reparatie frontplaat

nlight

Stamgast
Hallo,

Ik ben bezig om een orgel/synth te restaureren.
De frontplaat is beschadigd, d.w.z. er is verf vanaf en sommige letters van de opdruk zijn wat weggesleten.
Is er een mogelijkheid om de letters op een of andere manier te kopieeren, de plaat opnieuw te spuiten en dan de letters er weer op te krijgen?
Ben vanmiddag bij een drukker geweest en die vertelde mij dat dat vrij duur wordt.

groet, Nlight

Attachments

• 20150223_191405.jpg
    20150223_191405.jpg
    38,2 KB · Bekeken: 100
Het design namaken is niet zo moeilijk. Het gebruikte font is in elk geval geen Helvetica of Univers want die hebben bij de R een gebogen stokje rechtsonder. Dan komt de Akzidenz Grotesk hieronder meer in de buurt. Maar dat is nu moeilijk te bepalen, dan zou je het hele front moeten tonen.

Afgaand op de foto denk ik dat de oorspronkelijke bedrukking met zeefdruk is gedaan, maar er zijn ook andere technieken die ongetwijfeld ook zullen worden gepost.

ancestors-Akzidenz_Grotesk.gif

Bij nader inzien lijken de kleine letters (RHYTHM BALANCE) niet helemaal dezelfde als de grote (UPPER MANUAL).

Laatst gewijzigd:
Front schuren.
Grondlaag erop.
Goed laten drogen.
Motip lakverf er op (Acryl).
Eventueel indien nodig nog een extra laag lak.

Letters : zoals in de modelbouw : laat ze door iemand met een UV printer op een vel Decalpapier printen.
Decalpapier : lost op in water en kan je uitsnijden - ref : symbooltjes op vliegtuigjes en dergelijke.
Aanbrengen gebeurt met een verfkwastje : zo kan je dit gemakkelijk op de juiste plaats krijgen.
Nadien voorzichtig doorwrijven met een wattenstaafje en verder laten drogen.
Nadien matte of blinkende vernis als afwerking.

Werkt prima.

Dat klinkt goed Paulogic.
Zo had ik het ook ongeveer in mijn hoofd.
Mijn vraag is eigenlijk hoe ik de letters/opdruk kan "overnemen".
Daar moet tegenwoordig wel een manier voor zijn?

Je zou eens kunnen vragen hoe ze dat bij http://www.customsynth.co.uk/ doen.

Dat wordt volgens mij gebakken in de oven. En werkt hij met zeefdruk. Pas nog die zwarte 101 met nova mod van een Belgische lid in mijn handen gehad. Was ook door CS gedaan. Die afwerking is wel erg mooi maar die CS is niet goedkoop.

Vriend van mij heeft ook mdf blokken laten spuiten en dat kwam al in de buurt. Maar dat was welverven, schuren en weer verven.

Ben ook wel benieuwd of er nog meer tips komen en of iemand voorbeelden kan laten zien. Heb nog 3 arpjes waar krassen op zitten en de belettering weg is op sommige plekken die ik graag onder handen wil nemen.

Goed draadje dit dus! :okdan:

Is de originele frontplaat te kopieeren/scannen of iets dergelijks.
Of moet ik dat in een tekenprogramma namaken?

Owkee, ja dat is lastig….je wil hem in zijn geheel overspuiten toch?
Inscannen, en nameten zal het denk ik moeten worden. Daarna in Illustrator geheel namaken en ik zal zelf dan het geheel laten plotten op sticker vel, letters eruit halen, sticker opplakken en dan de letters erop spuiten. Sticker weghalen en het geheel aflakken.

Is een moeilijke klus, maar dat is ook direct de reden dat het elders een dure aangelegenheid is.

Als je een AI betsand hebt kan ik het wel tegen kostprijs van de sticker voor je plotten en plakklaar maken.

Back