Korg Monotron Delay mods

r.5

Vers lid geweest
Ik zoek al een tijdje een manier om mijn Korg Monotorn Delay te modden/circuitbenden (PSU, meer en stevigere knoppen...) zodat hij makkelijker inzetbaar is...

En nu kwam ik onlangs deze Jahtari edition tegen...

Monotron_1.jpg

Maar 400 euro vind ik helaas wel wat aan de prijzige kant voor een delay van uiteindelijk 40 euro...

Is dat makkelijk (en goedkoper) zelf te doen? Enige hint/tips hoe ik hieraan begin?

Hier in volle aktie...

Alvast enkele mods, waaronder eentje om resonance aan de LPF toe te voegen...

ik had er een gekregen voor mijn verjaardag. ik vind 'm heerlijk, het is enkel zo'n rommel… De minijacks geven slecht contact, ben batt klepje kwijt… Ik zou 'm liever in grotere behuizing hebben, met een degelijker toetsenbord(je) - desnoods tac switches, volwaardige jacks en wat grotere knoppies. En wat extra's, waarom niet, ...

Ik heb toevallig net een re-casing gedaan voor zo'n ding met mods. Zeker de moeite waard! http://imgur.com/lEoyDR4

:halleluja Dat is exact wat ik met mijn KMD wil doen en waarom ik deze thread gestart ben...

Heb je enige tips? Misschien nog wat extra foto's van de binnenkant/mods?

Ziet er echt goed uit met lekker stevige knopen... :okdan:

De mods die hier worden genoemd zijn te gek: http://picsynth.000space.com/monotron/index.html
Verder heb ik niet echt tips, maar misschien heb je hier iets aan:
De pots zijn lastig los te solderen, de meesten zijn niet heel gebleven. Hetzelfde geld voor de standby/lfo switch. Dat is op zich niet erg want die heb ik allemaal vervangen met 10k lineaire Alpha pots.

Aan de onderkant van de printplaat zitten in het principe alle soldeerpunten die je nodig hebt behalve de resonance mod en de jacks. De resonance is lastig omdat het aan een SMD weerstand moet worden gesoldeerd. Dat soldeerpuntje heb ik op zich vrij voorzichtig gedaan, en heb de draad vast gelijmd op de printplaat zodat er geen trek-krachten op het soldeerpunt komen.

De jacks zijn ook niet zo simpel om te vervangen omdat dit (dubbele?) stereo jacks zijn en ik gewoon simpele mono gitaarjacks heb gebruikt. De jack werkt ook als switch dus je moet 2 punten met elkaar verbinden zodat hij 'altijd aan' is. Dat zijn de 2 punten die het dichtste bij de rand van de pcb zitten geloof ik. Dan kun je 1 van de andere verbindingen gebruiken voor mono of stereo aansluitingen.

Ik heb ook een 9v aansluiting er aan gemaakt. Daarvoor heb ik een 7805 transistor gebruikt. Deze moet je niet aansluiten op de batterij-pinnen maar gewoon op een vcc-pad aan de onderkant. Er zit een voltage-verhoger op de pcb die het voltage van de batterijen verhoogt.

Hmm, verder valt het reuze mee allemaal. Ik heb er geen externe CV input aan gemaakt maar dat wil ik eigenlijk nog wel gaan doen. Zo'n 1 octaaf keyboardje zou ook gaaf zijn!

Thanks, als ik eraan begin zal ik je zeker pb'en :)

Die re-casing heeft muzzy dus voor mij gedaan. Leuk om 'm hier tegen te komen.

Wat kost t om van mijn kreng er eentje te laten bouwen all in? :-D

KLinkt best dik dit. Maar idd 400 is wel een hoop. Ken ie beter de knoppen/potmeters en plate als kit verkopen.

:okdan:

Had ik hem al vorige week al over gemailed maar tot nu toe nog geen antwoord gekregen... Jahmai!

Met die 400€ aan knoppen ligt die de komende weken zeker te :peukie:

Had ik hem al vorige week al over gemailed maar tot nu toe nog geen antwoord gekregen... Jahmai!

Met die 400€ aan knoppen ligt die de komende weken zeker te :peukie:

Zit er dik in ja. Dikke joints roken en alleen op paypal betalingen reageren natuurlijk :D

Wel zonde want het klinkt te gek. En dat met een machientje van $40. Vraag $60 aan knoppen, potmeters en een frontplate met een sticker en borvel en klaar is klara

Moet je toch wel $30 winst op kunnen maken en je verkoopt er geheid een hoop meer.

Maar jah moet ook gevoed worden natuurlijk :D

kan iemand zo'n vet ding maken zoals ik zie op die website, voor me, maar dan voor minder dan 400 :)
Desnoods stop ik 'm zelf in elkaar… Mijn korg is een beetje stuk, doet wat vervelend, ik verdenk de connectortjes.

Count me in... Had eerlijk gezegd liever een MoogerFooger-achtig kastje in strak zwart metaal, dikke knoppen en houten zijkantjes... :okdan:

Misschien zijn er meer gegadigden en zou een groepsprojectje iets zijn?
Ik kan me indenken als er een dergelijk frontje meerdere keren (proffesioneel) gemaakt word de prijs erg kan drukken. :P

te gek man in eurorack format of gewoon een standalone box. jacks / goede minijacks, grote knoppen ... dub dub dub dubbbbbb ... misschien een tip voor korg om die dingen in fatsoenlijk eurorack formaat te maken, weet zeker dat die als broodjes zullen gaan. denk niet dat het heel lang gaat duren voordat korg ook gaat komen met modules.

Misschien zijn er meer gegadigden en zou een groepsprojectje iets zijn?
Ik kan me indenken als er een dergelijk frontje meerdere keren (proffesioneel) gemaakt word de prijs erg kan drukken. :P

Ik ben ook enthousiast. Zoek al tijden zo een mooi stand alone kastje!
Kan ook dingen zelf klussen dus een soort DIY how-to zou erg mooi zijn.

Hier nog een linkje naar een DIY beschrijving. Het is meer een aanzetje tot..
https://amazingdiy.wordpress.com/2012/03/18/monotron-delay/

Back