SH 101, de juiste adapter

YaboyB

Ingeburgerd
Beste SFers,

mijn 101 geeft een dikke hum. Heb ergens gelezen dat je dat zou kunnen verminderen met de juiste adapter. Ik heb nu een oude brakke universele 9v adapter die wel werkt maar ook een flinke brom geeft. Heeft er wellicht iemand ervaringen met verschillende adapters en de 101. Ben benieuwd welke adapter ik nodig heb om die hum te verminderen.

tnx

Net zo lang eentje proberen die niet bromt. Ik had er ook een die bromde, maar toen vond ik een originele Roland adapter in mijn enorme adapter verzameling (geen idee waarom ik er na 20 jaar zoveel over heb). Je kan ook een powersupply mod laten uitvoeren, maar die zal slechts een deel van het probleem oplossen. Daarnaast viel mij op dat het ook veel uitmaakte of ik een midi to CV aan de CV en gate had hangen. leek haast meer op een aardlus. Het is een vervelend probleem, maar fixable door een beetje te experimentern.

top die ga ik bestellen, hoe hard ie humt hangt inderdaad samen met wat je er allemaal in plugt

Ik had twee sh 101's even in huis. Mijn voeding werkte prima, maar op de tweede synth kreeg ik met bijgeleverde voeding brom op de headphone. Ik heb de voedingen gewisseld, en dan had ik op beiden geen brom.
Het is dus afh vd 101 en de voeding, leert dat me.
Ik denk dat ik de beste nooit brommer van ebay heb.

Hoe zit dat egenlijk met die 9v-12v zoals dat bij de voeding input staat. Als ik er 12v aanhang doet ie niets (behalve dat hij begint te stinken)

Uiteraard. Maar er staat op de 101: 9v-12v. dat betekent dat je er alles tussen 9v en 12v kan aanhangen? die van mij doet op 12v iig niets. (dat stinken was overigens een grap).

pff je moet eens een voeding meten, die spanning onbelast is vaak veel hoger dan aangegeven. Dus als je belast kan meten, kom je vast ergens tss de 9 en 12 volt uit.

Voedingen voor bijvoorbeeld een SH101 dienen volledig gestabiliseert te zijn. Dus alleen maar een gelijkrichter met een elco. Verder geen randaarde.
De capaciteit kan het beste 1 Amp zijn en de "+" zit aan de buitenkant van de plug.
Ik heb er zelf een geschakekelde voeding aan hangen van Velleman. Die werkt uitstekend in zowel de 9 als de 12 Volt stand. Geen brom en geen gekken bijgeluiden.

Voedingen die zogenaamd voor gitaareffecten gemaakt zullen het goed doen mits de capaciteit ten minste 500 mA is.

Back