Vox Tonelab als DI?

KrisvdAssem

Ouwe rot
Dag beste Synthforumers,

Ik ben er laatst achter gekomen dat mijn kennis op het gebied van verschillende signalen (mic, gitaar, line, phone etc) ik het nog niet helemaal door had.
Zo zat ik dus laatst te prutsen met een interface die line signaal nodig heegt, en ik voerde hem mic signaal. EN pas later kwam ik achter het verschil :o:

Nou heb ik dus geleerd dat een DI box je mic signaal omzet naar line. Nu moet ik dus een DI box kopen maar ik heb ook nog een VOX tonelab ST liggen.

Volgensmij verschilt mic en gitaar signaal niet heel erg, dus is het mogelijk om mijn VOX tonelab te gebruiken als DI voor dynamische microfoons? Of zit ik er weerweer helemaal naast? :o:

En ik weet het, gebruik apparatuur waar het voor bedoeld is, maar ik ben toch benieuwd of dit mogelijk is :D

Het is weer even geleden dat ik er zelf mee bezig was, maar als het goed is zit het zo:

Je moet met een pre-amp je zachte microfoonsignaal op line level krijgen.
Het mic signaal lijkt doorgaans niet op gitaar, omdat gitaar high impedance is, en mic low impedance (net zoals line level signalen low impedance zijn).

Je kan met losse pre-amps werken voor die microfoon (die kunnen enorm varieren in prijs), of je kan een mixer pakken die microfoon accepteert en line out geeft. De meeste mixers zijn wel OK.
Je kan die Vox tonelab altijd proberen. Als je alle effecten uitzet zal je misschien een hoger signaal krijgen, maar mic is niet hetzelfde als gitaar.

Proberen kan natuurlijk geen kwaad. Ik ken de Tonelab niet goed, maar in principe hebben bijna alle gitaareffecten een instrument-level input en ook weer een instrument-level output. Een gitaarversterker heeft namelijk een instrument-level input nodig. Als je Tonelab een afzonderlijke line-output heeft, dan zou het moeten werken. Heeft je Tonelab die niet, dan zul je een voorversterker moeten gebruiken, zoals pip al aangeeft. En in dat geval zou je misschien ook kunnen overwegen een audio interface aan te schaffen die wel instrument en Mic input pakt, d.w.z. met ingebouwde preamps.

Ah tof jongens! Ik ga eens achter de theorie van audio impedantie aan want dat zegt me echt niks. Als het goed is kan mijn VOX Line out uitsturen dus dat moet lukken. Gaat de kwaliteit van de audio trouwens achteruit omdat ik mic signaal naarbinnenstuur ipv gitaar signaal? (beetje vragen naar de bekende weg maar bevestiging is altijd lekker) q;

Om het nog moeilijker te maken:

Er bestaan ook high impedance mics, de bekendste moet wel de shure green bullet zijn die bleus harp spelers
rechtstreeks in de gitaar amp prikken.

Ik vermoed echter niet dat je naar dit soort sound op zoek bent.

Ah tof jongens! Ik ga eens achter de theorie van audio impedantie aan want dat zegt me echt niks. Als het goed is kan mijn VOX Line out uitsturen dus dat moet lukken. Gaat de kwaliteit van de audio trouwens achteruit omdat ik mic signaal naarbinnenstuur ipv gitaar signaal? (beetje vragen naar de bekende weg maar bevestiging is altijd lekker) q;

Je kan het gewoon proberen natuurlijk, dan ben je er zo achter :)

Maar je belangrijkste probleem is niet dat je een DI mist, maar een pre-amp. ;)

Een DI wordt vaak gebruikt bij keyboards (low impedance) en gitaren (high impedance) omdat 'ie van een unbalanced signaal een balanced signaal kan maken dat op microfoon-signaal lijkt (dus vrij zacht en low impedance). En veel historisch gezien zijn veel studio's en live-opstellingen goed ingericht voor microfoons, met bijvoorbeeld mixers en channel strips met daarop microfooningangen en pre-amps.

Een pre-amp daarentegen versterkt typisch je microfoongeluid zodat het je audio-interface in kan. Dat heb je nodig. Die kan heel simpel en goedkoop zijn, en heul erg duur!

Dat gezegd hebbende..., misschien is die Vox Tonelab wel heel veelzijdig en kan 'ie het signaal voor je versterken. Ik verwacht in elk geval dat hij een line-out heeft, dus qua uitgang zit je al goed.

Back