Saturatie met een cassettedeck

Goran, die grote head-room (dynamisch bereik) krijg je er automatisch bij als je met tape werkt. :)
Heel aparte ervaring als je het niet kent, want je kunt vaak ver in het rood en toch geen clipping sounds horen zoals met digi.
Dat werkt echt verademend!

Nadeel is toch wel het gedoe met tapes en opzoeken/spoelen enz enz.. Dus beware.. :D

Wijn amen vroeger alles op tot in 't rood. Onze radio cassettekes, 't moest tot in 't rood, ander klaagden mijn schoolmakkers :)

Vooral drums klinken met die techniek te gek.
Overigens kan de Portico 5042, waarover ik hier eerder schreef, beide "snelheden" aan; het verschil in frequentiebereik is maar liefst 4 kHz.

Vooral drums klinken met die techniek te gek.
Overigens kan de Portico 5042, waarover ik hier eerder schreef, beide "snelheden" aan; het verschil in frequentiebereik is maar liefst 4 kHz.

Wat is jouw ervaring met die Portico 5042 eigenlijk? Benadert deze het "echte werk" of is er toch nog een duidelijk verschil te horen met tape?

De ervaringen zijn goed en dat mag ook wel voor € 1.800. Afregelen op 0 dB is lastig, omdat je de - traploze - potmeters niet op die waarde kunt vastzetten. Het effect kan subtiel zijn, wat mijn voorkeur heeft, maar je kunt het geluid ook flink oversturen. Wat je krijgt, is het effect van bandverzadiging, maar wat je mist, zijn de effecten van het gebruik van echte tape, dus je mist het effect van verschillen in bandsnelheid, dropouts, slijtage etc. Ik ben ook zeer te spreken over de signaal/ruisverhouding.

Misschien vraag ik iets enorm doms, maar als ik de audio door mn tape unit gooi, zonder op te nemen (dus tape draait niet), wat voor soort effect heeft dat op de audio?

Misschien vraag ik iets enorm doms, maar als ik de audio door mn tape unit gooi, zonder op te nemen (dus tape draait niet), wat voor soort effect heeft dat op de audio?

zeker eens proberen, de audio naar 't deck, flink in 't rood knallen, tape out terug naar de mixer en dan voorzichtig 't geluid mengen met origineel, tot tegen de feedback aan.

logisch ja, maar dat maakt volgens mij verschil. Wat het doet kan ik niet zeggen, 't maakt verschil.

Tuurlijk maakt het verschil...je route een signaal ergens doorheen en datgene kleurt in een bepaalde mate het signaal.
De vraag was wat je dan hoort.....

Goran, die grote head-room (dynamisch bereik) krijg je er automatisch bij als je met tape werkt. :)
Heel aparte ervaring als je het niet kent, want je kunt vaak ver in het rood en toch geen clipping sounds horen zoals met digi.
Dat werkt echt verademend!

Nadeel is toch wel het gedoe met tapes en opzoeken/spoelen enz enz.. Dus beware.. :D

Misschien een stomme vraag.. maar krijg je die grote head-room ook al op 7.5ips? Lijkt me te gek! En vroeg me trouwens ook iets anders af.. zou je 15 ips soort van kunnen emuleren met een 7.5 ips deck? Dat je b.v. je mix tweemaal vertraagd in je daw (waarbij alles dus omlaag wordt gepitched), vervolgens op 7.5ips opneemt, terugstuurt naar je daw en het weer tweemaal versneld? Of zou dit helemaal niets uit moeten maken?

Mijn ervaring is enkel met de 7.5ips varianten, en ook daar heb je uiteraard dat grote bereik.
De snelheid heeft invloed op de bandbreedte (freq range), ik denk niet dat dat het veel invloed heeft op het dynamische bereik.

Dat ideetje van die snelheid halveren lijkt me best een experiment waard. :D

Ik heb een Tascam 112MK II in de studio en dat is echt een geweldig klinkend deck. Als je er een kunt vinden op MP of Ebay zou ik daarvoor gaan. Maar je weet natuurlijk nooit wat je koopt (draai-uren, koplslijtage, mechanisme problemen). Ik had met de mijne duidelijk mazzel...... Maar hij werkt wel op gewone snelheid....

Inderdaad. Je kunt toch ook audio opnemen via een VHS-recorder? Lijkt me wel een tof alternatief i.p.v. compact cassettes.

VHS recorders zijn niet geschikt voor saturatie of andere muzikale vervormingen of kleuring of hoe je het ook wil noemen. VHS is gewoon een totaal andere techniek. VHS is hoogstens interessant als archief, of evt multitracking (ADAT).

De reden dat ik dit vraag is omdat je geneigd bent om te denken dat 15ips per definitie mooier/beter klinkt dan 7.5ips en kwalitatief veel steviger rechtop staat. Ikzelf ben op zoek naar een bepaalde sound, vooral zoals dingen eind jaren 70, begin jaren 80 klonken. Beetje ruis, hier en daar lichte wow en flutter en inderdaad een beetje het gruizige. Het hoeft voor mij niet allemaal uber clean. Veel headroom zou ik overigens wel enorm op prijs stellen, maar dat zie ik meer als een luxe. Het is natuurlijk allemaal een kwestie van horen en daarop inspelen, echter heb ik geen -of- ken ik niemand met een 15ips bak, zodat ik het kan vergelijken. Ikzelf ben filmmaker en tesamen muzikant waarbij ik voor mijn tracks video's ga uitbrengen. Het zal daarom niet alleen bij thuisgebruik blijven.

Overigens ook een interessant draadje: http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-145105.html

Op 15ips heb je per seconden meer deeltjes om te magnetiseren, en dus kleinere kans op vervormingen. Saturatie is letterlijk verzadiging, je magnetiseerd de deeltje op de tape totdat alles gemagnetiseerd is, dus de tape is dan verzadigd cq gesatureerd.
Recorders moesten vroeger 2 dingen liefst niet doen: ruisen en satureren. Probleem was dat als je zacht instuurde je ruis kreeg, en als je hard instuurde saturatie (daarom zijn er ook dingen als DBX en Dolby uitgevonden). Dus een duurdere studio recorder is niet perse beter voor wat je wil. Ik merk dat ik op mijn Telefunken M15 meer controlle heb dan op mijn Tascam 32-2, terwijl als ik gewoon snel een beetje 'gruizig' geluid wil ik sneller voor de Tascam kies.

Het is fijn om een recorder te hebben die op 7.5 en 15 kan opnemen, dan kun je nog kiezen. Je zou 'ns kunnen kijken naar een Tascam 32 of Revox B77HS (alleen de High Speed versies kunnen op 15ips opnemen) of PR99. Ik ben zelf voorzien dus ik kijk niet meer zo vaak op Marktplaats, maar je zag die twee nog wel vaak voorbij komen, in zeer verschillende staten voor zeer verschillende prijzen (vooral Revox kan duur zijn).

Tape is ook wel een 'can of worms' hoor, vind ik. Als je licht autistisch bent zoals iedere studio man dan blijken er wel ineens een hoop factoren te zijn waarmee je rekening kunt / moet houden. Dus uiteindelijk, als je wel de charme wil maar niet het geklooi, zou ik lekker zoeken naar een leuke tape plug-in.

Back