batterij matrix 1000 vervangen...any experts?

macha

Stamgast
Hi

Ik moet de batterij van mijn oberheim matrix 1000 vervangen.
Als ik m aanzet reageert hij steeds minder als ik de presets wil kiezen. nu langzamerhand kan ik hem niet meer bedienen dus de batterij zal wel op zijn na al die jaren. :-)
ik zie dat de batt met twee pootjes zit vastgesoldeerd.
kan ik ergens z on batterij kopen? 3v 2032 met pootjes kan ik niet zo 123 vinden...:-(
iemand een advies?

Ik zou er een batterijhouder voor CR2032 in solderen en dan een doodgewone CR2032 erin. Heb ik zelf ook gedaan. Zoek bijvoorbeeld bij www. elektronica-online.nl maar even naar "Batterijhouder voor Knoopcel". Kost geen drol :-)

[edit]
Sterker nog... bestel er gelijk een aantal voor eventuele andere synths en/of modules. Vroeger of later komt elk apparaat aan de beurt en het is bijna altijd een gesoldeeerde CR2032.

pootjes == solder legs (of tabs) in het Engels. dan heb je ze zo gevonden

thnx guys.
zit even te kijken maar dat solderen zal met mijn 2 linkerhandjes niet eenvoudig worden.:D
heb je de printplaat er helmaal uitgehaald om t te kunnen solderen/ Of gewoon van bovenaf?

fijne link. dank allen voor de reacties. ik ga me er aan wagen met een batterijhouder.
wist niet dat er een editor was voor TBstuff op de ipad. :)

zit nu ook te kijken naar die upgrade...heeft iemand die geïnstalleerd? Zal vast niet door iemand met 2 linkerhandjes gedaan kunnen worden?

ben nieuwsgierig naar hoe dat gaat bevallen. 8~ ik waag me voorlopig even alleen aan t batterij project.

Ik heb zelf 1.1.6 erin gestopt (en voor een een heleboel forumleden ook exemplaren gebrand). Is een heel eenvoudig klusje. Deksel openschroeven, Eprom uit het voetje, nieuwe Eprom erin, klaar. Geen soldeerbout nodig. Hiervoor is dus geen CPU mod nodig!

De hardware mod waar Synclavier naar verwijst laat ik nog even voor wat het is. Als je de blog van Gligli goed leest zie je dat er een probleem is waardoor z'n mod het waarschijnlijk alleen op z'n eigen matrix1000 doet dus tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent en zelf de hardware/firmware issues kan oplossen zou ik daar voorlopig niet aan beginnen

Waar kan ik die eprom bestellen? Als ik m toch open heb kan k die meteen meenemen.

Back