Elka Synthex

Mijn eerste Synthex met ingebouwde midi, dus niet met zo'n lelijke onhandige breakout als deze heeft,
kocht ik omgerekend voor rond de 600 euro in de 90's, prijs tegenwoordig = x 10

Dan heb je hem destijds nog duur betaald :D de mijne ook met ingebouwde midi heb ik in 1996 gekocht voor 500 gulden :engel:

Ik heb zo veel synths verkocht omdat ik er geen vertrouwen meer in had, unobtainium onderdelen...mijn hele oudjes zijn nu allemaal synths met courante onderdelen op een uitzonderingetje na. Geen zin in maanden gaan zoeken naar niet te vinden BBD's of andere IC's.

Voor de 90's synths hoop ik dan maar dat ze het blijven doen, daar vind je geen exemplaren meer met enkel courante onderdelen.

Was dat niet dat ding waar je geen vertrouwen meer in had?

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1670257&postcount=70

:duivels:

Yeb, bij die 500 gulden bleef het ook niet =(
Destijds 2 keer laten repareren (totaal 700 gulden) bij GEM en bij het ophalen na de laatste reparatie vertelden ze me dat het in de toekomst wel eens zo kon zijn dat bepaalde onderdelen (chips, want het ding zit er vol mee, wel meer dan 1000 zo als mijn oog vlot kon overzien) niet meer leverbaar zijn.
Ik heb toen maar het zekere voor het onzekere gekozen en dacht dat ik het apparaat beter nu kon verkopen omdat alles weer 100% werkt dan straks naar een mooi stuk geschiedenis te kijken zonder dat er nog geluid uit komt.
Of iets verkopen wat niet meer (volledig) werkt en daarbij financieel een aderlating te doen, wat ik nu toch al heb gedaan daar mijn verkoopprijs van 2400 gulden bij lange na geen 13250 gulden die hij nu opbrengt, wat overigens ook zo ongeveer de nieuwprijs was.
Maar wie kan er in de toekomst kijken, wie dacht ooit dat er een nieuwe Odyssey zou komen.

Jup. Vandaar dat ik dus geen CEM, SSM, Yamaha, BBD...en bepaalde vroege synths met geheugen meer in huis heb.

Natuurlijk zit er in de gemiddelde 90's synth ook vanalles wat je niet meer zomaar vindt. Maar de uitval daarvan lijkt (nog?) lager te liggen.

Ik weet niet welke chips er in een Synthex zitten, daar heb ik verder niet naar gekeken, alleen al op het voiceboard zitten meer dan 100 ic's en dat maal 8 en dan de rest van de pcb's.
De fan die er overigens inzit om de boel af te koelen maakt behoorlijk wat lawaai is me destijds ook opgevallen.

Afgezien van 16x de CEM3320 (VCF), die moeilijk zijn te verkrijgen en zo'n 50 EUR per stuk kost als je ze kan verkrijgen, zitten er in de Elka Synthtex vooral heel veel logica chips en OpAmp's die allemaal nog te verkrijgen zijn en 'niks' kosten.

ik had men eerste synthex 200euro betaalt,wel zonder midi

daarna 1tje gekocht met midi voor 1000e en het midiboard gekloont om in de andere te steken

Back