Nicky Romero > Just found a way to rip every kick in a song..

Bobby

.com
Deze quote stond tijdje geleden op twitter.
Iemand een idee hoe?

Schermafbeelding 2015-03-05 om 11.23.16.png

is dat nodig?

kan zijn dat hij gewoon wat Twittert voor de lol.. en alle bedroom producers beginnen gelijk als een gek naar die manier zoeken ondanks dat ze al 20 gb aan kicks hebben op hun harddisk :)

Een kick is eigenlijk altijd mono, dus pak je met de mid / side plugin het mid signaal (het mono signaal van de track). Dan verdeel je de track in een aantal stukjes mbv het aantal bpm. Elk stukje bevat dus maximaal 1 kick.

Dan pak je twee verschillende stukjes en maak je daarvan weer een stereo track. Het deel wat bij die stukjes overeenkomt is de kick en misschien meer, maar dat moet je slim kiezen. Dus dan haal je daar weer je mid /side plugin overheen en pak je weer het mid signaal. En dat is de kick.

Ik vermoed dat die Ricky Romero zoiets doet, wellicht heeft hij een effect gemaakt.
Daarin zit een buffertje dat automatisch de twee laatste beats met elkaar vergelijkt van een audiosignaal en het mid-signaal daarvan uitpoept.
Het resultaat neem je dan op op een nieuwe audiotrack en dan hoef je alleen maar achteraf de beste kick te kiezen. Dat zal je met Ableton Live en Max MSP vast wel kunnen maken.

Een andere mogelijkheid is een neuraal netwerk te laten leren op basis van elke losse beat uit een nummer, maar ik denk dat dat wel iets lastiger is om te doen.

Welnee neurale netwerken zijn eitje voor die gast! volgens mij gebruikt die wave recombination synthesis en een nomium processor (maar dan omgekeerd aangesloten)

met de romero kick plugin kan je elke kick maken ook toch :D
wel vette plug hoor :)

het is echt heel makkelijk even heel goed nadenken allemaal.
je hebt een kick maar daarover zitten andere instrumenten.

plak de kick 4 x onder elkaar het liefst eerst de volume zachter zetten uiteraard
op iedere kick zet je een plugin met multiband functionaliteit ik zelf gebruik ozone imager
nu is je kick verdeeld in 4 verschillende banden.

nu wat fade outs maken, per band en je bent er. bij de eerste waar het laag zit hef je bijna niet uit te faden want in deze range zitten geen andere instrumenten. hoe hoger de band hoe verder je vaak gaat uitfaden. maargoed zo heb je van de range 10 tmt 20 khz ook maar een heel klein tickje van de kick zitten de rest daarachter fade je uit

zelfde idee is op een stukje met kick een eq zetten die geen phase veroorzaakt maak een lowpass filter en sidechain de lowpass frequentie met het signaal van de kick zelf of maken een supersnelle envelop.
zodat de filter in het begin uit is, en aan het einde van de kick helemaal naar laag is geschoven

Na al dat gefilter blijft er niets zinvols meer over lijkt me. Je kan je tijd beter besteden aan het maken van je eigen kicks.

je filter alleen andere instrumenten weg lees ook mn eerste post.

ikzelf maak ook liever eigen kicks. kun je het zo maken als je zelf nodig voor de track hebt.
toch wilde ik weten hoe het zat en eerste manier werkt echt

je filtert nl per band uit dmv fades out voorbeeld

is hem helemaal

kick is wel licht van zichzelf btw
maar door dit te doen kun je wel goed namaken en luisteren hoe kicks nu echt klinken in bepaalde producties

Attachments

• Echo.wav
    40,3 KB · Bekeken: 154
Last edited by a moderator:
kick is wel licht van zichzelf btw
maar door dit te doen kun je wel goed namaken en luisteren hoe kicks nu echt klinken in bepaalde producties
dat eindresultaat is inderdaad erg goed, die ozone plugin lijkt me wel erg handig.

zelf doe ik het via ableton simpler, de tutorial hiervoor staat hieronder, ik doe het op dezelfde manier, de truuk is eigenlijk de filter envelope waardoor je de attack en decay houdt van de originele kick. Wordt goed uitgelegd in de video vind ik.

ik vind hde eerste manier wel het handigst trouwens zit je niet met envelops maar kuyn je gewoon uitfaden heb ik met die van echo ook gedaan. gewoon 4 x dezelfde kick onder elkaar zetten en allemaal een andere band dan vanaf het einde helemaal uit faden per band totdat al het onnodige eruit is. het werkt wat precieser als met een envelop op je eq

ik gebruik ook geen geripte kicks in nummers. maar heb er wel van geleerd om kicks te rippen. een goede basis is een goede kick in house, het is dus best handig om te weten hoe profs hun kicks afmixen

een goede kick kun je al na een kwartiertje hebben. gewoon een lage sinus pakken en van het begin heel hoog naar laag pitchen. in fl heb je dan nog de pogo knob in je sampler als je die iets na links draait heb je wel een kick.

met de romero kick plugin kan je elke kick maken ook toch :D
wel vette plug hoor :)

deze kende ik helemaal niet :D, net even een 25 minuten durende tutorial gekeken, dat is echt een enorm dikke plugin zeg, die ga ik dit weekend maar eens even aanschaffen.

Back