Oorsuizen, een mogelijke oplossing? (Piep in oor)

Iedereen die beweert een permanente oplossing te hebben voor tinnitus, liegt. Er wordt op dit moment echter wel erg veel onderzoek gedaan naar het symptoom en er zijn gelukkig een aantal kandidaten als geneesmiddel. Acupunctuur is daar, helaas, geen van. Acupunctuur is een alternatieve geneeswijze, wat betekend dat het niet wetenschappelijk bewezen is. Als een geneesmiddel blijkt te werken, is het namelijk niet meer alternatief! Eddy Reggy heeft gelijk: acupunctuur lijkt te werken dankzij het placebo effect. Dit is dan ook dé kracht achter alle alternatieve geneeswijzen. Access1 raad een magnetiseur aan, waarvan de werking of effectiviteit eveneens niet wetenschappelijk bewezen is. Dus: zonde van je geld! Als je geld aan een geneesmiddel wilt uitgeven voor tinnitus, doneer dan aan de Tinnitus Research Initiative. Dat zijn de lui die ervoor gaan zorgen dat wij, de patienten, over een tal jaren van onze klachten af kunnen geraken.

Ik heb zelf ook last van tinnitus, sinds ongeveer een maand. Mijn geluid is zeer hoog (rond de 17 kHz), maar niet erg luid. Vooral in stille situaties kan het zeer storend worden, vooral het idee dat het gewoon niet weg kan gaan.

Als ik geweten had dat tinnitus veroorzaakt kan worden door te hard muziek luisteren, had ik wel beter opgepast met de volumeknop.. Misschien ga ik wel voorlichting geven op een middelbare school ofzo, het is namelijk erg triest om te zien dat de hoeveelheid tinnitus gevallen onder jongeren sterk steigt door te harde muziek.

... Misschien ga ik wel voorlichting geven op een middelbare school ofzo, het is namelijk erg triest om te zien dat de hoeveelheid tinnitus gevallen onder jongeren sterk steigt door te harde muziek.
Dan doe ik met je mee!
Net een gesprek gehad met een aantal VWO leerlingen die na een SCHOOLFEESTJE met suizende oren thuis kwamen. Ik zou eisen dat die leraren ontslagen worden! School behoort veilig te zijn...

Wout

hoe zit het trouwens met de Belgische en Nederlandse wetgeving ?
Indien nog niet opgenomen, dan wordt het dringend tijd !

Jongeren sensibiliseren is één zaak, maar de organisatie is altijd de hoofdverantwoordelijke !
Ik heb het dan over feestjes, kroegen, concerten, enz. en uiteraard niet over thuisgebruik/iPod.

Ik heb zelf ook last van tinnitus, sinds ongeveer een maand. Mijn geluid is zeer hoog (rond de 17 kHz), maar niet erg luid. Vooral in stille situaties kan het zeer storend worden, vooral het idee dat het gewoon niet weg kan gaan.
Idem, heel hoge frequentie maar nog net genoeg hoorbaar om storend te zijn in stille situaties. Vooral bij opstaan en gaan slapen.
Ergens heb ik het gevoel dat ik het altijd al heb gehad (doch minder sterk), maar zonder teletijdmachine zal ik het nooit kunnen verifiëren.

Het "idee" is ook vaak erger dan de ruis/piep an sich.
En dan zijn er de talloze momenten waarop je even een stille omgeving opzoekt om te checken of het er nog is, ook omdat je denkt "misschien beeld ik het me maar in".

Laatst gewijzigd:
Okay, ik word volgend jaar 60...
Maar op een stille avond in de Ardenne zegt m'n vrouw wel eens: "Mooi hè, die krekels?" En ik hoor niets!
Dat is frustrerend!
Maar ik hoor de magnetron piepjes ook niet, dus mag zij opstaan van tafel :D

Wout

Ik geloof dat er uit onderzoek is gebleken dat zeepaardjes het vermogen hebben om hun gehoor (trilhaartjes) te regenereren. Ooit zal er wel iets op gevonden worden maargoed, dat zal ook nog wel even duren uiteindelijk. Mijn piep zit op 8khz en op 15khz maar heb er gelukkig niet altijd last van maar heb wel mijn levensstijl moeten aanpassen. Het heeft een beetje ups en downs, heb het wel geaccepteerd maar leuk is het niet.

pfff, vandaag was/is het piepen echt weer sterk aanwezig. Om er kotsmisselijk van te worden. (letterlijk, deze ochtend had ik braakneigingen)
Het overstemde mijn hele dag. Heb de hele dag in bed gelegen omdat niets me nog kon afleiden.

Heb de voorbije weken nochtans veel moeite gedaan om mijn oren te sparen. Ben zelfs niet uit geweest op oudjaar. (gewoon gaan eten bij vrienden en om 3u bedje in)

Morgen afspraak bij de KNO, al heb ik daar toch niet veel hoop in.
Ik mag niet te hard in doemscenario's denken, maar je kan haast niet anders als je de threads hier op SF of talloze andere fora leest.

Wat me het meeste kwelt is het idee dat het allemaal begonnen is na dat éne café/kroeg-bezoek. Zo'n marginale tent waar ik anders nauwelijks kom.
Omdat de muziek er slecht is !

En dan begin ik te denken "was ik maar na 10min gewoon weer buitengegaan". Maar ik was er natuurlijk wel met vrienden die ik al eventjes niet meer had gezien, en die er geen last van bleken te hebben.
Of "had ik maar eerder oordopjes gekocht. Ik kende immers het risico". Niet uit eigen ervaring, maar gelezen.
Of "was ik die avond maar thuisgebleven. Ik had er toch niet zoveel zin in".

Terwijl al die gedachten gewoon geen zin hebben. In die kroeg is er maar één verantwoordelijke, de uitbater, en die hoort wat mij betreft gestraft te worden.
Wat voor zin heeft het om de jeugd te sensibiliseren tegen gehoorschade terwijl de verantwoordelijken er gewoon straffeloos mee weg komen ?! (ik zou zeggen "typisch Belgisch", maar dit probleem stelt zich geloof ik ook in Nederland)

Eén sprankel hoop is het feit dat ik de laatste tijd (zeg gerust maanden) enooorm veel last heb van stress. Dat kan dus ook nog de hoofdoorzaak zijn van mijn tinnitus.
Maar dan is nog de vraag of ik dan beter af ben. Stress los je ook niet zomaar op, zeker niet als het al zolang vervat zit in je persoonlijkheid.
Muziek was één van de enige dingen die me nog kon ontspannen. En straks ben ik ook dát nog kwijt...

1 tip :

als je iets lichamelijks zoals dit hebt, ga liever niet op allerlei fora kijken want daar wordt echt meteen paniek gezaaid!
Ga liever even naar je huisarts, leg alles uit en hij zal je waarschijnlijk iets kalmerends geven zodat je niet steeds in de stress schiet en alles weer tot rust komt....

trouwens keybern : als de piep NIET continu even luid is, is het bijna zeker geen gehoorbeschadiging maar iets tijdelijks wat met veel rust en niet stressen vanzelf minder wordt.

...
Morgen afspraak bij de KNO, al heb ik daar toch niet veel hoop in.
Ik mag niet te hard in doemscenario's denken, maar je kan haast niet anders als je de threads hier op SF of talloze andere fora leest.
...

De meeste 'gewone' KNO artsen (althans in NL) hebben weinig tot geen kennis van zaken mbt acute tinnitus.
Probeer met enige spoed een afspraak met Dr P Govaerts in Antwerpen te maken.
http://www.eargroup.net/index.php?ac...waaitrauma.htm

Mocht je daar ook niet verder komen, overweeg dan een behandeling in Duitsland:
http://hbo-freiburg.de/hearingdisorders/tinnitus

Eerst en vooral, bedankt voor de tips en de steun :)

KNO heeft een dip vastgesteld rond 6 kHz wat blijkt overeen te komen met de piep die ik hoor. Ik krijg meteen een cortisone-kuur (via infuus) gedurende 3 opeenvolgende dagen.

Heb eventjes het artikel van Ménière gelezen en op vlak van persoonlijkheid herken ik er ontzettend veel in (uiterst perfectionistisch, neurotisch zelfs, angstig, zeer veel stress), maar andere dingen dan ook weer totaal niet. (geen last van evenwicht, vooralsnog niet gebraakt, geen korte "aanvallen" maar wel aanhoudend last, zij het wel de laatste 3 dagen intenser).
Uiteindelijk wel een mogelijk pad, denk ik. Wat ik later eventueel nog zal bespreken met de arts.

Maar momenteel ga ik 100% voor de cortisone-behandeling en veel rust.
En inderdaad, niet teveel stressen, niet doemdenken. Dat leidt allemaal tot niets.

Tot binnen een aantal dagen. :doei:

Sterkte en vertel over je ervaringen.
De weg naar genezing gaat immers vaak via een arts.

Wout

PS, dat van je persoonlijkheid is me toch wel een beetje opgevallen...: Je maakt haast geen Nederlandse taalfoutjes :D

ik snap de wanhoop, ik heb zelf de laatste keer na kort disco bezoek 3 weken in de ziektewet gezeten.
rust is een belangrijke factor inderdaad. ik heb een paar kno's bezocht de afgelopen 2,5 jaar maar weet dat de nederlandse geneeskunde erg nuchter van aard is en zeker niet experimenteel.
in belgie en duitsland hebben ze allerlei behandelingen met infuus etc maar ik hoor dat daar ook risico's aan verbonden zitten en dat er ook totaal niet zeker is of dit een gunstig effect heeft, ook op lange termijn.
in eerste instantie meldt iemand zich met tinnitus met de vermelding dat zijn of haar wereld totaal is ingestort.
ik kon ook niks meer, niet werken, geen rust, niet meer slapen.. ik had gewoon een stofzuiger in mijn hoofd zitten.
in een fase van totale instorting komt er opeens een punt dat je gewoon in slaap valt, voor mij het begin van rust wat steeds meer en meer werd opgebouwd. na 2 weken van alleen rust was het al de helft minder.
als je eenmaal tinnitus hebt kom je er ook vaak niet meer vanaf maar de aard van de tinnitus kan anders zijn.
let dat de piep er wel kan zijn alleen je bent er zelf niet mee bezig, dat kun je ook trainen.
we luisteren immers ook selectief en de hersenen pikken op wat relevant voor ons is.
mijn piep was zo hard dat ik me nergens anders op kon focussen, alles is tinnitus op zo'n moment.
ik kreeg zelfs angstaanvallen, werd gewoon totaal gek en moest verzorgd worden door mijn vriendinnetje.
gelukkig gaat het nu weer totaal goed, het is er wel maar anders. let wel dat je altijd gevoelig zult blijven. uitgaan is geen optie meer voor mij, muziek maken in de studio wel. weinig slaap, veel koffie, redbull etc zijn allemaal dingen die je zenuwstelsel prikkelen dus ook effect hebben op je tinnitus. zit je goed in je vel en leef je gezond dan is het goed te doen, positief blijven in elk geval.
ik heb altijd oordoppen op zak, altijd!

mocht het straks minder worden dan voel je je al veel beter. regel rust met je werk ook, neem vakantie of ga in de ziektewet..puur om die rust te pakken en te kijken wat voor effect dit heeft.
in eerste instantie is dit beter dan volgooien met medicatie. bedenk ook dat er vele soorten tinnitus zijn.
ik heb bijvoorbeeld geen gehoorschade maar wel tinnitus, de ander heeft een dip met tinnitus die correspondeert met die dip. laat me in elk geval even weten hoe het je vergaat. vind het goed dat we er hier aandacht aan besteden want tinnitus mag niet onderschat worden en er zijn jaarlijks meer en meer mensen die hier last van krijgen.
de hedendaagse westerse maatschappij is 'soundwise' andere koek dan de paard met wagen die voor de industriele revolutie nog zijn hoogtij vierde. onze hersenen wennen wel aan al het hectische geluid, onze oren blijven gevoelige microfoontjes die beschadigen als we er geen aandacht aan besteden

alles vindt in elk geval zijn weg uiteindelijk. ik weet dat je daar nu geen reet aan hebt maar uiteindelijk zul je dit wel begrijpen.

IEDEREEN heeft geluiden in z'n oor, of dit nu ruisjes zijn, of korte oplopende fluittoontjes, of het gevoel dat er water in je oor zit. Een hoop van deze zaken komen ook door drukverschillen, overbelasting, verkalking van stijgbeugels etc. Lang niet alles wat je hoort (of denkt te horen) is Tinitus. Behalve rust en werken aan je conditie is hier verder weinig aan te doen. focussen helpt i.g.g. niet, alles waar je je op concentreert groeit! helemaal in je hoofd!!!

soms is bij matige klachten berusting het beste, waarna de klachten vaak ook weer afnemen.
sowieso altijd naar de KNO om te kijken wat de eventuele oorzaak is.

dat klopt, IEDEREEN zal in een dode kamer of met een strakke gesloten koptelefoon na een tijdje geluiden gaan horen die in je hoofd zich bevinden... het is vooral iets psychisch... als je ergens heel erg op let, wordt het automatisch luider...

ik moest ooit toen ik 17 was bij een militaire keuring een gehoortest doen met zo'n hele dichte koptelefoon en na paar minuten hoorde ik ook zachte piepjes en/of een zachte ruis... dat zal iedereen hebben... dat zijn lichaamsgeluiden

De cortisone-behandeling heeft momenteel nog geen verbetering gebracht.
Rust wel, maar na één dag werken is het alweer niet om aan te houden. (toch ook hyperacusis ?)

Komende maandag moet ik weer op consultatie. Iemand een idee hoeveel tijd de cortisone gemiddeld nodig heeft om zijn ding te doen ?

Sowieso lijkt me 3x een half uurtje infuus "weinig" omdat ik op de meeste fora lees over een 10-dagen behandeling.

Opmerkingen omtrent "iedereen hoort standaard wel een lichte ruis" zijn goedbedoeld maar tamelijk irrelevant. Inderdaad, het oor produceert uit zichzelf ook een licht geluid. Dit heet oto-akoestische emissie, maar klinkt dus echt wel wezenlijk anders dan tinnitus.
Wanneer het eerste wat je hoort als je 's morgends opstaat een duidelijke piep of een ruis is, dan heeft dat echt niets meer te maken met koppig focussen op iets wat er al altijd is geweest. Daar ben ik ondertussen heel zeker van.

...
Sowieso lijkt me 3x een half uurtje infuus "weinig" omdat ik op de meeste fora lees over een 10-dagen behandeling.

Opmerkingen omtrent "iedereen hoort standaard wel een lichte ruis" zijn goedbedoeld maar tamelijk irrelevant. Inderdaad, het oor produceert uit zichzelf ook een licht geluid. Dit heet oto-akoestische emissie, maar klinkt dus echt wel wezenlijk anders dan tinnitus.
Wanneer het eerste wat je hoort als je 's morgends opstaat een duidelijke piep of een ruis is, dan heeft dat echt niets meer te maken met koppig focussen op iets wat er al altijd is geweest. Daar ben ik ondertussen heel zeker van.

Heb je geen prednisolone tabletten kuurtje mee gekregen om langzaam af te bouwen?

Veel opmerkingen die in deze thread over tinnitus gemaakt worden zijn idd onjuist en/of irrelevant.

Dat iedereen geluidjes hoort of af en toe een piepje hoort is algemeen bekend en zal niemand ontgaan zijn.
Als je echt tinnitus hebt dan is dat hele andere koek en absoluut iets waar je mee moet leren leven.
Vooral voor de mensen die dit niet hebben snappen 9 van de 10 keer echt niet wat dit nou daadwerkelijk met je doet. Maargoed even on topic weer

De beste behandeling die ik heb geleerd is: rust en regelmaat. Op tijd slapen en rust nemen.....en goed kahwe, hé, da's belangréék. :D

Ik heb af en toe oorsuizen of pieptoon achtig geluid gehad. oorzaak was (ibuprofen) wat een klote pijnstillers Na een week nadat ik gestopt was het weer weg gegaan.

Je wordt er angstig van zodra je denkt van dit gaat niet meer weg.

Vergelijkbare discussies

Back