Het einde van het keyboard?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Subjectief? Puur subjectief? Dat vraag ik me af. Er bestaan wel degelijk wat meer objectieve maten. Of je muziek (of geluidskunst of sound design of hoe je het ook noemt) aanduidt als pretentieuze bagger of als iets dat je in vervoering brengt, hangt mede af van de kontekst van presentatie.
Het zal altijd een samenspel van stemming, plaats en status etc. zijn, maar ik denk wel dat de meeste media/kunstbeleving erg subjectief is ja. Vroeger was André Hazes voor de gemiddelde hoogopgeleide het summum van vulgair volksvermaak, tegenwoordig zitten de intelligentia met natte oogjes in de schouwburg naar musical #153 over deze moderne legende te kijken terwijl ze zijn hits van voor naar achter mee kunnen brullen.

Ik ben zelf ook wel naar concertgebouw concerten geweest waar deftig geklede, moeilijk kijkende mensen naar een muur van geknars zaten te luisteren van een of andere moderne Russische componist die er vooral een sport van leek te maken om zijn partituur zo vol mogelijk met vals klinkende noten te zetten. Gezien de prijs van de kaartjes ongetwijfeld de moeite waard. Of zouden de bezoekers na afloop in de auto naar huis toch ook stiekem André Hazes op hebben staan?

en hopeloos zoeken we naar "de waarheid" over muziek. helaas er is geen waarheid. ieder zijn eigen waarheid en beleving daarvan. En ja de plek van die beleving maakt de de ervaring. de ervaring word slechts een herinnering. En alleen muziek waar wij herinneringen bij hebben raakts ons het meest.

Of waarin we ons in herkennen.
Het is misschien moeilijk om zonder 'sentiment' te luisteren.

Om even terug te komen op 'ruimte' en geluid ervaren is deze draad ook leuk:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=180752

Of de Zirkonium software hier:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=184175

Hoe alles in elkaar kan overlopen.

Veel van mijn muziek werd niet ervaren als muziek en daarom besloot ik muziek te exposeren in galeries.(100 jaar geleden alweer).
Door de schilderijen/beelden kreeg het schijnbaar meer betekenis.
Daarna ging ik mij meer toeleggen op klankruimtes en minder muziek.
Dat resulteerde o.a. in een Paris expositie waarbij de klankbronnen in een soort van
Centre Georges Pompidou wand resulteerde met geabstraheerde arijs geluiden. In die omgeving werd mijn werk uitgevoerd door o.a. basklarinet, harp, zang en electronics. Dat had wel wat, zo kwam alles samen, als één ervaring.

Foto Paris-wand:

parisrkuit.jpg

En Brz wat een kortzichtige opmerking. Muziek programeren en spelen zijn toch wel verschillende dingen. Beter nog als je beide kunt.

Wat is er kortzichtig aan dat je een klavier niet als een noodzaak ziet om electronische muziek te maken?

En als je dan midi zegt heb je het dan nog steeds over een nootafstand zoals op een klavier?

Nee, er zijn andere mogelijkheden dan alleen maar nootafstanden te laten doen.
Ook kun je natuurlijk, wanneer je synth dit in huis heeft, een echt of virtueel keyboard b.v. microtonaal stemmen.

Wat is er kortzichtig aan dat je een klavier niet als een noodzaak ziet om electronische muziek te maken?

Dat je mensen die wel een keyboard willen gebruiken als 'kneuzen' weg zet misschien? :D

Bij het opzetten van deze draad bedoel ik niet dat ik iets tegen keyboards heb of het gebruik ervan.
Ik ben wel benieuwd wat het bespelen van een keyboard met je elektronische muziek doet.
Dat het daardoor een bepaald kader krijgt.
En dat er zoveel meer is buiten dat kader.
Zelf speel ik ook o.a. piano.
(stiekem thuis, veel Bach).

Ach.....synths zijn begonnen zonder klavier....dus echt missen? Het zijn meer de kneuzen die echt een klavier nodig hebben om elektronische muziek te maken..

Dat je mensen die wel een keyboard willen gebruiken als 'kneuzen' weg zet misschien? :D

Ach so....ik bedoel het een tikkie anders, maar ik snap de verwarring wel.

Nodig hebben van een klavier lijkt mij niet een voorwaarde die nodig is om electronische muziek te maken...

Zeker niet. Ik heb zelf ooit pianoles gehad dus als ik noten in moet voeren of wil spelen is een klavier voor mij heel natuurlijk. Maar met sequencers of andere input devices krijg je ook weer andere sounds. De dingen die je in step sequencer maakt klinken anders dan wat je op een keyboard speelt, wat je in een DAW op de tijdlijn tekent heeft ook weer zijn eigen dynamiek of je trekt gewoon een stofzuiger door een paar distortion en filter units en je hebt weer iets aparts ... het leuke van electronische muziek is dat de sky echt de limit is en alle conventies overboord kunnen als je dat wil.

Stokzuiger door filters, en met distortion....dat kan.
Hebben we het dan nog over een toonsoort? :)

Als voorbeeld planten-elektriciteit door filters:

Four plants 'communicating' by electricity.
This recorded electricity is used as excitation signal for the modes of Modal Filters.
The modes are modulated by different algorithms:

http://soundcloud.com/roland-kuit/green-conversations-4-plants

Ergens boven werd iets geschreven over muzikale regels.
Zelfs Bach hield zich niet aan de regels. En toch is het muziek.
Muziek met een bijna mathematische klaarheid.

Deze 'planten-muziek', helaas verkort, houd zich ook aan regels.
De regel van het algoritme.https://www.synthforum.nl//nl.pinterest.com/pin/create/extension/

Deze biocomputer, die vormt dus nieuwe connecties aan de hand van de input die je levert.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, is in hoeverre dit gedrag beinvloedbaar is en of er een 'reset' mogelijk is. Met andere woorden, kan je hetzelfde 'muziekstuk' nogmaals spelen? Of is het altijd anders en bouwt het altijd voort op wat er eerder aan input geweest is? En wat is de meerwaarde van deze biocomputer nu ten opzichte van bijvoorbeeld een software algoritme?

Sound design vind ik eigenlijk een lastig begrip, omdat de definitie volgens mij nogal breed is, van het maken van simpele patches tot aan complete composities.

En of iets muziek is, geluidskunst, mooi of lelijk dat is nogal subjectief denk ik, tussen beide zal dan ook automatisch een grijs gebied zitten waarin deze in elkaar overlopen en die gebieden zullen per persoon verschillen. Ik ken in ieder geval de objectieve definities niet die geluidskunst en muziek van elkaar scheiden (als die er zijn ben ik daar wel benieuwd naar overigens).

Wat ik wel weet is dat ik het filmpje Double Bind Player niet als muziek maar kunst zou bestempelen. Om dit filmpje dan gelijk als voorbeeld te nemen: het is voor mij teveel een opeenvolging van losse geluiden, waartussen ik geen goede samenhang kan vinden. Ook zijn veel overgangen wat mij betreft te abrupt. Daardoor kan ik er moeilijk naar luisteren. Er zit vast een goed conceptueel idee achter wat ze wil overbrengen of bij het publiek wil bereiken, maar mij 'pakt' het in ieder geval niet. Ik wordt er hooguit onrustig van omdat ik samenhang mis. Daardoor ziet het er voor mij vooral uit als een hoop gedoe met een piano, waarvan ik me maar moeilijk kan voorstellen dat anderen dat oprecht mooi vinden of erdoor geraakt worden, wat weer zou kunnen leiden tot, in mijn ogen, pretentieus gedrag van degenen die er lyrisch over zijn. Maar zolang men het oprecht mooi vind is dat misschien meer een probleem bij mijzelf, aangezien ik die mening niet met hen deel. Maar ik vraag me dus wel erg af welke schoonheid anderen hier in zien/horen?

Subjectief? Puur subjectief? Dat vraag ik me af. Er bestaan wel degelijk wat meer objectieve maten. Of je muziek (of geluidskunst of sound design of hoe je het ook noemt) aanduidt als pretentieuze bagger of als iets dat je in vervoering brengt, hangt mede af van de kontekst van presentatie. Ikzelf krijg al gauw kromme tenen bij filmpjes zoals in post #16 en kan me nooit helemaal los maken van het gevoel dat er ergens iets niet klopt: de hele situatie daar in die ruimte, die mensen die er met duidelijk gemengde gevoelens rondstappen, het heeft iets ongemakkelijks. Maar de klanken op zichzelf zouden in een heel andere kontekst misschien heel effectief kunnen zijn en van alles oproepen. Het zou zelfs kunnen zijn dat meer traditionele "notenmuziek" in diezelfde kontekst hopeloos zou falen en juist een zekere suggestie kapot maken. Filmmuziek geeft daar goede voorbeelden van. Ik denk bijvoorbeeld aan de enorm effectieve schichtige, snerpende klank-kreten in de klassieker Escape from Alcatraz (1979, Clint Eastwood). Hoe zou dat werken in een concertzaal, vol keurige dames en heren en krantrecensenten? Ik ben bang dat er weinig van over blijft.

Vooral electronisch gegenereerde klanken kunnen extreem kontekstgevoelig zijn. En er bestaan oneindig veel konteksten, situaties, waarin iets wel of juist niet werkt. Als je dat voor ogen houdt, ga je anders luisteren naar electronische muziek. Bagger kan dan plotseling gaan boeien.

Jammer dat je de discussie hebt verlaten WaveGuide 7.
Naast het gekibbel zijn jouw bijdragen zeer overdacht, een add on value!

Deze biocomputer, die vormt dus nieuwe connecties aan de hand van de input die je levert.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, is in hoeverre dit gedrag beinvloedbaar is en of er een 'reset' mogelijk is. Met andere woorden, kan je hetzelfde 'muziekstuk' nogmaals spelen? Of is het altijd anders en bouwt het altijd voort op wat er eerder aan input geweest is? En wat is de meerwaarde van deze biocomputer nu ten opzichte van bijvoorbeeld een software algoritme?]

Deze elektriciteit is puur gebruikt als energiebron voor filters. Net zoals een vioolstok/paardenhaar gebruikt wordt om een snaar in trilling te brengen.
Dus niets ingewikkelds, geen schimmels waar de draad mee begon. De filtermodulaties zijn herhaalbaar.

[Sound design vind ik eigenlijk een lastig begrip, omdat de definitie volgens mij nogal breed is, van het maken van simpele patches tot aan complete composities.]

om het nog ingewikkelder te maken, een staalplaat in het portier dat zorgt voor een 'solide' klank wanneer je het portier sluit. Ook sound design.

[En of iets muziek is, geluidskunst, mooi of lelijk dat is nogal subjectief denk ik, tussen beide zal dan ook automatisch een grijs gebied zitten waarin deze in elkaar overlopen en die gebieden zullen per persoon verschillen. Ik ken in ieder geval de objectieve definities niet die geluidskunst en muziek van elkaar scheiden (als die er zijn ben ik daar wel benieuwd naar overigens). ]

Mooi, of lelijk. Er zijn zoveel soorten muziek. De ene muziek is sentimenteel(mooi/lelijk) en er is kunstmuziek(goed/slecht).
En hier ontstaat dus de verwarring. Je kan niet met de ene pet op over het andere praten. Andere criteria.

Verkeerde pet op..
In deze draad wil ik laten zien waar dingen vandaan komen.

[Wat ik wel weet is dat ik het filmpje Double Bind Player niet als muziek maar kunst zou bestempelen. Om dit filmpje dan gelijk als voorbeeld te nemen: het is voor mij teveel een opeenvolging van losse geluiden, waartussen ik geen goede samenhang kan vinden. Ook zijn veel overgangen wat mij betreft te abrupt. Daardoor kan ik er moeilijk naar luisteren. Er zit vast een goed conceptueel idee achter wat ze wil overbrengen of bij het publiek wil bereiken, maar mij 'pakt' het in ieder geval niet. Ik wordt er hooguit onrustig van omdat ik samenhang mis. Daardoor ziet het er voor mij vooral uit als een hoop gedoe met een piano, waarvan ik me maar moeilijk kan voorstellen dat anderen dat oprecht mooi vinden of erdoor geraakt worden, wat weer zou kunnen leiden tot, in mijn ogen, pretentieus gedrag van degenen die er lyrisch over zijn. Maar zolang men het oprecht mooi vind is dat misschien meer een probleem bij mijzelf, aangezien ik die mening niet met hen deel. Maar ik vraag me dus wel erg af welke schoonheid anderen hier in zien/horen?

Het is: 1/ Een museale opstelling, en 2/een muziek concert. Vandaar dat het moeilijk was te duiden.(net als met mijn Paris-wand).

Dit is belangrijk!

Uit verwarring komen vaak nieuwe dingen voort. Niet alleen in de politiek maar ook dus in de kunst(en).

Laatst gewijzigd:
Ik schreef:
Uit verwarring komen vaak nieuwe dingen voort. Niet alleen in de politiek maar ook dus in de kunst(en).

Daarmee bedoel ik een innerlijke verwarring.

Ook gedegen onderzoek brengt nieuwe dingen voort.

Daarover later meer.

Ik had Stravinsky genoemd als grondlegger van de moderne westerse muziek.
Zijn invloed was onmiskenbaar voor de Groupe des Six.
Bestaande uit Georges Auric, Louis Durey, Arthur Honegger, Darius Milhaud, Francis Poulenc en Germaine Tailleferre reageerden zij op het in Frankrijk heersende Neo-romantiek. Weg met liefelijkheid, sentimenten. Kunstmuziek.
Verbonden met de kunstvorm Kubisme creëerde deze groep een soort collageachtige absurdistische muziek.
Deze groep mixte als eerste verschillende stijlen door elkaar. o.a. Jazz en Braziliaanse muziek.
Dit vinden we vandaag de dag ook terug. Denk maar aan stijlen als Nu Jazz. Een mix tussen dance music en jazz, of Lounge. Hoewel deze muziek meer functionele muziek is.

https://www.youtube.com/watch?v=Qey4w6sXVTY

De wetenschapper in je eerste post bewijst niet dat muziek ook anders gemaakt kan worden. De geschiedenis heeft dit al 1000en jaren geleden bewezen.
Dit neemt niet weg dat het klavier zoals die in de piano is te vinden een belangrijke stap in de ontwikkeling van de muziek is. Zijn origine is al in de tijd van de Grieken te vinden.
De piano is misschien wel de meest genereuze instrument ooit uitgevonden. Zijn range, van lage tot hoge tonen, is zo groot als een orkest. Het is mogelijk 10 of meer noten tegelijk te spelen. Hard en zacht lang en kort. Grommen, fluister gillen. De range van expressie is oneindig groot.
Het orgel en daarna de synthesizer met zijn klavier is dan ook de door ontwikkeling van de piano. Waarin oplossingen voor een aantal beperkingen van de piano zijn gevonden.
Er zijn weinig alternatieve input methodes die zo effectief als een piano klavier werken.
De piano is voor muziek wat de relativietijds theorie voor de wetenschap is.

de synthesizer met zijn klavier is dan ook de door ontwikkeling van de piano. Waarin oplossingen voor een aantal beperkingen van de piano zijn gevonden.

Nopes....klavier is er uiteindelijk maar aangehangen om het instrument verkoopbaarder te maken aan de gangbare manier van werken.

Nopes....klavier is er uiteindelijk maar aangehangen om het instrument verkoopbaarder te maken aan de gangbare manier van werken.

Welke ander optie zou jij dan opperen die meer expressie bied dan een klavier?

Als je er 1 kunt noemen dan heb je gelijk, :P

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back