[zelfbouw] Monitor stands

propellerhead

Ingeburgerd
Wat voor materiaal kun je het best gebruiken voor monitorstands?
Op de grond een houten blok en daaronder spikes ofzo? En daarop een metalen buis? Of alleen maar hout gebruiken? Of juist niet?

Kan iemand me advies geven?

Ik zit er aan te denken om ook zelf stands te bouwen. Want die te koop zijn, die zijn niet de juiste hoogte voor mij. en die ene instelbare van Quiklok (BS300) ziet eruit alsof ie al door midden breekt als je er al naar kijkt.
Nu wilde ik er ook kleine wieltjes onder de pilaar zetten zodat ik 'm makkelijk kan verplaatsen. Zowel voor het positioneren als met poetsen van de kamer :) ... Maarja, heeft dit verder effect op het geluid/ resonantie ofzo? Want al die "prof." monitor-stands hebben spikes aan de onderkant. Die zullen er niet voor niets zitten natuurlijk...
Iemand ideeen hierover?

Ik heb ze ook zelf gemaakt
tweeters op oorhoogte! Koopt een plaat mdf bij de gamma! Laat de stukken op maat zagen en een zak zilverzand! En een blikje grondverf en de aflakkleur! voor 40 euro ben je klaar, en heb je je eigen steun!

Ik heb helaas geen spikes gebruikt! Ben wel beneiwued naar het effect ervan!!

volgens mij dienen die spikes vooral om niet of nauwelijks trillingen door te sturen naar de vloer, of in ieder geval het vlak waar je je speakers op zet.
een leuke tapijttegel doet ook wonderen.
hoe minder er meedreunt, des te beter.
je wilt uiteindelijk je speakers horen, en niet je tafelblad.
je hebt vaak meer 'last' van reflecties op harde oppervlakten dan een ander geluidskarakter door het niet gebruiken van spikes.
een laminaat vloer of tapijt heeft heel wat meer invloed dan wel/niet spikes

overigens kan je ze ook vrij simpel trillingsvrij ophangen aan het plafond.
leuke kettinkjes bij de bouwmarkt, soort spanrubber van de campingwinkel erbij, en klaar is kees

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Maar hebbie enig idee over die wieltjes? Wat daar de gevolgen van zijn?
Moet je erwel op letten dat er een rem op staat of
ze dansen door de kamer door de luchtverplaatsing :D

Origineel geplaatst door r.5
Moet je erwel op letten dat er een rem op staat of
ze dansen door de kamer door de luchtverplaatsing :D

weet niet of dit als grap bedoeld was, maar het is idd waar. Geen wieltjes monteren onder iets dat bas-geluid voortbrengt, want dan gaat de strakheid van je basgeluid eraan doordat de kast heen en weer kan bewegen onder de invloed van de luchtverplaatsing van de conus.

Origineel geplaatst door metatron
Ik ga ze ook binnenkort zelf maken. Gewoon helemaal van hout afvullen met zand voor de buurtjes en een likkie verf.

Zand is erg goed voor het voorkomen van resonanties. Ik heb zelf eens een luidsprekerkast op deze manier gebouwd, dubbelwandig met 20mm zand. Die krengen wogen 200 kilogram, maar het laag is heel strak.

Spikes ontkoppelen de luidsprekers van de ondergrond. Doordat het contactoppervlak heel gering is, is de druk gigantisch. De hoge druk zorgt ervoor dat de trillingen er niet door komen.

Luchtverplaatsing door luidsprekers is blindvermogen! Een luidspreker moet de lucht laten trillen, niet verplaatsen. Dat kunstje met een kaars uitblazen is dus een demonstratie van slecht rendement.

Origineel geplaatst door MisterG

Spikes ontkoppelen de luidsprekers van de ondergrond. Doordat het contactoppervlak heel gering is, is de druk gigantisch. De hoge druk zorgt ervoor dat de trillingen er niet door komen.

Dit ben ik niet met je eens. Zet maar eens je monitoren op spikes en dan op je tafelblad: geheid dat je tafelblad gaat trillen en een soort klankboard word.
Nee, spikes zijn er juist voor om je monitor op z'n plaats te houden, zodat hij niet gaat schuiven bij lage frequenties.
Voor ontkoppelen heb je schuim of iets dergelijks nodig. Dit zorgt ervoor dat de trilling van je monitor niet word doorgegeven aan de ondergrond b.v. je tafelblad. Probleem is echter dat als je je monitoren op schuim zet dat je geen strak laag meer hebt. Hiervoor heb je massa nodig en meestal zijn je monitoren niet zwaar genoeg, zeker kleine monitoren. De oplossing hiervoor is zware monitor stands b.v. mdf met zand gevuld. Hierop zet je je monitor en onder de monitor stand doe je (als je ze op je tafelblad zet) schuim, zodat de trillingen niet worden doorgegeven aan je tafelblad.
Als je je stands direct op de grond zet kun je ook schuim overwegen, zeker als je een houte vloer hebt. Als je een vloer hebt van beton is dit waarschijnlijk niet nodig.
De spikes zou je wel kunnen gebruiken tussen de monitor en de stands. Hierdoor worden de monitoren als het ware gekoppeld aan de stands en gedraagt het geheel zich als een groote massa.
De monitor kan zeg maar niet meer gaan bewegen zonder dat de stand meebeweegt.
In groote studios zie je vaak de luidsprekers in de muur zitten (soffit mounting). Wat je niet ziet is dat de luidsprekers vast zitten aan twee (of meer in geval van surround) blokken beton. Deze blokken rusten op schuim zodat ze ontkoppeld zijn van de muur. De blokken beton zorgen hier dus voor de massa en dus het strakke laag.

Als je je monitoren op je tafelblad wild zetten maar geen monitor stands wil kun je,om toch wat massa te krijgen,een stuk staal ter groote van je monitor laten zagen (2 of meer cm dik) bij een staalboer ofzo.

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Ik zit er aan te denken om ook zelf stands te bouwen. Want die te koop zijn, die zijn niet de juiste hoogte voor mij. en die ene instelbare van Quiklok (BS300) ziet eruit alsof ie al door midden breekt als je er al naar kijkt.
Nu wilde ik er ook kleine wieltjes onder de pilaar zetten zodat ik 'm makkelijk kan verplaatsen. Zowel voor het positioneren als met poetsen van de kamer :) ... Maarja, heeft dit verder effect op het geluid/ resonantie ofzo? Want al die "prof." monitor-stands hebben spikes aan de onderkant. Die zullen er niet voor niets zitten natuurlijk...
Iemand ideeen hierover?

Wat die Quikloks betreft: Je moet er niet alleen naar kijken (op een website?) maar ze eens echt vasthouden en er een monitor op zetten. Daar zijn ze namelijk voor bedoeld. Prima stands voor niet heel grote monitors. Ik heb er nu nog Mackies HR624 op staan en dat worden waarschijnlijk binnenkort HR824's. En dat is voor beide modellen geen enkel probleem.

Origineel geplaatst door radiance
Dit ben ik niet met je eens. Zet maar eens je monitoren op spikes en dan op je tafelblad: geheid dat je tafelblad gaat trillen en een soort klankboard word.
Nee, spikes ...
tralalalalal
.... bij een staalboer ofzo.

Een zeer nuttige post (ja, dat meen ik). Maar er rijst mij een vraag. Ik zal de situatie even uitleggen:
Ik ben dus van plan dus van die stands te maken van hout, MDF om precies te zijn. 2 pilaren van ieder een meter hoog (exacte afmeting moet ik nog berekeneni.v.m. hoogte, afstand tot oor, blabla). Doorsnee 20x20 met boven en onder een blad van 30x30cm gevuld met zand (10kg zand ofzo). Aan het onderblad wilde ik spikes doen waarmee ik ze op de vloer zet (zeil), evt. met bescherming zodat ze geen gaten in het zeil prikken.

Bovenop ook een vierkant blad van 30x30cm MDF (18mm dik) en daarop WILDE ik van die auralex mopads leggen en daarop m'n monitors, Mackie HR824.
Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat ik beter niet kan doen i.v.m. een zwakkere weergave van de lage tonen?
Ik heb ze nu ook schuim staan, die bij de verpakking zat en het laag is gewoon goed. En hij gaat echt laag en dan heb ik de bass-knop nog op z'n zachtst staan en de hele lage tonen voel ik drukken.

Maar heb ik die Auralex dingen niet perse nodig of moet ik ze absoluut niet gebruiken in dit geval??? Want ik wilde die Auralex-dingen meteen gebruiken om m'n monitors een beetje omlaag te richten zodat de tweeters recht op m'n oor staan gericht. Dan moet ik hier ook meteen wat op verzinnen... :erm:

Om te beginnen zou ik dikker mdf nemen 2,2cm of zelfs 2,8 cm, en er meer dan 10 kg zand in doen.
Die auralex mopads zijn gemaakt om je monitoren te ontkoppelen van de ondergrond. Dit ontkoppelen is alleen nodig als b.v. je tafelblad mee gaat trillen met je monitor. Aangezien je speakerstands aardig masief worden zullen die niet zo snel gaan trillen dus vergeet die mopads.
In mijn vorige verhaal zij ik dat je onder je stands ook schuim zou kunnen overwegen. Dit is praktisch gezien niet altijd mogelijk omdat de stands dan heen en weer gaan wiebelen, zeker als ze een voet hebben van maar 30 x 30 cm.
Als je ze echt stabiel wilt hebben dan zou je ze 50 x 50 cm moeten maken. Dan zou je er wel schuim onder kunnen doen.
Wat betreft die spikes onder je stands: ik zou gewoon wat uitproberen en luisteren of je verschil hoort.
Voor een strak laag zul je ook wat aan je acoustiek moeten doen maar dat is een ander verhaal.

Nog een goed voorbeeld van ontkoppeling zijn die oranje opblaas dingen die je onder je SL1200 doet. De SL1200 is dan de massa en het opblaasding zorgt voor de ontkoppeling.

Origineel geplaatst door radiance
Om te beginnen zou ik dikker mdf nemen 2,2cm of zelfs 2,8 cm, en er meer dan 10 kg zand in doen.

Want?

Ik zat/zit zelf te denken aan meer ja, 15 tot 20kg zand, want een speaker is al 15kg.
Maar als ik dus de spikes aan de bovenkant wil, dus rechtstreeks onder de speaker, moet ik ze dan met de punt omhoog??? En beschadig ik hier niet de speaker mee? :confused:

Maar waarom dikker MDF en meer zand?

Origineel geplaatst door MisterG
Luchtverplaatsing door luidsprekers is blindvermogen! Een luidspreker moet de lucht laten trillen, niet verplaatsen. Dat kunstje met een kaars uitblazen is dus een demonstratie van slecht rendement.

mag ik jou even een vraag stellen? wat is trillende lucht? dat is toch lucht die niet stabiel is en die dus BEWEEGT... jou conus kan wel degenlijk lucht verplaatsen. Sterker nog dat doet hij ook... Als 50 cent lekker uit je spieker pompt dan verplaatst de lucht wel degenlijk... wel eens voor een PA gestaan? Letterlijk wegblazen... Slecht rendement? Hmm weet niet zo zeer, denk eerder gewoon groter vermogen wat word omgezet in een andere energie vorm zijnde beweging...

Origineel geplaatst door Slipperman
mag ik jou even een vraag stellen? wat is trillende lucht? dat is toch lucht die niet stabiel is en die dus BEWEEGT... jou conus kan wel degenlijk lucht verplaatsen. Sterker nog dat doet hij ook... Als 50 cent lekker uit je spieker pompt dan verplaatst de lucht wel degenlijk... wel eens voor een PA gestaan? Letterlijk wegblazen... Slecht rendement? Hmm weet niet zo zeer, denk eerder gewoon groter vermogen wat word omgezet in een andere energie vorm zijnde beweging...

Het rendement van een direct stralende luidsrpeker is maar 1-3% (lijkt me vrij slecht). Neem bijvoorbeeld een 18" speaker van Beyma (18LX60), deze heeft een rendement van 2,5% (98dB bij 1W op 1m). Als je daar 500W in stopt komt er dus 12,5W uit aan acoustisch vermogen. Van de 500W wordt 487,5W omgezet in warmte en beweging van de lucht.
Als je voor een PA staat (vaak genoeg meegemaakt) voel je de schokgolf, de luchtdeeltjes worden niet in trilling gebracht maar de lucht voor de membraan krijgt een schop. Bij een goede hoornluidspreker (de meeste zijn beroerd) heb je dit effect (blindvermogen) niet omdat het rendement veel hoger is (tot 50%).

Een omnidirectionele geluidsbron met een vermogen van 1 acoustische Watt produceerd een geluidsdruk van 107,5 dB SPL op 1 meter afstand

Back