Tinnitus- Oplossing in zicht voor oorsuizen

Geen instrument, maar omdat ik het een paar keer voorbij heb zien komen en mensen die stoppen met muziek maken etc. Toch maar even onder belangwekkend nieuws geplaatst.

Er lijkt eindelijk een oplossing in de maak voor chronische tinnitus. Een Amerikaans bedrijf heeft een apparaat ontwikkeld dat het oorsuizen moet verhelpen. De eerste tests zijn alvast beloftevol: meer dan de helft van de proefpersonen werd van ‘de piep’ afgeholpen.

Tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd, is een aandoening waarbij je sis-, fluit- of pieptonen te horen krijgt in één of beide oren. De kwaal wordt voornamelijk veroorzaakt door langdurige blootstelling aan lawaai. Volgens de officiële cijfers zou on*geveer tien procent van de Belgen al eens last hebben van tinnitus.

Tot voor kort werd chronische tinnitus als ongeneeslijk beschouwd, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Het Amerikaanse bedrijf MicroTransponder heeft een apparaat ontwikkeld, The Serenity System, dat het oorsuizen moet verhelpen. Het gaat om een zender, zo groot als een luciferdoosje, dat gekoppeld is aan een hoofdtelefoon. Het toestelletje stuurt voortdurend stimuli, korte piepjes, naar de nervus vagus, een van de twaalf zenuwen die direct uit de hersenen ontspringen. Door die tooncyclussen worden de hersenen als het ware geherprogrammeerd en aangeleerd om de oorsuizingen te negeren.

De zendertjes zijn nog niet op de markt verkrijgbaar, maar eerste tests zijn veelbelovend. Ongeveer de helft van de proefpersonen was volledig verlost van ‘de tuut’. Nu treedt een volgende testfase in werking. Als alles goed gaat, komen de apparaatjes in 2015 op de markt.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140731_01199936?hc_location=ufi

Last edited by a moderator:
Ah, die plotselinge piepe die langzaam weg ebt. Ik dacht dat dat een frequentie is die je daarna nooit meer hoort.

Dan was ik nu zo ongeveer stokdoof... :D Gelukkig is dat niet het geval, m'n gehoor is verder in orde. Behalve dat het met klimmende leeftijd qua frequentiebereik achteruit gaat, maar dat is normaal. :beard: Heb het nooit gemeten, maar ik denk dat het ook ca. 10kHz is, net als bij @marcmarc . In elk geval onder het plafond wat ik nog kan horen, dat zit nog wat kHz daarboven.

Het gehoor zelf, en de hersenen die de prikkels omzetten in de eigenlijke waarneming van het geluid, het is een heel complex systeem. Ik denk dat er best een grote spreiding is aan het soort tinnitus dat kan optreden, met verschillende oorzaken. Soms iets omdat er iets mis is met de oren, soms omdat de hersenen niet helemaal werken zoals het hoort, en misschien best vaak een samenspel tussen die twee. Als de oren het niet goed doen, de hersenen krijgen daardoor andere prikkels dan normaal het geval is. Dat stress negatief is voor sommige soorten tinnitus, heel aannemelijk.

Dan was ik nu zo ongeveer stokdoof... :D Gelukkig is dat niet het geval, m'n gehoor is verder in orde. Behalve dat het met klimmende leeftijd qua frequentiebereik achteruit gaat, maar dat is normaal. :beard: Heb het nooit gemeten, maar ik denk dat het ook ca. 10kHz is, net als bij @marcmarc . In elk geval onder het plafond wat ik nog kan horen, dat zit nog wat kHz daarboven.

Het gehoor zelf, en de hersenen die de prikkels omzetten in de eigenlijke waarneming van het geluid, het is een heel complex systeem. Ik denk dat er best een grote spreiding is aan het soort tinnitus dat kan optreden, met verschillende oorzaken. Soms iets omdat er iets mis is met de oren, soms omdat de hersenen niet helemaal werken zoals het hoort, en misschien best vaak een samenspel tussen die twee. Als de oren het niet goed doen, de hersenen krijgen daardoor andere prikkels dan normaal het geval is. Dat stress negatief is voor sommige soorten tinnitus, heel aannemelijk.

Goed gezegd en eigenlijk ook wel bizar dat we anno 2021 nog zo weinig hierover weten. Stress is ook zeker een factor net zoals alcohol en nicotine. Eigenlijk zou je als een monnik moeten leven als je er last van hebt maarja.. da's niet echt realistisch :D

In de laatste Sound On Sound Magazine (Augustus 2021) staat er een uitgebreid artikkel wat betreft gehoorschade en bescherming.

Hoe meer stress ik heb, des te meer last ik heb van tinnitus. Ondanks dat het dus verhevigd wordt door de psyche, is er wel degelijk een fysieke oplossing dmv een gehoorapparaat.

Wat je zegt klinkt niet onlogisch vind ik, stress heeft zo z'n uitwerking op een niveau wat je meteen merkt doordat je sneller geprikkeld bent en minder kan hebben maar op een onbewust niveau kan het best zo zijn dat een bepaalde onrust ook doorwerkt op je zintuigen en dus op je gehoor.
Het is bekend dat mensen ook minder gaan zien bij bepaalde psychische problemen, althans dat het brein slechter informatie gaat verwerken en dat is waarmee je uiteindelijk hoort en ziet.

En de piep produceer je uiteindelijk zelf dus als je de bron kan vinden in je brein waar het geproduceerd wordt dan zou je het misschien kunnen oplossen of je kan onder hypnose in je onderbewustzijn een soort van tegenfrequentie te produceren waardoor er stilte ontstaat?
Misschien dat voor een aantal mensen meditatie, mindfullness, yoga of hypnose een oplossing kan zijn.

Ik zag een tijd geleden ook iets veelbelovends over laserbehandeling voor tinnitus: Effects of Red and Infrared Laser Therapy in Patients with Tinnitus: A Double-Blind, Clinical, Randomized Controlled Study Combining Light with Ultrasound, Drugs and Vacuum Therapy

Heb er zelf ook last van sinds een klein jaar, behoorlijk irritant maar het is heel wisselend. Hangt erg af van stemming/fitheid. Naarmate ik vermoeider ben heb ik er vaak meer last van. Maar ook weer niet altijd. Lastig een peil op te trekken, maar het is soms wel hinderlijk. Hopelijk komen er uit al die veelbelovende onderzoeken en experimenten ook wat concrete behandelplannen want meestal blijft het daarna toch stil (haha).

De apparaatjes uit de openingspost die in 2015 op de markt zouden komen waren dan toch niet zo goed als gehoopt neem ik aan?

Laatst gewijzigd:
Een half jaar terug heb ik het volgende boek gekregen van mijn vrouw:
Oorzaken
Het bevat informatie over oorsuizen op grond van de huidige wetenschappen en oefeningen om hier mee om te gaan.
Uitgangspunt is dat de oorsuizen nog niet te verhelpen zijn maar dat je wel kunt veranderen hoe je met deze klachten omgaat (acceptatie etc).

Ik heb best lang last gehad van oorsuizen. Dat is begonnen na een gezichts verlamming.
Na een 6tal jaar stoort het me niet meer.
Het is bijna weg. Meestal alleen na langere tijd harde muziek of volle oren door allergie.

Er schijnt een oplossing in de maak te zijn, je kan het artikel alleen lezen met een abbo.

Ik kan het artikel niet lezen, maar ik vraag me dan af of dat dan ook helpt bij aangeboren tinnitus of alleen bij 'verworven' oorsuizen.

Is er een verschil?

Mijn kennis van neurologie schiet tekort om daar een antwoord op te kunnen geven, maar in een ver verleden las ik dat de behandelbaarheid wel per geval en oorzaak kan verschillen.
De details kan ik mij helaas niet meer herinneren.

Bij mij hetzelfde. Als ik m’n allergie z’n gang laat gaan, loop ik 24/7 met een piep rond. Ook het langdurig dragen van oorstoppen ‘s nachts veroorzaakt gepiep. Wat bij mij dan helpt, is een koffielepel olijfolie in m’n oor

Er schijnt een oplossing in de maak te zijn, je kan het artikel alleen lezen met een abbo.

Ik heb altijd wat moeite met dit soort artikelen. 'Schijnt in de maak te zijn' en 'veelbelovend'. Het zou geweldig zijn, maar misschien is het ook een dode mus. Dat zie je ook vaak bij kankeronderzoek. Een hoop bombarie om extra geld op te halen en daarna blijft het stil. Ik hoop echt dat er een oplossing komt!

maar misschien is het ook een dode mus. Dat zie je ook vaak bij kankeronderzoek. Een hoop bombarie om extra geld op te halen en daarna blijft het stil. Ik hoop echt dat er een oplossing komt!

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens.
Er wordt heel veel onderzoek gedaan en veel resultaten geboekt, maar de koppen in de media missen de nuance van het echte onderzoek.
Erger nog, het wekt vaak de suggestie dat de oplossing morgen beschikbaar is.

Over tinnitus hoor ik nu ook al jaren de oplossing nabij is, dus ik ben niet afwijzend doch op mijn hoede.

Bij 'wondermiddelen' kun je sowieso gelijk je vraagtekens zetten.

Van wat ik begrijp is Tininitus iets wat veroorzaakt wordt door overactieve hersencellen waardoor je gepiep, geruis oid blijft horen.
Ik vraag me af of je dmv techniek niet frequenties kan sturen naar dat deel van de hersenen die overaktief is.
Als je net als bij geluid een frequentie gebruikt waardoor er weer balans ontstaat dan zou het misschien wel weer stil kunnen worden?

Een andere manier zou misschien kunnen zijn dat je door concentratie/meditatie op dat gepiep/gesuis in gaat tot je bij de bron bent en dan instrukties gaaft dat dat deel van je hersenen weer stil mag worden.
Voor sommigen klinkt dat misschien als hocus pocus maar je kan bijv door zelfhypnose instrukties aan je onderbewustzijn geven zodat je bijv van sommige gewoontes zoals roken afkomt of vliegangst en zo zou je misschien ook tinnitus kunnen bestrijden, ipv proberen het te ontwijken er juist met open mind ingaan tot je bij de bron komt en dan kijken wat je kan veranderen.

Back