melodieen bespelen via MIDI?

DJ Michael

Reason 2.5 User
Ik heb ff het fenomeen MIDI doorgenomen maar ik zit nog met een vraag!

Stel ik maak een patch in virus en heb het geupload via midi naar me pc hoe moet ik die patch dan in een bepaalde melodie gaan zetten kan ik dat gewoon inspelen via de virus?

Ik had graag dat iemand zou uitleggen hoe dit in zijn werk gaat !

Alvast bedankt:halleluja

een patch in een bepaalde melodie? hmm wat je ednk ik bedoelt is dat je een melodie die patch wilt laten gebruiken. gewoon program change naar je patch en je melodie erop. dan stuur je de sequence naar je virus en neemt het audio geluid op? dat wat je bedoelt?

Het is misschien even handig om het zo te bekijken:

midi is een protocol wat gebruikt wordt om verschillende apparaten en software met elkaar te laten communiceren. In de praktijk betekent dat meestal een (software) sequencer die een synthesizer (in dit geval de Virus) verteld welke noten er gespeeld moeten worden. De midi wordt vanuit de sequencer op een bepaald kanaal (16 kanalen per midi port) naar de synth gestuurd dus het enige wat je hoeft te doen is op je Virus de gewenste patch te selecteren en het midi kanaal in te stellen (de Virus kan op meerdere kanalen tegelijk werken met verschillende patches, het zijn dus eigenlijk meerdere synths in één). Je kan dus het ene geluid via kanaal 1 en een ander via kanaal 2 gebruiken.

Om je melodie op te nemen selecteer je gewoon een midi track in je sequencer en druk op je record knop (lees ff de handleiding om er precies achter te komen hoe het werkt). Je kunt nu op het keyboard van je Virus spelen en de noten worden als midi opgenomen (je hebt natuurlijk wel de midi out van je virus op een midi in van je computer/midi interface aangesloten en al je midi instellingen in je sequencer gecontroleerd).
Je kan deze noten nu in principe op ieder gewenst kanaal afspelen dus ook met een heel andere sound of een andere synth.

Het geluid komt nu natuurlijk als audio uit de outputs van je Virus, die of naar een hardware mixer gaan, of direkt terug in de computer om als digital audio opgenomen te worden.

dus als ik het goed begrijp moet ik de melodie inspelen op de virus die het dan weer doorgeeft aan de sequenzer (cubase) dus ik heb geen midikeyboard nodig .(behalve dan als ik geen kc heb)

Klopt.

Een midikeyboard dient om midi makkelijk te gebruiken. Midi kan zelf niks, het is een communicatietaal. Met deze taal 'praten' instrumenten (en daar valt je soundblaster ook onder) met elkaar. Als je midi is aangesloten (zie boven: computer midi-in op synth midi-out, computer midi-out op synth midi-in) dan kun je via een keyboard nootsignalen (oftewel: wat je speelt) doorsturen naar je sequencer. Dit werkt vaak veel sneller en makkelijker dan alles handmatig invoeren in je computer (wat ook kan), vandaar dat mensen met alleen softsynths of modules er vaak ook een midikeyboard bij kopen: kost niks, maar wel toetsen. Als je zelf een Virus C hebt, heb je een midikeyboard dus niet meer nodig. In principe moet het zo zijn dat, als alles goed aangesloten is, je zo kunt inspelen in je sequencer: zet 'record' and bij een track (meestal een grote 'R'), druk op record, en gaan maar. Als-ie het niet doet ligt het bijna zeker aan een instelling in je synth (bijvoorbeeld dat signalen versturen uit staat), maar daar heb je dus je handleiding voor.

Back