(...) Dat andere denken. Niet beter, niet slechter, gewoon....anders.
En weer schrijf ik dat ik het zo jammer vind dat kunsten en filosofie gescheiden zijn in Nederland.
Dat geeft schraalheid in denken.
Velen hebben de geijkte paden doorwandeld en gaan vanuit een behoefte juist daarom het experiment aan.
Om tot nieuwe vormen en klank te komen
Dat moeten mensen ook vooral blijven doen, experimenteren om tot die nieuwe vormen en klanken te komen. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal even geslaagd is, en al snel kom je dan toch uit bij kwalificaties in de termen van bv. "beter" of "slechter". Dit hangt af van de context. De robot is vanuit intellectueel oogpunt erg interessant, maar ik zou nog geen euro betalen voor een kaartje om dat ergens op een podium te zien. Ik kies dan liever iets anders als ik een avondje uitga en me wil laten meeslepen door uitgevoerde muziek. Dan kies ik voor muziek die voor dat doel "beter" is.
Wat betreft de technologische vooruitgang, ik denk dat het vooral voor het creëren van klanken en composities ten goede komt. Een stuk minder als het gaat om controllers e.d. voor mensen om op te spelen. Komt misschien ook omdat je altijd tegen de beperkingen van het menselijke lichaam aanloopt en het erg lastig is om met nieuwe technologie iets te doen dat substantieel anders is dan in het geval van ouderwetse instrumenten.