Componenten sorteer kastjes (ladekastjes)

SynnyS

Groot lid
Bij de aldi verkopen ze 1x per jaar van die mooie kastjes, met 32 kleine lades, waar per lade twee tussenschotjes in passen. IDEALE kastjes om weerstanden, caps, pots, knopjes etc in te bewaren. Ik heb inmiddels 6 van die kastjes, maar die zitten vol en de aldi verkoopt ze nu niet meer (komt misschien nog wel weer terug)

Aldi wil op geen enkele manier hints geven waar ze die kastjes inkopen :stupid

En het is ook een lastige zoekterm op google als je niet precies weet hoe die dingen heten. Al helemaal als je het ook in het duits of engels gaat proberen :?

Maar ik heb ze gevonden, en ze zijn vet goedkoop! :D Ze hebben heel veel verschillende modellen, maar onderstaande vond ik prijstechnisch het meest interessant.

http://v-shop-online.com/allit-varioplus-ladenkasten/varioplus-basic-54-kleinteilemagazin.html

458120_50.jpg

Verzend naar NL gaat via DHL en kost 6,95

Heb er gelijk maar weer even een paar bij gekocht :doei:

Da's een koopje.

Over opbergsystemen gesproken.
Voor kleine componenten hier een foto van een van mijn 'flatgebouwen' van luciferdoosjes.
Die maak je als volgt:

Men kopen een hele zooi pakken met lucifer doosjes.
Alle lucifers eruit.
Met papierlijn lijmt men er 8 op elkaar. Zorgen dat het een mooi rechte toren wordt met behulp van twee.
boeken.
De volgende gelijmde toren er aan de zijkant van de eerste er tegen aan plakken (niet wachten tot dat de lijm droog is. Zo doorgaan tot er 8 toren tegen elkaar aan gelijmd zijn en dan met linnentape het geheel verstevigen.

Belangrijk is niet teveel druk erop te zetten opdat de doosjes makkelijk uitschuifbaar blijven.
Dat uitschuiven van een bepaald doosje geschiedt via de achterkant. Het gevoel om precies het juiste doosje blind met de wijsvinger naar voren te schuiven via de achterkant is makkelijker dan het lijkt.

Zo heb ik een zevental van deze 'flats' door de jaren heen gemaakt. De eerste zo'n 35 jaar terug en de laatste een jaar of drie. Degene op de foto is ongeveer 30 jaar oud.

Veel plezier met het maken er van ;)

Attachments

• opbergsysteem lucifer.jpg
    opbergsysteem lucifer.jpg
    36,6 KB · Bekeken: 105
Goedkoper en mooier! :okdan:

(maar je was me net voor, want ik wou dit systeem beschrijven in het laatste deel van de soldeercursus) =(

@marcmarc.......tof man....scheelt weer een bats plastic op de hoop/

Ik heb zelf ook heel veel van deze laadjes. en dat is wel handig voor de grote componenten. Tegenwoordig heb ik een ander systeem namelijk gewone kleine envelopjes in een paar opbergdozen.

Er staat netjes op wat er in zit. en de componenten heb ik op soort bij elkaar.

Hebben ze ook wel bij de Gamma

Gebruik deze kasten van allit al lang.

De oudere types zijn wat beter, maar goed, ze waren ook wat duurder.

Een aanrader voor wie wat euros over heeft voor orde :P

attachment.php

Attachments

• allit vic.jpg
    allit vic.jpg
    62,9 KB · Bekeken: 96
Ik ben zelf erg tevreden met de pillendoosjes van de Xenos, ideaal voor kleinere componenten. Ze kosten bijna niks en er zitten 28 vakjes in.
Ik heb er drie op elkaar geplakt met dubbelzijdige tape, genoeg voor de E12 reeks. Weerstanden moet je wel even rondbuigen voordat ze erin
passen maar dat gaat redelijk snel. Ik heb er 1 voor weerstanden, 1 voor condensatoren, spoeltjes en afwijkende weerstanden, en 1 voor
transistoren, (zener)dioden en andere dingetjes. Het neemt amper ruimte in, tijdens het solderen zet ik ze op tafel, daarna gaan ze weer de kast in.
Ideaal voor de klein behuisden onder ons!

Grotefoto-SL43DWVB.jpg

Grotefoto-LFB6HM34.jpg

hebben jullie nog tips? Ik zoek een doosje met kleine vakjes voor mijn telegeleid RC wagentje zodat ik op locatie herstelling kan doen. Die pillen doosjes zijn wel erg klein :)

Ik ben zelf erg tevreden met de pillendoosjes van de Xenos, ideaal voor kleinere componenten

Mooi georganiseerd.
De weerstanden zou je ongebogen kunnen opbergen door een tussenwandje weg te snijden. Wel heb je dan 2 dekseltjes per vakje.
edit: Nee, kan niet, dan willen de dekseltjes ook niet meer dicht. :erm:

Hmm, ik ga zo meteen even naar de Xenos... :okdan:

Laatst gewijzigd:
De hele Xenos uitgekamd, alleen zoiets gevonden voor 79 cent. Wel erg klein (15x3x1cm)...
Big Bazar had ze ook niet, wellicht Action of anders Etos, Kruidvat...

reis-pillendoos-7dagen-318459.jpg

Da's balen! Ik heb ze 2 a 3 jaar geleden gekocht (bij de Munt), later waren ze op, en nog later zag ik ze weer liggen. Die enkele hadden ze toen ook al, ander merk, zelfde formaat. Maar die zijn veel minder handig.

Deze afzetter vraagt 5 euro per stuk! En hij heeft er maar 2. Bij de Xenos waren minder dan 3 euro, misschien nog wel minder dan 2 euro.
http://www.marktplaats.nl/a/diverse...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Ik las ergens dat ze bij de Wibra ook dergelijke dingen hadden. Of evt apothekers maar daar zijn ze waarschijnlijk duurder. Je hebt ze blijkbaar in alle soorten en maten. Die van mij zijn handig omdat er ook nog een doos omheen zit. Zo kan je ze aan elkaar plakken.

Da's een koopje.

Over opbergsystemen gesproken.
Voor kleine componenten hier een foto van een van mijn 'flatgebouwen' van luciferdoosjes.
Die maak je als volgt:

Men kopen een hele zooi pakken met lucifer doosjes.
Alle lucifers eruit.
Met papierlijn lijmt men er 8 op elkaar. Zorgen dat het een mooi rechte toren wordt met behulp van twee.
boeken.
De volgende gelijmde toren er aan de zijkant van de eerste er tegen aan plakken (niet wachten tot dat de lijm droog is. Zo doorgaan tot er 8 toren tegen elkaar aan gelijmd zijn en dan met linnentape het geheel verstevigen.

Belangrijk is niet teveel druk erop te zetten opdat de doosjes makkelijk uitschuifbaar blijven.
Dat uitschuiven van een bepaald doosje geschiedt via de achterkant. Het gevoel om precies het juiste doosje blind met de wijsvinger naar voren te schuiven via de achterkant is makkelijker dan het lijkt.

Zo heb ik een zevental van deze 'flats' door de jaren heen gemaakt. De eerste zo'n 35 jaar terug en de laatste een jaar of drie. Degene op de foto is ongeveer 30 jaar oud.

Veel plezier met het maken er van ;)

je zou ook dat maatje groter luciferdoosjes kunnen gebruiken hiervoor.
en mooi verwerken in een houten-frame. ook leuk!

"je zou ook dat maatje groter luciferdoosjes kunnen gebruiken hiervoor..."

Ja, de laatste die ik maakte waren de grotere luciferdoosjes. De kleine waren niet meer te krijgen.
Daar zitten de styraflex en andere kleine speciale condensators in.
Om er een houten kast omheen te bouwen vind ik iets te ver gaan.
Een aantal van die 'flats' met allerlei gesorteerde onderdelen is erg praktisch op de experimenteertafel. De pak- opslag- en verplaats-maat is erg handig.

Grappig, ik vond van de week zo'n kastje bij de lokale doe-het-zelf. Hij had er helaas maar éen en ik begin nu al de weg kwijt te raken in de la met IC's. Het is allemaal nog niet zo ideaal hier, ik zit hier te werken op mijn eettafel. In mijn volgende huis ga ik zeker wat dedicated ruimte inrichten voor knutselwerk. Nog even drie maanden afzien.

Online gezocht naar die Xenos doosjes en alleen deze gevonden à €2.93, helaas maar 21 ipv. 28 vakjes. :frons:

SKU062161-mmm.JPG

Back