Noorderling met CV/Gate converter

synthiaks

Gepokt en gemazeld
Ik zoek iemand in het Noorden (liefst in de buurt van Assen) met een cv/gate converter of een synth met cv out. Heb wat pitch problemen met een monosynth en wil graag even kijken of dit aan het toetsenbord, aan de vco's of aan iets anders kan liggen.

Ik kom graag even bij je langs en je bent hier natuurlijk ook van harte welkom :koffie:

Graag PB

De mcGyver manier

9v batterij + potmeter + jackkabel kan je een heel eind komen. Wel een multimeter nodig om te kijken welk voltage je doorlaat
Ik ga ervan uit dat je v/oct synth heb

Heb net een Octave Cat binnen die 20 jaar stil heeft gestaan. Alles leek het te doen behalve VCO 1. Deze was flink aan het driften. Ik dacht als hij over cv nou wel goed tracked, ligt het misschien aan het toetsenbord (busbar of j wires)

Na wat perslucht en gepiel kwam ik er achter dat het probleem waarschijnlijk aan de pitchbend slider lag. Een paar keer heen en weer gewiebeld en plots kwam VCO 1 tot leven. Inmiddels doet de Cat het bijna voor de 100% al begon VCO 1 gisteren weer wat te driften. Even later weer stabiel dus ga er van uit dat het een makkelijker klusje wordt dan ik had gedacht.

tevens was ik benieuwd hoe de Cat het doet met een cv/gate converter. Lees dingen over 1.2 v/oct (moet te doen zijn) en een gate van 7.5v

Morgen gaat hij naar de reparateur om de puntjes op de i te zetten.

Wat een vette bak en wat een superdeal! :D

Als een synth 20 jaar heeft stil gestaan, dan dien je 'm een tijd lang aan te zetten om de condensatoren tijd te geven te regeneren. Pas dan kom je erachter of de drift van b.v. een VCO niet gewoon de frequentiebepalende condensator is die aan het herstellen is. Dit geldt dus niet enkel voor elco's.

Thanks! Ik heb hem inderdaad een paar keer flink lang aan gehad zonder er wat mee te doen. Ga het zo weer doen.

Back