Bass Station II vs Roland MC-202

j0ris

Ouwe rot
Het geluid van de Bass Station 2 schijnt erg dicht bij dat van de Roland SH101 en MC202 te liggen.

Ik ben bekend met de specs van al deze apparaten, maar heb ze nog niet zelf in handen gehad. Ga ik iets missen - wat betreft geluid - als ik een Bass Station II koop ipv bijv. een MC202?

Zijn er misschien vette slides of sequencer functies in de MC202 die je niet met een Bass Station kan doen?

Heb zelf de bassstation 1 en een superbassstation gehad en heb nog steeds een mc202 . Ze klinken toch heel anders dan roland spul. Andere fiter, andere envelopes. Sowieso heb je bij de bassstation een DAW nodig om te sequencen. Ik denk niet dat je ze 1 op 1 kunt vergelijken. Slides of sequencer functies kun je allemaal met je DAW, daar zal het niet aan liggen.

Heb geen bass station 2 maar voor wat ik heb gehoord ervan klinkt het niet direct als een 202 imo.
Het heeft wel een behoorlijk aantal dezelfde functies als de 101 en daarom worden ze wel eens in 1 adem genoemd.
Er is wel een video die de verschillen laat horen tussen BS2 en 101 en dan klinkt het behoorlijk gelijk, maar filters klinken toch wel erg anders en BS2 heeft een stuk meer extra's.
202 sequencer is uitgebreid maar niet zo gebruiksvriendelijke, een wat steilere leercurve.

Een sh 101 filter is veel geiler dan een bs2 filter, met de reso. Denk dat de 101 en 202 zelfde zijn?

Een 202 en een Basstation zijn erg anders....heb ooit een 101 een 202 en een BS gehad en het is niet te vergelijken....
Je zal er vast een aantal dezelkfde sounds mee kunnen maken, maar ik denk dat het grote verschil is de weg naar die sounds toe.

Op een 101/202 loop je op pad a en als je dat pad kent kan je er vast ook komen met een BS....als je verder niet teveel aan de knoppen gaat zitten.

Een keuze moment lijkt mij.

Als je echt op zoek bent naar een goedkope variant van sh101 mc202 kijk dan eens naar een Anushri.

Bedankt allemaal voor jullie tips!

Dat "geile" Roland filter is inderdaad waar ik benieuwd naar ben, ik wil nu eindelijk wel eens zelf met dat ding spelen. Het lijkt me ook een interessantere synth dan de 303.

Om de keuze nog lastiger te maken is er verder nog de Roland Aira Plug out 101, die kwa geluid heel dicht bij de SH-101 schijnt te liggen... zit alleen geen sequencer in, en ik weet dat dit bij de 303 nu juist heel belangrijk is. Ik heb bijv. een Syntecno Teebee, maar om die in midi te programmeren is een stuk minder leuk dan zelfs Rebirth met de ingebouwde sequencer. Ik weet niet of bij de 202 de sequencer ook zo'n belangrijk aspect is.

@GentleG: de Anushri lijkt me zeker ook een toffe synth, op Youtube videos klinkt die lekker bruut, maar hij is niet super goedkoop (ongeveer dezelfde prijs als een Bass Station 2), tenzij je de tijd en ervaring hebt om zelf te gaan solderen (ik niet helaas). Ik weet ook niet of dat Anushri filter echt de 101/202 sound heeft.

koop een 2e hands BS2 - hoeveel kan je er op verliezen bij inwisselen voor later iets anders? Weinig!
En probeer eens bij iemand een sh 101 / 202 uit - focus on the filter ;)
Sinds ik een moog heb en een 101 zet ik de bs2 niet meer aan, eigenlijk...

inderdaad gewoon tweedehands kopen en proberen, je maakt er weinig verlies op, welke je ook probeert:)

http://mutable-instruments.net/anushri/demos

Presies, 101, 202, bs, koop ze 2e hands, probeer ze uit, vergelijk ze naast elkaar en als het niet bevalt verkoop je ze weer. Zeker bij de roland spullen krijg je er hetzelfde voor terug.
Arturia mini of microbrute past wellicht ook in het teststraatje.
Overigens vind ik de 202 sequencer minder intuitief dan de 303. Wel uitgebreider maar leercurve is best stijl.

Ik heb de MC202 en de SuperBassStation naast elkaar gehad.
Ik vond dat ze behoorlijk overlap hadden hoor. Niet identiek, maar leek er wel op. Zeker als je jezelf beperkt houdt tot de zelfde features als de MC202/101. Die Blake Baxter detroit dingen kan je er zeker mee doen.

Ik heb de SH-101 plugout en de SH-2 plugout wel eens vergeleken met de BS2. Het grootste verschil zit hem in de filter. Die van de BS2 klinkt wat rauwer, tegen distorted aan, terwijl die van de SH 101 en 2 wat ronder klinken.

Desalniettemin zou ik momenteel denk ik liever mijn BS2 houden dan een SH 101. Hij is veel flexibeler, heeft fatsoenlijke midi, een geweldige sequencer/arp waar eindeloos realtime mee te varieren is, klinkt geweldig, etc.

Sinds ik een moog heb en een 101 zet ik de bs2 niet meer aan, eigenlijk...

Dit heb ik dus totaal niet. Naast de Sub37 krijgt mijn BSII absoluut nog voldoende aandacht omdat ze totaal anders klinken. :)

Een BSII is daarnaast natuurlijk aanzienlijk flexibeler dan een MC202 (of sh101). Een extra OSC en LFO, zowel OSC als LFO hebben meer waveforms, een subosc, noise generator (die heeft de SH101 dan weer wel), meer modulatie mogelijkheden, een multimode filter en een extra ADSR bijv. De MC202 heeft dan weer een veel uitgebreidere sequencer.

Ik vind de BSII voor wat betreft de mogelijkheden, sound en vooral de funfactor echt een koopje. Zeker als je de 2e hands prijzen ziet.
Zoek je echter die typische Roland filter sound weet ik niet of je een BSII tof gaat vinden. Je komt in de buurt maar het karakter is zeker anders.

Laatst gewijzigd:
Presies, 101, 202, bs, koop ze 2e hands, probeer ze uit, vergelijk ze naast elkaar en als het niet bevalt verkoop je ze weer. Zeker bij de roland spullen krijg je er hetzelfde voor terug.
Arturia mini of microbrute past wellicht ook in het teststraatje.
Overigens vind ik de 202 sequencer minder intuitief dan de 303. Wel uitgebreider maar leercurve is best stijl.

des seq ias key voor geile / byzondere sequencers ,
mc4 ; 2
2x sequencerout is egt vett
met meer cv gate gear erby idd nog steeds aftoe t boekie erby'=]

gloof dat de 3340 cem chip aan de basis ligt by shg101 /202
dus niet egt vergelijk met de va basstation
welke versie dan ook

Basstation is niet VA.

novation toch , das allemaal asm
analogue sound modeling
netr as de supernovas , isde basstationineens egt dedicated elctronix
:engel:

De Bass Station 2 is DCO, net als de BS1 (1993) overigens. Komt geen ASM aan te pas, dat is pas vanaf de SuperNova (1998). :)
De BS2 is juist weer een analoge synth na jaren VA. De LFO's en Envelopes zijn overigens wel digitaal.

Heb zelf de bassstation 1 en een superbassstation gehad en heb nog steeds een mc202 . Ze klinken toch heel anders dan roland spul. Andere fiter, andere envelopes. Sowieso heb je bij de bassstation een DAW nodig om te sequencen. Ik denk niet dat je ze 1 op 1 kunt vergelijken. Slides of sequencer functies kun je allemaal met je DAW, daar zal het niet aan liggen.

http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/aug97/novationsuper.html

welke praten we eiglijk over bas station 1 / model 2

neem aan dat 2 de super bas station 1 is?
https://www.youtube.com/watch?v=6T5HQk-lBw8

dis al asm VA ,...; d8ik ???
https://www.youtube.com/watch?v=rrn1T9tpljo

Back