een veredelde sample player met een elektronische schakeling.
Sowieso denk ik dat Roland in iets hogere oplage produceert. Je zal er van opkijken hoeveel goedkoper de productie kosten dan worden.

Als je in je eentje alle tijd die het onderzoek kost vergoed wil hebben zal ie waarschijnlijk nog een stuk duurder worden.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het ook veel geld en zal hem zeker niet kopen, maar ik krijg van je opmerkingen een beetje het idee dat je niet zo goed door hebt wat er allemaal aan vooraf gaat. Ik denk dat zo'n behuizing laten maken voor deze heer toch al snel tegen de €200+ loopt.

Natuurlijk kost het veel tijd en geld voor het ontwikkelen van een synth. Alleen is dit weer de zoveelste keer dat iemand de weg bewandeld voor eenzelfde type kloon. Ook al is het weer nèt even iets anders. Wat ik niet snap is de logica achter dit soort projecten qua businessmodel. Het lijken altijd van die veredelde hobbyprojecten zonder winstgevendheid. En de markt is door de jaren heen al bewust en onbewust overspoeld met soortgelijke synths.

Voor "slechts" €299 koop je een TB-3 met vele extra sounds, ingebouwde effecten en een live-bedienbare interface. De duurdere analoge kloons zijn echt niet tig keer identieker aan de TB-303 qua sound. Waarom zou je ook zo veel geld betalen voor zo'n simpele one-trick-pony synth?

Hou aub op met die TB-3 plastic chat....dat klinkt toch nergens naar......
Een TB303 klinkt ook niet zo tof dat je kan spreken van een eindproduct. Laat mensen daar lekker op voortborduren en kijken waar het schip strand.

Waarom zal je iemand niet het geld betalen wat iets kost tov die tijd die erin zit? Het lijkt er hier op SF steeds meer over te gaan hoe goedkoop iets is, zonder erbij na te denken wie daar de rekening voor betaald. Spul kost geld om te bedenken, spul kost geld om te maken. Wil je dat er niet aan uitgeven en kies je telkens voor goedkope prul zooi, draag je ten eerste bij aan de immer groeiende berg troep en ten tweede draag je bij aan de uitholling van het maken van iets. Je zal er waarschijnlijk niet bij stilstaan, maar het bedenken en maken van spullen is een skill. Schakel deze gedachte eens door naar het werk wat je zelf doe:)

Back