AH Zed R16 en Groups ??

Nice! voor 50 euries :D wat de gek ervoor geeft (of voor wilt hebben.. )

Nou het is er niet makkelijker op geworden, ik begin te beseffen dat elke keuze met compromissen komt.. zit zelfs nu te fantaseren op een mixerloze omgeving, met een rack vol met (normale kwaliteit) Preamps die als mixer-inputs dienen i.c.m. een paar hele goede outboard EQ's, compressors. Wordt wel weer kabelbende, minder mobiel, etc.. maar ik heb dan een vette summingbox, in elke preamp mss buizen / compressie, het kan Summen maar ook prima tracken bij een band.

Bijv. een rack met 8x een 19" Dual-Preamp geeft 16 Mic/Line inputs.. stel ze kosten 100 per stuk, zit je op 800,-. Hoeven geen top preamps te zijn, vergelijkbaar met die van een mixer kanaal van een degelijke tafel.
Motu 828mk3 heb ik al, die kan ik uitbreiden met een 2e en voila.. voor +/- 1200 euro zit ik dan op 16 Line/Mic inputs, zo modulair als wat.. schaalbaar, vervangbaar, summingbox, alles switchable.

Als ik mij niet vergis de methode waar SF user "Anoniem" naartoe over wenst te gaan (die verkoopt z'n ghosts mixers ervoor)
Nadeel.. geen faders meer en al helemaal geen (analoge) routing, grouping. aaargh wat is dit lastig :) maar eens een goed paar nachten over 'wakker liggen'

De Midas begin ik nu ook al langzaam af te schrijven, hij neigt bij nader inzien toch teveel naar de Live kant zoals ik vermoedde. Als ze nu toch verdorie die inserts mee hadden genomen in het FW-IN pad, sjonge dan hadden ze volgens mij een superhit!
Mss is het in dit soort situaties gewoon kwestie van geduld hebben, wachten tot de markt hierop reageert met een unit zoals de R16, maar dan met nét iets minder compromissen.. groups terug, USB erin en naar 96K, enz enz

Wat een puzzel mensen! excuses als ik wat ben afgedwaald van de initiele vraag over de ZED R16. Al merk ik op diverse fora dat mensen met dezelfde puzzel bezig zijn, zelfs nádat ze hebben gekozen ; continu proces :P
Zelfs al heb je wel een smak geld, zou het nog een puzzel zijn denk ik.

In principe is de vraag over de ZED al ruim beantwoord, waarvoor vielen dank!

Laatst gewijzigd:
Ik zit nu ook al een aantal maanden te kloten met het zoeken naar een goede hybride setup.
Snap ook echt totaal niet waarom er zo weinig aanbod is op dit gebied. Zeker niet in deze tijd waar bedrijven geen flauw idee hebben wat ze nu moeten doen, en maar of digitale uitgemolken spul maken of gare remakes van analoge gear.

Je zou dan toch denken dat hybride de oplossing/toekomst is, maja toch houd het na de midas & zedr serie al zon beetje op.. Zeker als je het nog een beetje goedkoop wilt doen. En dan is het nog niet wat je wilt..

Ik ga dan ook voor de geluidskaart, adat & analoge mixer opstelling.
Kan ik lekker op mijn gemakje uitbreiden wanneer ik daar zin en geld voor heb.

Kan ik lekker op mijn gemakje uitbreiden wanneer ik daar zin en geld voor heb
Precies dat ja.. dat idee begint me toch steeds meer aan te spreken. "Ze" zijn gewoonweg nog niet zo ver.

Misschien (ik ga er maar vanuit van wel :) ) weten de fabrikanten exáct wat er aan de hand is.. veel gebruikers over naar ITB, die zou ik zien als gemiste klanten voor hardware mixers. Die gebruikers krijg je met hybride setups misschien terug als hardware klant.. misschien.

Wellicht zien ze in deze ontwikkeling een keerpunt, en dan moet je uitkijken denk ik als fabrikant. (remmende voorsprong, stimulerende achterstand, etc noem ze allemaal maar op, wie durft)
Dit i.c.m. zwaar kritische consumenten die goed op de hoogte zijn, en waarvan een deel (vraag me niet welk deel) steeds minder lijken te geven om zaken waarvan ze dachten dat ze erom gaven.. ipv de charme van die mixer, ziet men wellicht eerder een "doos met inputs en preamps". Zaken worden snel teruggebracht tot de essentie ; front-end, back-end, transport, converters en tot slot bediening.. dat ist volgens mij wel zo'n beetje.

Lijkt me een uitdagende maar moeilijke tijd voor fabrikanten ; dat is, als je vergeet als gebruiker te denken ;)
De aloude driehoek blijft hier denk ik waar > good-cheap-fast, je kan ze niet alle 3 hebben (mss in dit geval : good-cheap-flexible.. if it's good and cheap, it will not be.. enz). Het woord "plezier" zit hier niet bij, die overwint w.m.b. alle 3

Laatst gewijzigd:
Ik zou gewoon wat mixers gaan checken op MP.. Er is zoveel betaalbaars te krijgen met subgroupen.. dan kun je die Zed die je nu hebt vervangen toch??

Zie trouwens dat jouw Zed brakke knoppen heeft.. daar heb ik op de mijne geen last van iig.
Wel heb ik ooit een nieuwe bij Bax besteld en die had uit de doos al een kanaal fader die niet goed werkte en zorgde ervoor dat het geluid van dat kanaal haperde die heb ik toen vanwege deze klacht weer heel snel retour gedaan.

UIteindelijk kun je natuurlijk ook heel duur gaan doen met summingboxen enzo maar als je toch synths hebt, ga je sowieso een mixer nodig hebben.. en in combi met een patchbay kun je dan met je geluidskaart die je al hebt redelijk eenvoudig wat kanalen uit je DAW mixen :)

Ik zie de R16 meer als een veredelde externe geluidskaart met EQ, dan als een volwaardige live mixer.
De bussen mis ik ook wel, maar echt heel erg vind ik het ook weer niet. De opgenomen tracks gebruik ik
later dan voor een mix down, weer over de tafel (en de eqs!). De drums heb ik dan in de DAW al gegrouped.
Werkt tot nu toe best oke, maar ik kan me ook indenken dat mensen meer vrijheden willen.

Sound-technisch is het in ieder geval een super bak, en who needs 96kHz? :D

Gentz ik ben eruit, om deze thread te concluderen :P Ik ga overstag voor een wat (voor mij) experimentele setup, waarmee ik denk meerdere vliegen in 1 klap te vangen. Bij nader inzien was dit eigenlijk meer een verkapt otb / itb thread, dan de vraag over de ZED.. maargoed

Ik ga een rack bouwen met daarin 2x TB12's, WA76's en WA-EQP's.. allemaal van warm audio. Dit rack -met de TB12 als slimme sleutelrol!-vormt de helft van het hart van de hybride setup, samen met de DAW functies, patchbays en geluidskaart. Voor meer mic's gebruik ik een losse converter of losse goedkopere preamps, dat zit ook al goed :) dus de mixer gaat eruit!

Waarom denk ik dat dit gaat werken > Ik wil synths/drumcomps/effecten tracken in de studio, maar ik wil ook bands tracken in de oefenruimte.. de TB12 heeft Hi-Z in, Line in 'en MIC in en kan dus alles wat het preamp gedeelte van een mengtafel kan. Dus ook " summen met karakter". De tb12 heeft keuze uit verschillende type signaalpaden en opamps wat flexibel maakt voor de kleur en heeft zelfs insert! Wat mis ik dan nog, grouperen, eq, compressie. Daarvoor heb ik 2 WA76's en WA-EQP's... en dan gewoon grouperen en apart tracken vanuit de DAW. Met name hierdoor, denk ik dat de weegschaal Mixer <> Geen Mixer ongeveer gelijk staat (over prijs valt te twisten)

Verder met slim patchen en gebruik van Mid-Side ENcoding en Decoding kan ik zelfs mid en side apart tracken via deze spullen.. net zoals in T-Racks. real-time encoden op de uitgang, decoden op de ingang.. MS op 2 sporen :) was er nog nooit opgekomen om dit zo te doen! maar dit moet werken.

De chain langs de TB12's gelijk krijgen qua stereobeeld zou nog een issue kunnen zijn, maar ik denk m.b.v. een testtoon en goede metering software dat ik ze gelijk genoeg krijg voor een coherent stereobeeld. Totaal qua kosten komt 't uiteindelijk wel op neer op een flinke mixer.. maar dan bedenk ik dat de mixer er niet hoeft te zijn, en ik toch al het liefst preamps/compressie/eq zou willen hebben ookal is er wel een mixer.. En dan als ik een mixer heb, dat ik zelden de MIC preamps gebruik. Tsja dan moet ik het er gewoon maar op wagen zo, ik heb er alle vertrouwen in.

Dank voor de helpende reacties!

Is wel een mooie oplossing om dingen te recorden.. :) Betere pre-amps en EQ's dan de gemiddelde mixer idd.. maar je summed dan toch geen signalen analoog met elkaar of mis ik iets??

Hoi, ja precies.. ik streep de "dubbelen" min of meer tegen elkaar weg.

Klopt, met slechts 2 goede Preamps ben ik nog niet aan het summen.. ik ben dan een ITB ge-sumde mix aan het kleuren. Maar, het is de bedoeling om het preamp-palet zodanig uit te breiden dat het weer wél summing wordt.
Hoe ik dan van meerdere outs via dit rack weer naar 2-stereo kom.. dit ga ik gewoon oplossen met een compact 19"-rackmixer van 1u. Ja, dan is er tóch weer een mixer zonder toeters en bellen

Of, maar dit is me nog even een puzzel.. wil dit weleens proberen: 8X geluidskaart OUT, naar 8 Preamps IN voor kleuring. Dan dit terug naar de 8 INS op geluidskaart maar dan.. een Monitor-mix maken en dit dan door het laatste "kleurings-apparaat" terug naar de Stereo INput DAW. Zo heb ik de Preamps laten kleuren, maar mijn geluidskaart laten summen :)

Geen idee wat het resultaat is, maar dit lijkt me wel grappig.. stel dat het werkt. Heb dit nog niet eerdere gehoord zo op deze manier.. summen met monitormix (dus vóór ITB)
Zo kan iemand met een 8 I/O dit ook doen, 6x Out naar 6X in, en dan monitormix maken en dat via Headphones of MainMix OUt.. naar input 7/8.. ach, mss gaat het nergens over maar de truc moet werken.

Laatst gewijzigd:
De Roland rackmixers heb ik weleens positieve geluiden over gehoord.. voornamelijk die eenvoudige, zonder faders dus.
Heb ook weleens een tascam versie gezien maar die schijnt behoorlijk noisy te zijn.
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Maar wellicht koop je beter iets uit dezelfde price-range als de rest van de componenten :)
Dacht trouwens dat bij hogere uitgangssignalen, of line levels een pre-amp juist minder doet met het geluid... En dat de kwaliteit van de pre-amps zich meer uit bij lo-Z en mic signalen...

Heb zelf een setup die ook enigszins die kant op gaat, maar dan met gewonere onderdelen. Synths naar mixer, Soundtracs Solo 24-4-2 en dan dus daarvan de twee groepen en de masters naar 3-4 5-6 en 7-8 van de Metric Halo 2882, en dan(hier komt het) de 8 uits van de Halo naar een summingmixer(Fattrack) die terug lust naar input 1-2 van de Halo. Zo kan ik flexibel summen, ook met stems uit de computer, en heb ik (bijna) genoeg inputs. Op de mixer een Orville op de Auxen en m'n Monomachine inputs, voor de Fattrack een KSP8 zodat elk kanaal daar ook een multifx optie heeft. Heeft me wel wat tijd gekost, maar het lijkt allemaal redelijk overzichtelijk te werken :)

Overigens monitor ik dan weer via de phones/monitor-out van de Halo(voorkant) zodat ik de Fattrack ook kan bypassen. Het echte voordeel blijft toch uiteindelijk de veelheid aan keuzes, en de Halo dsp-mixer sumt ook erg fijn.

Vergeet trouwens ook bijna de Drawmer 1968me op de masterbus van de Fattrack, allemaal opties :)

Mooie setup 154 :)

Die soundtracs heb ik ook nog weleens voor gestaan.. zijn ook niet zo extreem diep dacht ik.. samen met een losse soundkaart werkt dat extreem flexibel.

Die Fattrack is ook erg interessant..

Dank je :) je wilt niet weten hoe vaak ik al de fattrack te koop heb gezet wegens de weg kwijt in mn theorie tijdens het opbouwen van de studio, het leek steeds een veel te theoretische setup. Maar nu het draait en ik een goede template heb voor midi en audio is het eigenlijk superhandig allemaal en klinkt het als een huis. Al was een 32 inputs solo achteraf geen luxe geweest, blijf iets teveel patchen wegens teveel synths met teveel outputs. Gelukkig heeft onze lieve heer ons de patchbay geschonken in al zn wijsheid :D

Mooie setup inderdaad 154! Ik snap 't helemaal.. soms ben je idd even kwijt waarom je het ook alweer hebt gekocht, herkenbaar.. niks beschamends, het is ook zo'n puzzel
toch zie ik dat je de Fattrack wegdoet, wil je naar iets anders? (duurder model, of juist terugschalen?) en anders bij deze de reminder, hij staat nog te koop hè! ;)

Maar wellicht koop je beter iets uit dezelfde price-range als de rest van de componenten
Dat zou ik ook geneigd zijn te zeggen, echter de kwaliteit (kleuring e.d.) moet hier niet van komen in mijn gedachten.. de mixer moet écht niks doen met het geluid.. niet kleuren, geen panning, geen eq, geen solo- / mute-knop.. nieteens volume wat mij betreft. Slechts van 8 naar 2 en meer niet, wel actief i.p.v. passief als het even kan.. even zoektochtje doen en waarschijnlijk zal blijken dat je gelijk hebt ;) (mss een koptelefoon stereo 4-to-1 mixer :D gekkigheid)

ennuh idd patchbay's al onderweg.. omg wat zijn die kabels duur, besloten lekker zelf te solderen (of anders koopjesjagen op cordials)

Laatst gewijzigd:
http://www.unitaudio.com/index.html

Zoals dit bedoel ik dus.. zo transparant als mogelijk, de signalen samenvoegen zonder toeters en bellen.. precies wat ik zocht! De unit op zichzelf is natuurlijk een beetje discutabel, sommigen zouden het nonsens vinden ; en ik zou een ieder in 1e instantie gelijk geven, wat voegt het toe??

Echter, ik zie in dit blokje gear precies dat "blokje uit de mengtafel" die de boel samenvoegt voordat het naar de Master-bus gaat. De kleuring, waardoor ik uberhaupt OTB zou willen gaan vind in mijn to-be-setup plaats voor óf na dit kastje in de losse preamps. In totaal heb ik dan toch bijna weer een soort mixer gebouwd :D maar dan modulair / opgebroken. Mogelijkheden zat!

Attachments

• Unit-audio.jpg
    Unit-audio.jpg
    49,4 KB · Bekeken: 224
Laatst gewijzigd:
Grappig hoe we dan uiteindelijk toch precies het tegenovergestelde zoeken, ik wou vooral zoveel mogelijk verschillende vormen van kleuring, en daar dan tussen kunnen kiezen op een zo makkelijk en modulaire manier. Heb mezelf wel weer voor een deel althans ernstig beperkt kwam ik achter, de computer outputs kunnen niet naar de mixer en de auxen daarvan. Dat geldt ook voor m'n Elektrons, althans, zodra Overbridge volledig gereleased is. Tot die tijd hangen ze er een beetje bij... geen analoge inputs meer voor...

Ik vind die fattrack toch wel interessant.. was nog ff aan het zoeken maar je ziet em bijna nergens.. hoewel.... http://forum.fok.nl/topic/2044871 :D

maar eh.. summing mag best kleuren of iig iets doen met het geluid vind ik ook.. steriel summen zonder side effects kan in iedere DAW al..
Dit boxje kende ik niet trouwens niet.. maar dat is gewoon puur summing zoals een mixer toch?

2817945.jpg

Heb de fattrack al eens gezien in een vaag verleden.. mooie unit 8~

Fat-Track-Front-00024.jpg

Als ik mij niet vergis de methode waar SF user "Anoniem" naartoe over wenst te gaan (die verkoopt z'n ghosts mixers ervoor)
Nadeel.. geen faders meer en al helemaal geen (analoge) routing, grouping. aaargh wat is dit lastig :) maar eens een goed paar nachten over 'wakker liggen'

Voordelen

mixer in daw = total recall
juist wel routing, alle routing is in een project opgeslagen dus niet meer patchen en dus patchen en routings worden ook total recall.

ja en de rest, ben zelf echt klaar met analoog mixen. Ben nu op moment een paar uur bezig met de laatste analoge track maken, soort van ghost tribute! klinkt wel erg vet maarja de ghost gaat er hoe dan ook uit.

Ga na het slapen beginnen met de boel ompluggen en de studio verbouwen, paar daagjes geen muziek dus,

Succes met je keuze.

Back