Alles is duurder aan 't worden

Aan de andere kant, als we een Arp Odyssey even als voorbeeld nemen:
Ik de jaren 80 betaalde je daar zo'n $1500 voor. Omgerekend zou dat nu zo'n $7000 (of meer) zijn terwijl wij een een hele goede Odyssey kloon kunnen gaan kopen voor 999euro.

Volgens mij hebben we niet zo veel te klagen en is muziekapparatuur tegenwoordig veel goedkoper dan vroeger. :)
Misschien zijn we zelfs verpest door de lage prijzen van de afgelopen jaren.....

Laatst gewijzigd:
Juist Fever! Daar ben ik het helemaal mee eens.

Supermarkten als Albert Heijn zijn goedkoper dan in het laatste gulden jaar. Toch beoordelen de meeste mensen ze nog steeds als duurder.
Het menselijk brein is behoorlijk selectief, het onthoud positieve dingen veel beter dan negatieve. Daarom hoor je oom zo vaak: 'vroeger was alles beter.'

Volgens mij hebben we niet zo veel te klagen en is muziekapparatuur tegenwoordig veel goedkoper dan vroeger. :)
Misschien zijn we zelfs verpest door de lage prijzen van de afgelopen jaren.....

Helemaal mee eens, nu heb je een geweldig mooi mengpaneel met 16 sporen opname, effecten, compressie enz. enz. (behringer UFX1604) voor 700 euro. In de jaren 90 en eerder was je dan een vermogen kwijt...

Juist Fever! Daar ben ik het helemaal mee eens.

Supermarkten als Albert Heijn zijn goedkoper dan in het laatste gulden jaar. Toch beoordelen de meeste mensen ze nog steeds als duurder.
Het menselijk brein is behoorlijk selectief, het onthoud positieve dingen veel beter dan negatieve. Daarom hoor je oom zo vaak: 'vroeger was alles beter.'

Ik ervaar de supermarkten niet als duurder maar mijn portemonnee als leger.

Ik ervaar de supermarkten niet als duurder maar mijn portemonnee als leger.

Als je in Argentinië nog zit kan het niet anders zijn inderdaad. Ik denk dat er maar relatief is wat duur/goedkoop betreft.

de vraag is of het huidige spul even lang zal meegaan als de oude classics… ik zie net op synth freaks FB iemand die roland batterijen uit zijn synth heeft gehaald: die hebben gewerkt tot gisteren. Het kostte geld maar het was vast ook kwaliteit. Afwachten of dat zo blijft (ik vrees echt van niet)

duur is relatief....

Als je in Argentinië nog zit kan het niet anders zijn inderdaad. Ik denk dat er maar relatief is wat duur/goedkoop betreft.

Zolang het niet geïmporteerd hoeft te worden is is Argentinië goed te doen qua prijzen. Maar op zich merkte ik in Nederland dat ik gewoon steeds meer kwijt was aan vaste lasten en belastingen en dat het loon daar zich niet zo veel van aan trok. Volgens mij heeft die trend zich ook doorgezet sinds mijn vertrek voor de meeste mensen. Dus ik bedoel die opmerking wel als Nederlander in een Nederlandse supermarkt :)

Zijn synths goedkoper dan vroeger?
De markt is gigantisch gestegen in vergelijking, de productie is totaal anders. distributie is veel makkelijker geworden. Dus ja hier pakken we in deze zin financieel een behoorlijk voordeel mee.

Als je dat brein wat beter gebruikt is het heel gemakkelijk om dat te compenseren (dmv logica en kennis). :eureka:

... Nou, dat betwijfel ik ten zeerste.
Ben er van overtuigd dat een mens een emotioneel wezen is en dus niet 100% rationeel kan redeneren. Bovendien is het een rare aanname dat jij alle processen in je brein bewust ervaart.

Maar goed, ontopic.
Vintage apparaten. Die worden pas duur! Zag een 909 met een vraagprijs van €3100! W T ...

... Nou, dat betwijfel ik ten zeerste.
Ben er van overtuigd dat een mens een emotioneel wezen is en dus niet 100% rationeel kan redeneren. Bovendien is het een rare aanname dat jij alle processen in je brein bewust ervaart.
Ik zei toch niet 100%?
Maar dat is waarschijnlijk gewoon een emotionele aanname van jou. :D ;)

Levensmiddelen en electronica zijn wel goedkoper geworden maar bv electriciteit om die zooi aan de gang te houden is wel duurder geworden, om over de huur/hypotheek verzekeringen enz maar te zwijgen...

Maar als je kijkt wat het kost om een replica te maken met de zelfde kwaliteit van vergelijkbare apparatuur zoals analoge synths zoals vroeger, dan is het tegenwoordig ook weer niet echt goedkoper. Je kunt zelf wel uitrekenen wat een full-size through-hole MS-20 moet kosten tegenwoordig als je kijkt naar de prijzen van Korg voor full-size vs mini MS-20 replicas vs met en zonder keys vs pre-assembled of kit.

Het is gewoon zo dat er goedkopere productieprocessen zijn, dingen kleiner gemaakt kunnen worden (transportkosten), meer digitaal gedaan kan worden en dat er nog steeds nieuwe landen vol goedkope arbeidskrachten aangeboord kunnen worden (het Verre Oosten begint op te raken maar Afrika kan nog geoogst worden).

Dat laatste speelt idd mee, maar electronica onderdelen zijn toch wel goedkoper geworden heb ik zo de indruk, het is wat moeilijk te vergelijken omdat je vroeger alles bij een winkel moest kopen en nu met internet het goedkoop te bestellen is, maar toch, ik weet nog dat ik vroegah, zo'n 30jr gelee nog 2 gulden moest neerleggen voor een BC547, weet niet wat ze nou doen bij een gewone winkel maar meer dan 1 euro kan het niet wezen lijkt mij, tegenwoordig bestel je ze voor 5 cent per stuk als je er 100 neemt ofzo.
En die Korg die gaat voor 1000 piek, reken maar dat daar een hoooop op wordt verdient, matriaal kosten zijn denk ik niet eens een kwart voor Korg, die het per duizenden (de onderdelen) inkoopt, en dan schat ik het hoog in.

Als wij als liefhebbers niet noemen hoe leuk of bruikbaar een product is, dan stijgt de waarde ervan ook niet. Ik neem de schuld op mij, dat ik de waarde van een Roland JX-1 omhoog heb gedreven.

Ach, anders was Braadslee het wel

Back