[compressie] maria weet raad?

AOR

Ouwe rot
Wanneer ik veel compressie over mijn GEHELE tracks gebruik gaat het ten koste van mijn kick. Dat wordt een steeds kleiner tikje naarmate ik het zuig-effect omhoog gooi. Ik begrijp wat compressie doet met geluid, maar ik ben op zoek naar een goede tip om dit bovenstaande probleem te omzeilen.

Ik heb het voornamelijk nodig om zwaar zuigende riots te krijgen.

sorry voor het veelvuldig gebruik maken van zuigend...

iemand tips?

Ik heb de search knop uiteraard al goed doorzocht.

je kan alle kanalen (bealve het kanaal met de kick) afzonderlijk compressen met als sidechain de kick.

ik gebruik alleen Reason, dus daar gaat dat al lastig. Dat side chain is toch een soort standaard optie op de meeste mengpanelen/compressies?

Sidechain zit denk ik op de meeste hardware compressors. Op een simpele behringer van 120,- zit het in ieder geval al. Maar ja, daar heb je met Reason weer niks aan.

En op de comp. van mijn Yamaha 01v zit het inderdaad ook.

Kan je niet een groep maken in Reason waar je een compressor overheen gooit? In deze groep zet je ook een kick, dus alles gaat flink pompen, maar je krijgt een hele dunne kick. Dan maak je een groep waarin je alleen de kick hebt, en hier zet je geen compressie op. Dan heb je wat wil.

offfffff (als je een geluidskaart heb met multi outs) een hardware bak zoals de Alesis 3630 nemen (is rete goedkoop, ik gebruik hem ook) en daar apart de drums en de rest in de side chaining doen!

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Sidechain zit denk ik op de meeste hardware compressors. Op een simpele behringer van 120,- zit het in ieder geval al. Maar ja, daar heb je met Reason weer niks aan.

En op de comp. van mijn Yamaha 01v zit het inderdaad ook.

Kan je niet een groep maken in Reason waar je een compressor overheen gooit? In deze groep zet je ook een kick, dus alles gaat flink pompen, maar je krijgt een hele dunne kick. Dan maak je een groep waarin je alleen de kick hebt, en hier zet je geen compressie op. Dan heb je wat wil.

Dat doe ik ook wel, maar dan gaat die kick weer vervelend flangeren op die dunne kick...

bedankt voor je moeite.

Is het echt niet mogelijk om een compressor te kopen en deze met reason te laten samenwerken?

Je kan toch ook gewoon 2 mixers in reason gebruiken-> 1=track zonder kick 2=kick :S? zelf vindt ik het eenvoudiger om reason als rewire met cubase te gebruiken, dan kan je de kick via de interface een andere uitgang toewijzen.. en die kan je weer in cubase bewerken.

Origineel geplaatst door Maleh
Je kan toch ook gewoon 2 mixers in reason gebruiken-> 1=track zonder kick 2=kick :S? zelf vindt ik het eenvoudiger om reason als rewire met cubase te gebruiken, dan kan je de kick via de interface een andere uitgang toewijzen.. en die kan je weer in cubase bewerken.

ja, maar dan loopt de compressie toch niet met de kick samen? Door die kick krijg ik juist dat relaxte effect. Dus die moet er wel in.

Ik gebruk standaard 3 mixers in het begin, dus ik ben me bewust van wat je bedoelt.

Met een multiband compressor kan je verschillende frequentie gebieden compressen. Daarmee kan je dus verschillende instellingen gebruiken voor b.v. de bas, mid en het hoog, waardoor je dus meer controle hebt over je mix. Als Reason dat niet heeft, lijken me Izotope Ozone en de Akai Quadcomp wel geschikt voor je om dit te doen.

Origineel geplaatst door Musicmaker
Met een multiband compressor kan je verschillende frequentie gebieden compressen. Daarmee kan je dus verschillende instellingen gebruiken voor b.v. de bas, mid en het hoog, waardoor je dus meer controle hebt over je mix. Als Reason dat niet heeft, lijken me Izotope Ozone en de Akai Quadcomp wel geschikt voor je om dit te doen.

ok dan, klinkt goed. Sowieso meer controle met multiband, bedankt voor de tip !

echter hoorde ik dat reason 2.5 wel een side chain optie heeft, maar ik kan het maar niet vinden.

maak dan dus 2 mixers 1 van de rest en 1 van de kick en compress die beiden op een andere manier en probeer zo die beide compressies op elkaare af te stellen.

gooi er desnoods nog een hele milde compressie overheen dan om het geheel weer een beetje in mekaar te laten overvloeien.......maar dan nog is 't geen makkelijk iets compressie 8o)

Origineel geplaatst door endonyx
maak dan dus 2 mixers 1 van de rest en 1 van de kick en compress die beiden op een andere manier en probeer zo die beide compressies op elkaare af te stellen.

gooi er desnoods nog een hele milde compressie overheen dan om het geheel weer een beetje in mekaar te laten overvloeien.......maar dan nog is 't geen makkelijk iets compressie 8o)

Dat is ook wel een goeie, maar het wordt wel een beetje half half effect. het mooiste zou zijn, wanneer ik de kick in zijn geheel normaal kon laten en toch het effect zou krijgen wat ik wilde, dan maar overstappen op Cubase?

Kan je doen, maar voor alleen mastering kan je ook ziets als soundforge nemen. Dus dan gewoon je nummers ff als .wav bestand opnemen en openen in Soundforge. Je kan ook Cubase gaan gebruiken samen met Reason via Rewire. Het is meestal ook beter om synths en effecten van verschillende fabrikanten te gebruiken in je nummers, dus daarom zou Cubase ook wel goed zijn.

Goed onderwerp altijd. Ik heb weer eens goed zitten luisteren naar producties en het viel me weer op dat ze compressie zodanig gebruiken, dat het geluid -dat het hem doet-, dus het belangrijkste geluid van 'een' moment in een nummer altijd op de voorgrond gecompressed wordt met waarschijnlijk multiband compressie en side-chaining <-- dus meestal de zang.

Luister wat er gebeurd als de zanger erin komt, of de lead-solo of welk geluid dan ook, wat gebeurd er met de onderlinge volumes. En wat heeft dat te maken met de individuele compressie van het geluid?
De zanger stopt, wat komt dan langzaam (attack) weer naar voren zetten? de achtergrond geluiden...

Zo moet je denken waarschijnlijk. En dit is vaak makkelijker bij een song die echt fragmentarisch opgedeelt is zoals we dat kennen van songs zeg maar.

Het lijkt er dus op dat ze aan het eind, -als alle individuele tracks zijn ge-optimaliseerd met wat dan ook- ze nog eens extra multibandcompressie gebruiken en onderlinge side-chain sends naar elkaar. Dus het ene geluid is belangrijker in de mix dan de ander dus als ze tegelijk in het nummer komen zal de een de ander licht verdrukken; en dat is wat ik hoor...

dus verschillende soorten compressie op verschillende momenten in je song.
- dus bij de opname van track1, je eerste geluid, compressie om het zo hard mogelijk je pc in te pompen. ('t kan altijd zachter toch?)
- Side chaining als je alle tracks klaar hebt staan om de belangrijkste geluiden te laten overheersen <-- dit kan idd prima met een alesis 3630. 't duurt alleen wat langer als je er 1 hebt. moet je telkens alle andere tracks muten of niet naar je pc sturen als je de tracks opneemt; moeilijk... Je kan dan toch gewoon je basskick gematigd naar alle andere kanalen sturen terwijl die kanalen onderling van tevoren al op mekaar zijn ingewerkt met sidechain zoals ik daarnet zei.
- en multiband-compressie over de eindmix met een TC finalizer bijvoorbeeld.

Nou, dan moet je mix toch wel staan als een huis lijkt me :) ('t is wel lastig uit te leggen valt me op; best een puzzel)

Laatst gewijzigd:
als je de vocal al harder zet voordat de compressie eroverheen komt,
drukt de vocal de rest weg. Da's toch een stuk eenvoudiger lijkt me ?

ik heb al een oplossing, die voor mij werkt:

kick [x] en riots [y] opzetten [x.y.x.y.x.y.x.y.], veel compressie overheen zetten, na het goeie effect gewoon een zooitje EQ''s plaatsen die alle laag eruit halen.

dit is dus voor reason.

bedankt allen !

Re: Re: [compressie] maria weet raad?

Re: Re: [compressie] maria weet raad?

Origineel geplaatst door 6 trak
was dat geen teletekstpagina bij Veronica? :D

* dat ff terzijde nutuulk

Is 't nog steeds, maar dan bij yorin (waarom weet ik dat eigenlijk?) ;)

:D

maria.jpg

* dit geheel weer ff terzijde nutuulk
mega.gif

Back