Nord modular g2

the tall lad

https://soundcloud.com/ge
Ik heb al zo 'n 10 jaar de nord modular g1 ..en zit eraan te denken om toch maar eens voor de g2keys te gaan .
Viel ik zowat eventjes achterover na het zien van de tweedehands prijzen ...1500 euro ..?
Yeez ..hoe komt het dat de G2 voor zulke astronomische prijzen verkocht worden?

Nog geen enkele jaren geleden gingen ze de deur uit voor 1000 euro , heb ik iets gemist ?

HOi designer , ik ben mi er wel bewust van dat de G2 meer kan compared to the G1 .
Ik heb de g2 demo liggen .
Vind 1500 EURO gewoon wel redelik veel geld voor de G2 , en ja de klank van de G1 klinkt inderdaad anders ..still loving it :P

Zelf heb ik beide. NM (1) Key, en G2X (key).
G2 inderdaad veel uitgebreider. G1 is (voor mij) gemakkelijker te leren, als ik vanaf 0 echt weet wat ik doe en doe wat ik weet. G1 en G2 klinken ook wezenlijk verschillend vind ik.
Heb destijds (2000?) veel plezier gehad aan workshops in het Korenhuis in Den Haag (G1), en later (2003?) nog een keer (G2) in Utrecht of Den Haag, dat weet ik niet meer. De inspiratie van deze sessies -o.a. dankzij het forumlid hierboven :okdan: - werken nog steeds na in mijn huidige liefde voor de Nord Modulars.

Het grootste probleem met de Nord Modulars is dat de software niet meer door Nord gesupport wordt, terwijl juist de software een enorm belangrijk component is - ik heb destijds HEEL lang moeten wachten op een update die werkte op Vista (na een aantal betas), maar ik verwacht niet dat Nord dat nog een keer zal doen als de editor niet meer blijkt te werken op een modernere OS versie. Dus je bent in feite aan de goden overgeleverd. Daar zou ik geen 1500 euro of iets dergelijks voor neertellen in elk geval, hoe goed de synth zelf ook is.

Thanks FJH! :)

Zelf heb ik ook nog 2x NMG1 en 2x NMG2.
En doe ze niet weg. Sterker nog,..nog steeds in gebruik.
Binnenkort weer een nieuw boek voor dit fantastische platvorm.
Ik ken iemand die er zelfs 7(!) heeft.
Een minilaptopje met een windows voor de NM kost niets meer.
Deze hoeft alleen midi te verstouwen om met de NM's te praten.
Een NMG3, dat is de nog de vraag of die er komt.
Clavia is wel met nieuwe dingen bezig(lees technologieën).

Eens met Von Naphoven.

Ik heb een G2 engine en heb daar nog mijn XP laptop voor draaien.
Ik zou overigens als ik de kans heb wel voor een keys gaan. De engine is zeker geen verkeerd apparaat, maar ik zou met terugwerkende kracht voor de keyboard versie hebben gekozen. De controle mogelijkheden maken dat je daar standalone toch heel veel meer lol mee kunt hebben naar mijn mening.

Overigens is wat Roland zegt ook waar.
Scoor een oud laptopje voor een paar tientjes (kringloop of iets dergelijks) en gaan!
De editor vraagt zeker geen state of the art computer.

Nee, dat klopt. Maar wel een hoop gehannes om speciaal een PC voor je editor te moeten draaien terwijl je DAW op een andere computer staat etc. Enfin, als je echt wilt kun je er natuurlijk tot aan het einde der dagen mee door blijven werken, maar het is niet echt ideaal. Ik zou het in elk geval in de overweging meenemen als je op het punt staat een Nord Modular te kopen. Ding is zelf fantastisch uiteraard, dus daar zul je mij niet over horen.

Mocht Clavia nog eens met een G3 komen dan zou ik hem zo kopen, het concept is super.

Ik heb nog steeds heel veel plezier aan mijn g1 , na al die jaren .
De laatse tijd doe/bouw ik echter allles in reaktor/core ...maar het begint nu echt wel te kriebelen voor die g2.
I know de g2 kan veel minder , maar ik wil wat weg van de computer ...( na het patchen dan ...)
Had wel ergens gelezen dat de usb boards van de g2's het kunnen begeven , als ik het mij goed herinner kon je die nog ergens bestellen .
Dus ineens maar een 2de usb board bestellen voor in het geval die kapo gaat ?

Ik zou, alleen al vanwege de midi en verdergaande implementatie van communicatie tussen Slots, gaan voor de G2.
En als je geduld hebt en goed zoekt, kan je voor ónder de 1500,- zelfs een G2X scoren. Dit is mij ook gelukt :)

En sinds jaren weer zoveel plezier van de G2X, als masterkeyboard / controller, voor uren patchplezier .. en in de muziek meestal voor alle sounds die niet rechttoe-rechtaan zijn (vullers, sweeps, complex, etc)

Sinds een paar weken heb ik wat Warm audio spul (compressor/eq) en my god.. wat klinkt de G2X nu vet door die spullen, beats en bassen komen gewoon ineens dik uit de verf !! Had ik veel eerder moeten doen.. mja deze spullen waren onbetaalbaar voordat w.a. het ging maken.
Ofwel, echt serieuze aanrader om goeie randapparatuur achter de G2X te zetten, ook omdatie zo kil kan klinken.

Zit daar ook zo een brom in die G2X ?, de module klinkt waardeloos met bass eq.
Mid volopen, laag gedraaid, normaal vette bass, bij g2 rack kan dat dus niet!, anders na het masteren de dikste bromtoon bij je song.
Als bass synthesizer niet bruikbaar dus, wel als 4 input FX module perfect bruikbaar ( geen laag ).

Iemand die uit noodzaak zijn g2 heeft gesloopt om er een externe voeding op aan te sluiten ?, als ik wist hoe, zou ik dat doen, het is een onmisbaar instrument, mijn G1 was direct de deur uit ( G2 heeft alles maar dan beter dacht ik ! niet dus ).
Zodoende zit ik er over na te denken om op den duur mijn extra g2 rack weg te doen ( 600 euro is nog veel geld wat je ervoor krijgt ).

Voor die 600 euro koop ik dan echte kabels en bouw ik een analoge modular.

Laatst gewijzigd:
Hoi, ik denk dat de brom een probleem is wat buiten de G2 zelf ligt.. heb je al een koptelefoon erop geprobeerd? Andere kabels? andere spanning slof etc?

Om nu de G2 daarom af te doen als niet bruikbaar gaat wel wat ver :D dan zou ik eerder het gemis aan knoppen opgeven van de rack versie (daarom ben ik naar G2X overgegaan, het apparaat wordt veel toegankelijker en live ook leuker)

Alle 2 mijn G2s hebben dat, en de 2 van mijn kameraad hetzelfde.
Ook naar de reparateur gebracht enzo ( niet naar de door Cavia geadviseerde music repair klopperij trouwens ), de reparateur vind dat ik mij aanstel met zo een zachte brom,
ik zet een kanaal de bass volopen mid en low, mooi overladen, daarna masteren ( 2x gemasterd zelfs, 1 pre-master daarna cd-master ), dan hoor je in de break waar het stilvalt een duidelijke bromtoon, het komt van de G2 kanalen, als ik ze mute is het weg.
Bij de G1 had ik dit probleem niet.

Ja sorry dat vind ik onbruikbaar voor basslines, zelfs mijn eigengebouwde analoge basssynths storen minder dan deze digitale g2.

...
Sinds een paar weken heb ik wat Warm audio spul (compressor/eq) en my god.. wat klinkt de G2X nu vet door die spullen, beats en bassen komen gewoon ineens dik uit de verf !! Had ik veel eerder moeten doen.. mja deze spullen waren onbetaalbaar voordat w.a. het ging maken.
Ofwel, echt serieuze aanrader om goeie randapparatuur achter de G2X te zetten, ook omdatie zo kil kan klinken.

.

Sander, ben jij voor 2 x WA76 en 2 x EQP gegaan? Indien ja, heb je makkelijk matched pairs kunnen bestellen? Ik ben onderhand ook toe aan wat fijne, betaalbare Comp + EQ, en ik zit ook al even te kijken naar de WA's. (Heb trouwens ook een G2X ;))

Het grootste probleem met de Nord Modulars is dat de software niet meer door Nord gesupport wordt, terwijl juist de software een enorm belangrijk component is - ik heb destijds HEEL lang moeten wachten op een update die werkte op Vista (na een aantal betas), maar ik verwacht niet dat Nord dat nog een keer zal doen als de editor niet meer blijkt te werken op een modernere OS versie. Dus je bent in feite aan de goden overgeleverd. Daar zou ik geen 1500 euro of iets dergelijks voor neertellen in elk geval, hoe goed de synth zelf ook is.
Er is ook een open source editor...
M.a.w. download die source-code en je kan, met wat aanpassingen omwille van een nieuw OS, altijd verder... n.m.i.

Back