Het einde van het keyboard?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
"Het einde van het keyboard?" suggereerd dat er een nieuwe ontwikkeling is die de problemenen van de interface "keyboard" oplossen. Tuurlijk zijn er andere mogelijkheden, vele zelfs maar geen lossen de problemen op die het klavier heeft of doen dat wel maar en introduceren nieuwe problemen of laten pre klavier problemen terug komen,

Welke ander optie zou jij dan opperen die meer expressie bied dan een klavier?

Als je er 1 kunt noemen dan heb je gelijk, :P

Ik denk niet dat het hier gaat op gelijk hebben of niet.....
Een klavier deelt alle mogelijke geluiden op in 12 hapjes. Een analoge sequencer of welke andere CV aansturing doet dit al niet.
Het ontbreken van een kader zorgt voor nieuwe grenzen.
Een gitaar heeft ook geen klavier, maar je kunt er toch behoorlijk expressief mee zijn en ik noem nu een gitaar omdat dit een bekende interface is.
Als je echt benieuwd bent naar andere manieren is google je vriend, voel me niet zo copy paste vandaag.

Ik denk niet dat het hier gaat op gelijk hebben of niet.....
Een klavier deelt alle mogelijke geluiden op in 12 hapjes. Een analoge sequencer of welke andere CV aansturing doet dit al niet.
Het ontbreken van een kader zorgt voor nieuwe grenzen.
Een gitaar heeft ook geen klavier, maar je kunt er toch behoorlijk expressief mee zijn en ik noem nu een gitaar omdat dit een bekende interface is.
Als je echt benieuwd bent naar andere manieren is google je vriend, voel me niet zo copy paste vandaag.

gitaar is mijn main instrument, anyhow het gaat mij erom dat je makkelijk denkt over het klavier,
Je theorie over cv is dan in mijn ogen een erg simpele verwoording die aangeeft dat je me echt niet begrijpt.
Voor cv bestonden er all intrumenten bv viool die geen fretten hebben bv. hoezo kader.

Het gaat mij niet om gelijk hebben maar ik probeer je het belang te laten zien van de ontwikkeling van het klavier. Die is ergens in de oud griekse tijd 300 voor christus begonnen en heeft een ongekend effect gehad op de muziek.
De ontwikkeling van het klavier gaat door tot in onze moderne tijd.

We praten over het internet, dus erg zuiver is de communicatie al niet:)
Fretloos is niet nieuw voor mij hoor....maar een snaar instrument wat van extreem laag naar extreem hoog kan gaan ken ik niet. Het belang/nut van een klavier ontgaat mij ook niet. Dus waar we het nu eigenlijk nog over hebben, ik weet het niet meer....

Het gaat mij niet om gelijk hebben maar ik probeer je het belang te laten zien van de ontwikkeling van het klavier. Die is ergens in de oud griekse tijd 300 voor christus begonnen en heeft een ongekend effect gehad op de muziek.
De ontwikkeling van het klavier gaat door tot in onze moderne tijd.

Dat bedoel ik ook. Ontwikkeling!
Instrumenten met een enorm verleden.
Ik ben de laatste die dat teniet zou willen doen.
Ik ben gewoon erg benieuwd wat nieuwe technologieën voor ons in petto hebben.
En of dat het denken over/toepassen van muziek zal veranderen.

Kon vorige post niet editten.

Natuurlijk zullen de muzikale toepassingen veranderen.
Waar het eerst niet mogelijk was om sommige muziek te spelen door 'de krakkemikkigheid' van het instrument in de vroege ontwikkeling, kan dat nu wel.

Het kader is toch al geschept? 18.000 stapjes van 1 tot 18khz? Hier kan je alle toonsoorten en stemmingen in kwijt. Enof je dat nu bundelt in ladders van 12 per oktaaf of de boel "vrij" laat
Ik ben nog steeds van mening dat aan muziek een conventie ten grondslag ligt, volledig random 18.000 frequenties triggeren is naar mijn bescheiden mening géén muziek, hoogstens noise.
Ik vind het filosofisch aspect dan ook veel interessanter dan een biologische trigger. Wanneer noemen we iets muziek? Anders kan je net zo goed een stel sensoren in de tuin leggen en deze laten triggeren door regen, of ieder cel op een zonnepaneel z'n eigen freq geven en de seizoenen laten "componeren"
Sommige mensen vinden dat heel creatief, ik vind het nogal dom en kortzichtig, het is slechts het vervangen van de mens voor een andere trigger, totaal niet boeiend.
Wat mij boeit: Wanneer noemen wij iets muziek en op basis waarvan hebben we dat afgesproken? En kunnen we dan dit soort experimenten daar aan toetsen en concluderen dat het wél of géén muziek is?

Het is mens eigen om in alles en nog wat verbanden te vinden, dus ritmiek is hierin geen uitzondering....

Muziek is het ritmisch ordenen van geluid.

Ritmisch als in kadans, jazeker, eens! Maar hoe zit het dan met pitch? Hoe "samenhangend" "moeten" tonen zijn? Dient er een mathematisische verhouding in te zitten? Hoe complex ook?
Zijn wij zo van nature of zijn we zo geconditioneerd dat we "valse" noten kunnen herkennen? En waarom doen die ons pijn aan de oren? Hoe toetsen we dit?

We zijn geconditioneerd.....klank keuzes zijn overal op de wereld anders...

Muziek is wat de luisteraar ervaart als muziek. Een verzameling geluiden kan voor de een muziek zijn en voor de ander enkel geluid.
Hmmm dat vind ik persoonlijk wel érg vrijblijvend, er moet toch wel iets van consensus inzitten toch?

Je kunt in zijn algemeenheid wel veelvoorkomende kenmerken van muziek definiëren, zoals ritme en melodie. Maar ga je er dieper naar kijken, dan zul je toch in vaagheden blijven hangen denk ik.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back