Goed onderwerp altijd. Ik heb weer eens goed zitten luisteren naar producties en het viel me weer op dat ze compressie zodanig gebruiken, dat het geluid -dat het hem doet-, dus het belangrijkste geluid van 'een' moment in een nummer altijd op de voorgrond gecompressed wordt met waarschijnlijk multiband compressie en side-chaining <-- dus meestal de zang.
Luister wat er gebeurd als de zanger erin komt, of de lead-solo of welk geluid dan ook, wat gebeurd er met de onderlinge volumes. En wat heeft dat te maken met de individuele compressie van het geluid?
De zanger stopt, wat komt dan langzaam (attack) weer naar voren zetten? de achtergrond geluiden...
Zo moet je denken waarschijnlijk. En dit is vaak makkelijker bij een song die echt fragmentarisch opgedeelt is zoals we dat kennen van songs zeg maar.
Het lijkt er dus op dat ze aan het eind, -als alle individuele tracks zijn ge-optimaliseerd met wat dan ook- ze nog eens extra multibandcompressie gebruiken en onderlinge side-chain sends naar elkaar. Dus het ene geluid is belangrijker in de mix dan de ander dus als ze tegelijk in het nummer komen zal de een de ander licht verdrukken; en dat is wat ik hoor...
dus verschillende soorten compressie op verschillende momenten in je song.
- dus bij de opname van track1, je eerste geluid, compressie om het zo hard mogelijk je pc in te pompen. ('t kan altijd zachter toch?)
- Side chaining als je alle tracks klaar hebt staan om de belangrijkste geluiden te laten overheersen <-- dit kan idd prima met een alesis 3630. 't duurt alleen wat langer als je er 1 hebt. moet je telkens alle andere tracks muten of niet naar je pc sturen als je de tracks opneemt; moeilijk... Je kan dan toch gewoon je basskick gematigd naar alle andere kanalen sturen terwijl die kanalen onderling van tevoren al op mekaar zijn ingewerkt met sidechain zoals ik daarnet zei.
- en multiband-compressie over de eindmix met een TC finalizer bijvoorbeeld.
Nou, dan moet je mix toch wel staan als een huis lijkt me

('t is wel lastig uit te leggen valt me op; best een puzzel)