ff wat vragen beantwoorden
van nick nova: het begrip wat we hier hebben is de algemene relativiteits theorie van einstein die dus inhoud dat tijd niet universeel is. als men sneller dan het licht beweegt dan vertraagd de tijd. hoe dat precies zit is weer net wat te hoog gegrepen voor mij (heb ook maar simpele mavo gedaan, havo kon ik nog wel aan) maar daar komt het op neer.
dat met je buurman. het zit zo. als hij je in elkaar mept en dusdanige snelheid maakt en weg komt en maar vanaf een goede afstand staat met een goede ontvanger van het beeld kan hij zichzelf zien jou in elkaar meppen zeg maar. wat je in feite dan hebt gedaan is het licht ingehaald dus daarmee de tijd. je bent sneller als het licht dus je bent eerder op je observatie post dan het licht. heel simpel eigenlijk
@ Nolet, zwarte gaten zijn aangetoond op diverse manieren. Theoretisch zijn ze al door einstein en planck verklaard. (max Planck zoals in Het Max Planck instituut in duitsland (?) waar ze dat soort natuurkundige practica doen), we hebben ze door middel van roodverschuivingen, röntgenstralingen, infrarood stralingen etc. waargenomen en de VLT en hubbel hebben beelden van het gat zelf (de accretie schijf met het gat in het midden)
Je moet je voor die straling het zo voorstellen. heb even 2d doorsnede van zwartgat met wat ruimte tijd gemaakt en een CS1X die er in flikkert. Heb dit in paint snel gedaan tis niet mooi ofzo en zeker niet realistisch. enkele dingen >
+de CS1X valt er spiraalsgewijs in dus hij roteert er spiraalsgewijs naar toe en valt er vanzelf in (trechter effect). Daarbij heeft de CS1X een (ook al is het een heel erg geringe ) massa dus veroorzaakt het een kromming in de ruimte tijd. (alle maar dan ook alle objecten in het heelal met massa veroorzaken een deuk in de ruimte tijd dus een gat. ook de aarde heeft dit.
+ de schaal klopt uiteraard niet. de cs1x is ongeveer 1.05 meter, een zwart gat zal ongeveer 15 km in doorsnede zijn
maar goed. wat er gebeurt de CS1X valt erin en word aan de onderkant aangetrokken door het gat. dat zorgt ervoor dat de cs1x naar beneden toe word uitgerekt tot het op den duur tot niets is uitgetrokken. er is een punt in het gat genaamd de waarnemings horizon. alles wat voorbij dat punt is kan er niet meer uit en kan ook niet meer waargenomen worden. stel (no offence tegen de gebruikte leden

) dat nick nova de horizon voorbij is en nolet zit er nog boven. als nick naar boven kijkt dan ziet nick nolet. maar nolet ziet nick niet. dat is de horizon. het komt er dus op neer dat als er een stralend object zoals licht erinvalt. het licht het gat deels kan ontsnappen met wat geluk en dat kunnen we meten. er steekt hier echter een dik verhaal 8er wat lastig is. men komt hier op een nog kleiner niveau als atomair met anti deeltjes, alfa deeltjes anti materie etc. wie er meer van wil weten > alan guth - het uitdijende heelal is mijn boekentip. (wiskundige en fysische voorkennis deels vereist als mede wat wetenschappelijke voorkennis en wat vakjargon).
Over de vraag of zwarte gaten kunnen verdwijnen: het antwoord is JA. Ze verdwijnen wel degelijk. Verdamping word het genoemd. Heb me er echter niet in verdiept dus weet het fijne niet.
of samensmelting mogelijk is> jazeker wel. als dat gebeurt krijg je een super zwaar zwart gat. wat ook kan gebeuren is als men 2 zwarte gaten heeft met ruimte er tussen dat de zwaartekracht er erg op gaat spelen. wat je dan krijgt weten ze niet en kunnen ze niet zeggen. men heeft nog geen voorbeelden in de ruimte gevonden met die situatie maar samensmelting is zeer zeker mogelijk.
of het heelal dan niet 1 groot zwart gat word. Dat is onmogelijk op een paar punten:
+Niet alle sterren worden zwarte gaten. sterker nog ongeveer 1/7e van de sterren zal een zwart gat worden. je hebt immers als ster dan al een enorme massa nodig.
+Men berekent op het moment het lot van het heelal al missen ze 1 gegeven dus zitten ze vast. De uitkomsten hebben we wel geraden. zijnde -1, 0 of 1 waarbij bij -1 alles inkrimpt en weer explodeerd (omgekeerde big bang met daarna weer een big bang), bij 0 het heelal stopt met uitdijen en langzaam opbrand en bij 1 het heelal langzaam uitdooft en het 1 grote lege ruimte word.
Vergeet niet dat zwarte gaten kunnen verdwijnen op lange termijn dus er kan zeerzeker een vacuum ontstaan...
vragen?
nog ff dit: dingen als schwartzschild effect of radius, singulariteit etc. en de formules laat ik bij me verhalen 8erwege. kan het gebruiken maar denk dat het alleen maar moeilijker word. heb ik duidelijk gemerkt tijdens me lezingen en spreekbeurten. je merkt duidelijk het verschil tussen 3 mavo en algemeen geinterreseerden en hoger opgeleiden die het deels als studie onderdeel hebben ofzo...