External Instruments in Cubase 8 Artist

ipaqlinux48

Nieuwkomer
Beste,

Iemand die weet hoe ik "External Instruments" kan faken in Cubase 8 Artist? Ik zou graag een externe synth willen gebruiken in mijn DAW.

Een external instrument is niet meer dan een samengevoegd midi out (naar de synth) en audio in (van de synth) kanaal.
Dit kun je dus vrij makkelijk na maken. Een external instrument maakt het iets makkelijker te bedienen doordat de midi out en audio in samengevoegd zijn tot 1 kanaal.

Het heeft echter ook nadelen. Indien je een audio in kanaal en midi out kanaal pakt ben je er.

acid, je vergeet de delay compensation. ;)

Ahja, dat is inderdaad ook nog een functionaliteit van een external instrument. Ik weet niet hoe dat bij Cubase zit maar bij Ableton kun je dat alsnog prima compenseren, ook zonder external instrument. Ik neem aan dat dit bij Cubase ook kan.

Beste,

Iemand die weet hoe ik "External Instruments" kan faken in Cubase 8 Artist? Ik zou graag een externe synth willen gebruiken in mijn DAW.

Eeehhh,
MIDI out vanaf je interface (of een MIDI interface of rechtstreeks USB evt?) naar je synth, Audio L+R out van de synth naar de Audio In's van je interface. Dan in solo de MIDI afspelen en op een audio spoor opnemen... voila!

Ja uiteraard kan dat in Cubase ook handmatig. Horizontaal +/- slidertje in de track settings. Kan zowel op een miditrack als op een audiotrack. In dit geval moet de midi geshift worden.
En verder zul je, als je op deze manier een external instrument zelf maakt in Cubase, goed op moeten letten hoe het monitoring speakertje (knopje) zich gedraagt in de track settings. Als je niks doet aan dat gedrag schakel je onbedoeld de direct monitoring van de soundcard in en dat wil je in dit geval NIET.

Back